المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال

الفهد القناص
11-01-2013, 08:49 PM
اولا انا عضو جديد وارجو ان تقبلونى معكم
ثانيا انا من عشاق الاسلحة النارية والبيضاء واقصد سيوف الساموراى والخناجر
السؤال
بالنسبة لحمل مسدس الصوت هل يوجد به مشكلة بالنسبة للشرطة لانى اعمل فى بورسعيد واقيم فى القاهرة
ثالثا اقتراح
ارجو من المسئولين عن المنتدى بالسماح لى باضافة منتدى خاص بالسيوف والاسلحة البيضاءوهواة اقتنائها

وشكرا

محمد كمال المحامي
11-01-2013, 09:05 PM
اهلا بيك عضو جديد واخ لينا في المنتدى

بخصوص مسدس الصوت هو قانوني طالما لم يتم حمله في اماكن عامة والمواصلات

أما حمله في هذه الأماكن فيمكن ان يشكل ارهاب وتخويف للعامة ويمكن لأي ضابط توقيفك وعمل محضر بالمسدس

و بخصوص عمل قسم للسيوف والخناجر فإن المنتدى وجميع اعضاؤه لا يتعاملون الا في الأسلحة المرخصة والقانونية

و الخناجر والسيوف تعتبر اسلحة بيضاء وليس لها تراخيص لحملها ويعاقب القانون على حملها

و ننتظر رأي اعضاء المنتدى بهذا الشأن

الفهد القناص
11-01-2013, 10:47 PM
استاذ محمد
اشكرك على الترحيب بى
وبالنسبة للاسلحة البيضاء انا امارس رياضة الكنغوفو والايكيدو والمقصود بالاسلحة المستخدمة فى هذة الالعاب وهى تستخدم فى الديكور والاقتناء وليست للحمل والعراك

Amr Moussa
11-02-2013, 10:39 AM
استاذ محمد
اشكرك على الترحيب بى
وبالنسبة للاسلحة البيضاء انا امارس رياضة الكنغوفو والايكيدو والمقصود بالاسلحة المستخدمة فى هذة الالعاب وهى تستخدم فى الديكور والاقتناء وليست للحمل والعراك

يا سيدى الفاضل منورنا

يعنى انا لو قابلت حضرتك فى مصر الجديده واشتريت منك او من غيرك سيف من دول ومروح بيتنا واتمسكت اقول ايه للى مسكنى وهيبقى ايه موقفى القانونى مفيش حاجه فى القانون بتقول انها زينه وديكور بدليل انى مقدرش اشترى سلاح نارى موديل 1875 واعلقه على الحيطه مثلا