منتدى صيادين مصر

منتدى صيادين مصر (https://www.egyhunters.com/index.php)
-   استراحة الصيادين والهواة (https://www.egyhunters.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   مهلة 180 يوم لتسليم الأسلحة الغير مرخصة نظير العفو عن جريمة حيازة سلاح بدون ترخيص (https://www.egyhunters.com/showthread.php?t=1862)

محمد كمال المحامي 10-19-2012 07:18 PM

مهلة 180 يوم لتسليم الأسلحة الغير مرخصة نظير العفو عن جريمة حيازة سلاح بدون ترخيص

أكد مصدر أمنى بوزارة الداخلية أن رئيس الجمهورية أصدر قرارا بقانون رقم 90 لسنة 2012 والخاص بالأسلحة والذخائر لتشجيع المواطنين على تسليم الأسلحة غير المرخصة.

وأضاف المصدر - في بيان صحفي للوزارة - أن القانون نص على أن "يعفى من العقاب كل من يحوز أو يحرز بغير ترخيص أسلحة نارية أو ذخائر إذا قام بتسليم تلك الأسلحة أو الذخائر إلى أى مديرية أمن أو قسم أو مركز شرطة خلال 180 يوما تبدأ من سريان التعديل التشريعي، ويعفى كذلك من العقوبات المترتبة على سرقة الأسلحة أو الذخائر أو إخفائها خلال تلك الفترة".

وأوضح أن هذا القرار جاء تشجيعا للمواطنين حائزي الأسلحة والذخائر بدون ترخيص لتسليمها بدون عقوبة، واستكمالا لمسيرة نشر الأمن والاستقرار بربوع الوطن.

وأشار إلى أنه فى ضوء ذلك فإن وزارة الداخلية تناشد المواطنين التعاون مع الأجهزة الأمنية وتسليم الأسلحة النارية والذخائر غير المرخصة والاستفادة من الإعفاء من العقوبة الذى نص عليه القرار بقانون الذى أصدره السيد رئيس الجمهورية.

وأشار إلى ضرورة الالتزام بالمدة القانونية المقررة للاعفاء وهى 180 يوما اعتبارا من 15 أكتوبر الجارى.

وأهابت الوزارة بالمواطنين الحرص على عدم الوقوع تحت طائلة القانون والذى شدد العقوبات على كل من يحرز أو يحوز سلاحا ناريا أو ذخائر بدون ترخيص، كما شدد العقوبات لكى تصل إلى السجن المؤبد لحيازة أو إحراز الأسلحة النارية التى لا يجوز الترخيص بها أصلا وخصوصا المدافع الرشاشة والبنادق الآلية ونصف الآلية.

وأضاف المصدر الأمنى "أن الأجهزة الأمنية بالوزارة تحرص على السرية الشديدة لما تتلقاه من معلومات فى هذا الصدد، مؤكدا أنها سوف تتعامل مع حائزى ومحرزى الأسلحة النارية والذخائر فى غير الأحوال المصرح بها قانونا بكل حسم وحزم وطبقا للقانون".

وأوضح أنه فى إطار حرص وزارة الداخلية على التواصل مع المواطنين والتيسير عليهم وتلقى أية معلومات أو الإجابة عن أية لستفسارات فى هذا الشلأن، خصصت أرقام تليفونات غرفة عمليات قطاع مصلحة الأمن العام وهى (24888888 - 24884500).

Compact 10-20-2012 04:15 AM

رد: مهلة 180 يوم لتسليم الأسلحة الغير مرخصة نظير العفو عن جريمة حيازة سلاح بدون ترخيص

احب اضيف حاجة صغيرة و مهمة جدا ... مسدسات الصوت المعدلة لضرب البلى تندرج تحت مسمى سلاح نارى بدون ترخيص و يجب تسليمها

قناص الظلم 10-20-2012 04:20 AM

رد: مهلة 180 يوم لتسليم الأسلحة الغير مرخصة نظير العفو عن جريمة حيازة سلاح بدون ترخيص

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact (المشاركة 9532)
احب اضيف حاجة صغيرة و مهمة جدا ... مسدسات الصوت المعدلة لضرب البلى تندرج تحت مسمى سلاح نارى بدون ترخيص و يجب تسليمها

تصنف تحت بند الاسلحه الناريه ذات الماسوره المصقوله من الداخل والملساء - عشان ماحدش يضحك على نفسه ولادخل لكميه البارود الموجود بالطلقه

محمد كمال المحامي 10-20-2012 10:11 AM

كلام صحيح ميه في الميه

ويجب ان يعلم كل من يحوز مسدس من هذا النوع

انه في حالة ضبطة سيعاقب على جريمة حيازة سلاح ناري بدون ترخيص

bodygard 34 10-22-2012 01:23 AM

طيب انا دلوقت لو عايز اسلم الدبابه اللى انا مخبيها من ايام الثوره اعمل ايه؟؟؟؟

Compact 10-22-2012 01:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bodygard 34 (المشاركة 9607)

انا ضد كل ما هو غير قانونى

و لكن

لو الدبابة نوعها مميز و فابريقة بره و جوه اقتنيها اقتناء منزلى بدون ذخيرة :) :) :)

Trigger 10-22-2012 04:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bodygard 34 (المشاركة 9607)

شكلهم عملينها تسليم اهالى يا حج ههههههههه
هو مين جاب مسدس خارج الرخصة بألوفات عشان يحس بالامان فى بيته و ييجى فى الاخر يسلمه كده بدون مقابل مادى او معنوى لان السبب الاساسى هو انعدام الامن مش انعدام المبادىء عند الناس !!؟
و يا سلام لو طلعت ميرى مسروقة و الى اشتراها ميعرفش كده يبقى بالشفا ان شاء الله ههههههه
الاعلان عن تسليم الاسلحة لازم يكون فيه آليات التسليم مع ضمان الحرية الكاملة لمسلم السلاح اى كان السلاح ده نوعه ايه ولا ايه رأيكوا يا خبراء المنتدى ؟

bodygard 34 10-22-2012 02:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact (المشاركة 9608)
انا ضد كل ما هو غير قانونى

و لكن

لو الدبابة نوعها مميز و فابريقة بره و جوه اقتنيها اقتناء منزلى بدون ذخيرة :) :) :)

لا ياباشا تعالى وافحص بنفسك.. مافيهاش غير حته فى الرفرف مروده عالبارد..وتخش جوه تشم ريحة الفابريكه وكسوة المصنع الاصليه ,,على ابوها يعنى...

Compact 10-22-2012 03:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bodygard 34 (المشاركة 9640)
لا ياباشا تعالى وافحص بنفسك.. مافيهاش غير حته فى الرفرف مروده عالبارد..وتخش جوه تشم ريحة الفابريكه وكسوة المصنع الاصليه ,,على ابوها يعنى...

و لو دخلت حروب الدنيا كلها كفاية انها منك يا محترم

اهم حاجة التكييف بتاعها يكون شغال :)

bodygard 34 10-22-2012 03:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact (المشاركة 9641)
و لو دخلت حروب الدنيا كلها كفاية انها منك يا محترم

اهم حاجة التكييف بتاعها يكون شغال :)

تكييف تلاجه ياباشا..انت عارف تكييف اليابانى

الساعة الآن 02:12 AM