المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : صيد الغزال

المدير العام
04-08-2012, 11:40 PM
صيد الغزال

Sc8QjewAiZI

LfVvx-X7-SM

D8-6i51lj6I&feature

kefafy
04-09-2012, 09:51 AM
موضوع ممتاز
وانا نازل القاهرة بشوف يفط بتقول احترس محميه طبيعيه ومرسوم عليها غزال
طب ما هى افضل بنادق فى السوق المصرى لصيد الغزال ؟

قناص الظلم
04-09-2012, 11:13 AM
مجهود رائع - يوجد صديق لى من الاقصر يصطاد الغزال بموتوسيكل يا ماها moto cross - y.z 250 صورتها باسفل وبدون سلاح لانه يكره الاسلحه بجميع انواعها وهو اصلا سودانى الجنسيه وتاجر جمال والصحراء حياته وقوه جسمه مساعداه ربنا يعطيه لصحه طوله مترين بعضلات قريبا اقابله واخليه يسجل فى المنتدى - الياماها واى زد اسرع من الغزال ومن اعفى واسرع الموتسيكلات الجبليه - معلومه هامه الغزال من الحيوانات المحظور صيدها ولذلك ضبط اى صياد فى المحميات او الصحراء يصطاد الغزال يعرضه للمعاقبه القانونيه ومصادره الادوات حتى السياره التى يستقلها يعنى ممكن لو معاك هامر او لاند روفر او الفاجعه او الجيب ممكن تتكلف كدا حسبه ربع - نص مليون:eek:عشان حته معزه كبيره بيسموها غزال :D انا ممكن اخلى راعى غنم معدى واديله 500 جنيه واصطاد معزه او جدى نونو من القطيع وكدا ابقى صياد غزال:D:);) ولا ايه رئيكم

bodygard 34
04-09-2012, 02:00 PM
زمان وانا طفل كنت عند جدتى رحمة الله عليها وبالعب فوق السطح لقيت عندها فى اوده عملينها مخزن جمجمه حيوات له قرنين صغيرين فسألت جدتى عنها قالت لى ان دى راس غزاله جدى اشتراها من السوق من الجماعه العرب بتوع بلبيس ودبحوها وكلوها وجدى احتفظ بجمجمتها..يعنى كانت متوفره فى صحارينا والصيادين بيبيعوها زى المعيز والغنم.. ومن يوميها وانا نفسى ادوق طعم لحمها.. طبعا ان عارف ان الغزال المصرى دلوقت معرض للانقراض ..بس بأمانه اللى يصطاد واحده يعينلى حته فى الفريزر وانا حاجيله اخر الدنيا اخدها منه

kefafy
04-09-2012, 02:31 PM
مجهود رائع - يوجد صديق لى من الاقصر يصطاد الغزال بموتوسيكل يا ماها moto cross - y.z 250 صورتها باسفل وبدون سلاح لانه يكره الاسلحه بجميع انواعها وهو اصلا سودانى الجنسيه وتاجر جمال والصحراء حياته وقوه جسمه مساعداه ربنا يعطيه لصحه طوله مترين بعضلات قريبا اقابله واخليه يسجل فى المنتدى - الياماها واى زد اسرع من الغزال ومن اعفى واسرع الموتسيكلات الجبليه - معلومه هامه الغزال من الحيوانات المحظور صيدها ولذلك ضبط اى صياد فى المحميات او الصحراء يصطاد الغزال يعرضه للمعاقبه القانونيه ومصادره الادوات حتى السياره التى يستقلها يعنى ممكن لو معاك هامر او لاند روفر او الفاجعه او الجيب ممكن تتكلف كدا حسبه ربع - نص مليون:eek:عشان حته معزه كبيره بيسموها غزال :d انا ممكن اخلى راعى غنم معدى واديله 500 جنيه واصطاد معزه او جدى نونو من القطيع وكدا ابقى صياد غزال:d:);) ولا ايه رئيكم
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ه
ههههههههههههههههههههههههههههههههه
عملتها قبلك وانا صغير اخدت معزة صغيرة ويمكن كانت فى طولى تقريبا وطلعت اجرى بيها
اتارى فى وسط القطيع كلبين لونهم اسود مش باينين خالص مقولكش طبعا كانو هيعملو فييا ايه
الست كانت راكبه حمار انقذتنى من الكلبين وفى نظير ده اديتها المعزة بتاعتها :):)
وتحياتى ليك يا حبيب قلبى يا محمد بيك

kefafy
04-09-2012, 02:38 PM
زمان وانا طفل كنت عند جدتى رحمة الله عليها وبالعب فوق السطح لقيت عندها فى اوده عملينها مخزن جمجمه حيوات له قرنين صغيرين فسألت جدتى عنها قالت لى ان دى راس غزاله جدى اشتراها من السوق من الجماعه العرب بتوع بلبيس ودبحوها وكلوها وجدى احتفظ بجمجمتها..يعنى كانت متوفره فى صحارينا والصيادين بيبيعوها زى المعيز والغنم.. ومن يوميها وانا نفسى ادوق طعم لحمها.. طبعا ان عارف ان الغزال المصرى دلوقت معرض للانقراض ..بس بأمانه اللى يصطاد واحده يعينلى حته فى الفريزر وانا حاجيله اخر الدنيا اخدها منه
والله يا حج محمد محدش عارف ميين الى معرض للانقراض
قعدو يقولو القرش ممنوع صيده ممنوع صيده
اتفرج دلوقتى لما تطلع تصطاد بقو اكتر من السمك ويوم مبيظهر على وش الميه يبقا شكرا كده الرحله اضربت
التماسيح نفس الموضوع قعدو فتره طويله قالو ممنوع صيدها ممنوع صيدها
دلوقتى بيطلعوا يكلو الصيادين من ورا خزان اسوان
يسبوها عادى بس يمنعو الصيد الجائر يعنى مثلا الى هيصطاد اكتر من غزالتين يطبق عليه القانون غير كدة حرام حيكترو ويقبى حصل خلل بيئى
نسيب الدنيا على طبيعتها وهتبقا ميه ميه باذن الله
وربنا يطعمك ما يحرمك ابدا ابدا وتنال ما تشتهاة يارب
وتحياتى لحضرتك ولاخى العزيز محمد باشا

محمد مسعد
11-04-2013, 03:40 PM
لو فيه حد يا جماعه بيصطاد غزلان يعرفنا بنفسه علشان نستفيد من خبرته:)