المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : جلوك glock

Compact
03-07-2012, 04:51 PM
شركة جلوك النمساوية هى شركة عريقة فى انتاج الاسلحة الباردة (البيضاء) من البوليمر , ثم بدأت فى انتاج مسدس جلوك17 عام 1980 للاستخدام العسكرى و هو مصنوع من البوليمر شديد الصلابة , فهو اقوى من الصلب و أخف وزنا بكثير عن الصلب

مميزات الجلوك بصفة عامة:
1- الاعتمادية الفائقة
2- خفة الوزن
3- السعر الممتاز
4- الجودة العالية
5- يوجد للجلوك اكسسوارات و تجهيزات عديدة
6- أمان بالزناد
7- سهولة الفك و التركيب و التنظيف
8- جميع المواسير 6 و 8 ششخان
9- مسكة الدبشك التى تسهل النشان و التحكم
10- يستخدمه ذو اليد اليمنى و اليسرى
11- ضد الكسر
12- ضد التراب و الماء

*جميع موديلات جلوك :-

موديلات عيار 9مم (9*19):
1- جلوك17
2- جلوك19
3- جلوك26
4-جلوك34

موديلات عيار 40 :
1- جلوك22
2- جلوك23
3- جلوك27
4- جلوك35

موديلات عيار 10 مم أوتو :
1- جلوك20
2- جلوك29

موديلات عيار 45 جاب :
1- جلوك37
2- جلوك38
3- جلوك39

موديلات عيار 45 أوتو :
1- جلوك21
2- جلوك30
3- جلوك36

موديلات عيار 380 أوتو :
1- جلوك25
2- جلوك28

موديلات عيار 357. :
1- جلوك31
2- جلوك32
3- جلوك33

موديلات سى (C) ذات فتحات التبريد على الاجزاء على شكل حرف V و ميزتها فى جعل المسدس نظيفا لخروج هبو الطلقات من الفتحات و تبريده أعلى من الموديلات العادية بسبب وجود هذه الفتحات فوق الماسورة :
جلوك 17 , 19 , 20 , 21 , 22 , 23 , 31 , 32

- موديل جلوك18 : و هو الموديل الوحيد المصنوع خصيصا لضرب الطلقات أوتوماتيكيا (رشاش) و هو الموديل الوحيد المزود بأمان جانبى علوى و غير مسموح بترخيصه للمدنيين على مستوى العالم
معلومة مهمة: يوجد قطعة غيار صغيرة تركب على اى موديل جلوك و تجعله يضرب أوتوماتيك ( رشاش )

تصنيف الموديلات حسب الحجم ( ستاندرد - كومباكت - صب كومباكت - كومبتيشن ) :
ستاندرد: 17 , 22 , 20 , 21 , 31
كومباكت: 19 , 23 , 38 , 25 , 32
صب كومباكت: 26 , 27 , 29 , 39 , 30 , 28 , 33 صب كومباكت (شاسيه رفيع): جلوك36
كومبتيشن: 34 , 35

أجيال الانتاج : gen1 , gen2 , gen3 , gen4
و يتميز الجيل الرابع بأنه أنعم (ارتداده اضعف) من الاجيال السابقة لاستخدام سوستة ارتداد مزدوجة

سعة الخزنة لمعظم الموديلات (بالطلقة) : 10 - 15 - 17 - 19 - 33 - 50 طلقة

محمد حسام
03-07-2012, 05:50 PM
مجهود عظيم جدا يفندم وتسلم ايدك على المعلومات القيمه

Trigger
03-07-2012, 06:26 PM
موضوع سوبر من شخص سوبر

dobi2003
03-09-2012, 03:24 AM
طبعا موضوع اكتر من رائع و شامل عن الجلوك

بعد اذن الجنرال انا احب برده اضيف حاجة عن موديلات (سى ) من الجلوك هيه الفتحات ديه مش علشان موضوع التبريد بس ديه بتخلى التحكم فى المسدس يكون افضل بكتيير فى حالة الضرب المتتالى لان هيه بتضيع شويه من ضغط الطلقة وغير كده الضغط العلوى المتولد ده بيحافظ على المسدس دائما فى وضع افقى (الفعل و رد الفعل)

hema777h
03-09-2012, 03:50 AM

بعد اذن الجنرال انا احب برده اضيف حاجة عن موديلات (سى ) من الجلوك هيه الفتحات ديه مش علشان موضوع التبريد بس ديه بتخلى التحكم فى المسدس يكون افضل بكتيير فى حالة الضرب المتتالى لان هيه بتضيع شويه من ضغط الطلقة وغير كده الضغط العلوى المتولد ده بيحافظ على المسدس دائما فى وضع افقى (الفعل و رد الفعل)

احب اشكر الجنرال اولا علي هذة المعلومات الهامة واشكر العضو dobi2003 علي هذة الاضافة الاخري من المعلومات

Compact
03-09-2012, 04:06 PM

و لكنها غير عملية للاستخدام المدنى , لان النظر من خلال النشان و سن نملة الدبانة حيتخلله خروج نار و ده يخلى اللى المستخدم القليل الخبرة يغير نشانه كل مرة بيضرب فيها لعدم التعود على وجود نار قريبة من العين

Compact
03-10-2012, 04:31 AM

معلش يا أ\ دوبى نسيت اقولك على الاداء بعد تغيير سوستة الارتداد و سوستة ضرب النار فى الجلوك19 عندى

الطبنجة انعم بكتير خصوصا بعد ما ركبت قطعة الاوتوماتيك و ضربت

تقريبا الارتداد قل بحوالى 50% و ده حلو قوى قوى قوى

شكرا جزيلا لك على ابداء فكرة تغيير السوستة فى السابق

و كده حضطر اجيب الخزنة ال50 عشان ليها متعة تانية فى الضرب الاوتوماتيكى

و عايز أقولك انه بقى احسن من الجلوك18 لانه بحجم الكومباكت اللى بحبه

و يموت المعلم ولا يتعلم

و نورت المنتدى

Compact
03-10-2012, 04:40 AM
شركة جلوك النمساوية هى شركة عريقة فى انتاج الاسلحة الباردة (البيضاء) من البوليمر , ثم بدأت فى انتاج مسدس جلوك17 عام 1980 للاستخدام العسكرى و هو مصنوع من البوليمر شديد الصلابة , فهو اقوى من الصلب و أخف وزنا بكثير عن الصلب

مميزات الجلوك بصفة عامة:
1- الاعتمادية الفائقة
2- خفة الوزن
3- السعر الممتاز
4- الجودة العالية
5- يوجد للجلوك اكسسوارات و تجهيزات عديدة
6- أمان بالزناد
7- سهولة الفك و التركيب و التنظيف
8- جميع المواسير 6 و 8 ششخان
9- مسكة الدبشك التى تسهل النشان و التحكم
10- يستخدمه ذو اليد اليمنى و اليسرى
11- ضد الكسر
12- ضد التراب و الماء

*جميع موديلات جلوك :-

موديلات عيار 9مم (9*19):
1- جلوك17
2- جلوك19
3- جلوك26
4-جلوك34

موديلات عيار 40 :
1- جلوك22
2- جلوك23
3- جلوك27
4- جلوك35

موديلات عيار 10 مم أوتو :
1- جلوك20
2- جلوك29

موديلات عيار 45 جاب :
1- جلوك37
2- جلوك38
3- جلوك39

موديلات عيار 45 أوتو :
1- جلوك21
2- جلوك30
3- جلوك36

موديلات عيار 380 أوتو :
1- جلوك25
2- جلوك28

موديلات عيار 357. :
1- جلوك31
2- جلوك32
3- جلوك33

موديلات سى (c) ذات فتحات التبريد على الاجزاء على شكل حرف v و ميزتها فى جعل المسدس نظيفا لخروج هبو الطلقات من الفتحات و تبريده أعلى من الموديلات العادية بسبب وجود هذه الفتحات فوق الماسورة :
جلوك 17 , 19 , 20 , 21 , 22 , 23 , 31 , 32

- موديل جلوك18 : و هو الموديل الوحيد المصنوع خصيصا لضرب الطلقات أوتوماتيكيا (رشاش) و هو الموديل الوحيد المزود بأمان جانبى علوى و غير مسموح بترخيصه للمدنيين على مستوى العالم
معلومة مهمة: يوجد قطعة غيار صغيرة تركب على اى موديل جلوك و تجعله يضرب أوتوماتيك ( رشاش )

تصنيف الموديلات حسب الحجم ( ستاندرد - كومباكت - صب كومباكت - كومبتيشن ) :
ستاندرد: 17 , 22 , 20 , 21 , 31
كومباكت: 19 , 23 , 38 , 25 , 32
صب كومباكت: 26 , 27 , 29 , 39 , 30 , 28 , 33 صب كومباكت (شاسيه رفيع): جلوك36
كومبتيشن: 34 , 35

أجيال الانتاج : Gen1 , gen2 , gen3 , gen4
و يتميز الجيل الرابع بأنه أنعم (ارتداده اضعف) من الاجيال السابقة لاستخدام سوستة ارتداد مزدوجة

سعة الخزنة لمعظم الموديلات (بالطلقة) : 10 - 15 - 17 - 19 - 33 - 50 طلقة

و عقبال الحلوان لما يبقى بالتنوع ده و الاداء ده

قادر يا كريم :)

Trigger
03-10-2012, 08:05 AM

دى عايزة ثورة مخصوص لوحدها عشان نشوف 20 موديل بوليمر للحلوان :)

dobi2003
03-11-2012, 12:15 AM
معلش يا أ\ دوبى نسيت اقولك على الاداء بعد تغيير سوستة الارتداد و سوستة ضرب النار فى الجلوك19 عندى

الطبنجة انعم بكتير خصوصا بعد ما ركبت قطعة الاوتوماتيك و ضربت

تقريبا الارتداد قل بحوالى 50% و ده حلو قوى قوى قوى

شكرا جزيلا لك على ابداء فكرة تغيير السوستة فى السابق

و كده حضطر اجيب الخزنة ال50 عشان ليها متعة تانية فى الضرب الاوتوماتيكى

و عايز أقولك انه بقى احسن من الجلوك18 لانه بحجم الكومباكت اللى بحبه

و يموت المعلم ولا يتعلم

و نورت المنتدى

مبروك عليك يا فندم وكويس ان حضرتك طمنتى و بعدين حضرتك حتفضل استاذنا كلنا و انا بتعلم دايما من مواضيع حضرتك الممتازة

كده بقى مفضلش للجلوك غير crimson trace laser grip and doctor red dot sights

و يبقى مع حضرتك بندقية الى هى الاصغر فى العالم
وعلى فكرة انا مش بهزر الحاجات ديه تكلفتها حوالى 600-700 دولار بس الطبنجة هتبقى قناصة

مبارك عليك مرة اخرى

Compact
03-11-2012, 10:39 AM
مبروك عليك يا فندم وكويس ان حضرتك طمنتى و بعدين حضرتك حتفضل استاذنا كلنا و انا بتعلم دايما من مواضيع حضرتك الممتازة

كده بقى مفضلش للجلوك غير crimson trace laser grip and doctor red dot sights

و يبقى مع حضرتك بندقية الى هى الاصغر فى العالم
وعلى فكرة انا مش بهزر الحاجات ديه تكلفتها حوالى 600-700 دولار بس الطبنجة هتبقى قناصة

مبارك عليك مرة اخرى

الحمد لله ,الليزر و النايت سايتس (أبيض) موجودين و معاهم طقم دباشك الجلوك الكتف الفيبر

اللى معاه جلوك من غير اكسسوارات حيضيع على نفسه متعة كبيرة جدا بس للاسف اكسسواراته مش موجودة فى مصر و المسدس نفسه نادر الوجود مع مدنيين فى مصر

و على فكرة الجلوك19 اداءه احسن من الجلوك17 بكتير و مفهوش مشاكل الطلق القديم المصرى اللى مبيضربش على ال17

تامر عصام
03-12-2012, 12:35 AM
دائما ممتعنا بخبرتك يا جنرال والله أنا جيت المنتدى ده وراك ودائما نستفيد بخبرتك

goodzila
03-12-2012, 02:18 PM
الله عليك يجنرال ليه استفسار يا باشا الجلوك ال19 ينفع يركب عليه الخزنه 31 طلقه زي ال17 ولا مينفعش

Compact
03-12-2012, 02:30 PM
دائما ممتعنا بخبرتك يا جنرال والله أنا جيت المنتدى ده وراك ودائما نستفيد بخبرتك

أخجلتم تواضعنا يا أ\ تامر

Compact
03-12-2012, 02:31 PM
الله عليك يجنرال ليه استفسار يا باشا الجلوك ال19 ينفع يركب عليه الخزنه 31 طلقه زي ال17 ولا مينفعش

ينفع عادى جدا

Compact
04-10-2012, 11:36 AM
http://www.youtube.com/user/GlockStore

رابط فيديوهات لعشاق الجلوك

kefafy
04-10-2012, 12:42 PM
ده مفيش فيلم يا جنرال اتفرج عليه الا لما الاقى فيه جلوك :)
غرق الدنيا كلها الجلوك ده
اختراع فعلا
واعتقد انه اكتر مبيعات فى العالم هو و البريتتا

Compact
04-10-2012, 01:15 PM
ده مفيش فيلم يا جنرال اتفرج عليه الا لما الاقى فيه جلوك :)
غرق الدنيا كلها الجلوك ده
اختراع فعلا
واعتقد انه اكتر مبيعات فى العالم هو و البريتتا

الجلوك مبيعات نمرة 1 بقالوا سنين كمان و لحد دلوقتى

و ده مش بسبب الجودة بس ... بسبب تعدد الموديلات التى تخاطب جميع الاذواق

kefafy
04-10-2012, 01:46 PM
فعلا يا جنرالنا ده حضرتك شوفت منه موديلات للصيد :) طويل شويه كده وببوز من قدام
وشوف منه نوع قد الفولجا كدة وصغنن :) والله على الموقع بتعهم

أشرف صبرى
04-11-2012, 05:19 AM
ربنا يجازى الجنرال خير عن كل معلومه بيديهالنا
انا من قرايتى لمواضيعه اتكونت عندى خبره ف المسدسات تخلينى اعرف اتكلم مع ناس كتير بعد ماكانت كل خبرتى ف الحلوان
ربنا يجازيه عننا خير

Compact
04-11-2012, 06:09 AM
ربنا يجازى الجنرال خير عن كل معلومه بيديهالنا
انا من قرايتى لمواضيعه اتكونت عندى خبره ف المسدسات تخلينى اعرف اتكلم مع ناس كتير بعد ماكانت كل خبرتى ف الحلوان
ربنا يجازيه عننا خير

اخجلتم تواضعنا يا سيادة المقدم الخلوق :)

Compact
09-15-2012, 12:34 PM
مشاركة للتجديد

محمد الولايات المتحدة
10-15-2012, 02:10 PM
و لكنها غير عملية للاستخدام المدنى , لان النظر من خلال النشان و سن نملة الدبانة حيتخلله خروج نار و ده يخلى اللى المستخدم القليل الخبرة يغير نشانه كل مرة بيضرب فيها لعدم التعود على وجود نار قريبة من العين
انا اسف حضرتك بس انا ضربت اكتر من 600 طلقة و ماشوفتش النار دى خالص

Compact
10-17-2012, 12:16 PM
انا اسف حضرتك بس انا ضربت اكتر من 600 طلقة و ماشوفتش النار دى خالص
كلامك مضبوط تماما فى الجلوك

لكن فى طبنجات تانية تفريغ الهواء من الفتحات بيبقى عالى جدا و غير مستحب للمبتدئين

فى انتظار نقل خبراتك فى الاسلحة التى قمت بتجربتها حتى يستفيد الجميع

محمد الولايات المتحدة
10-17-2012, 01:57 PM
كلامك مضبوط تماما فى الجلوك

لكن فى طبنجات تانية تفريغ الهواء من الفتحات بيبقى عالى جدا و غير مستحب للمبتدئين

فى انتظار نقل خبراتك فى الاسلحة التى قمت بتجربتها حتى يستفيد الجميع
و الله انا مجربتش كتير .انا جربت Glock 19,17,34,26 و انا بفضل 17 و دة صعب شوية فى Concealed carry .
و جربت Smith and Wesson M&P . و جربت Springfield XDM 3.8 . و طبعا دول كلهم 9mm لانى مش محتاج 40. او .45
و الحقيقة انا ان شاء الله حكتب موضوع عن Smith and Wesson لانة مسدس ملهوش حل و منافس جدا لل Glock هنا فى امريكا .

Compact
10-17-2012, 02:08 PM
و الله انا مجربتش كتير .انا جربت glock 19,17,34,26 و انا بفضل 17 و دة صعب شوية فى concealed carry .
و جربت smith and wesson m&p . و جربت springfield xdm 3.8 . و طبعا دول كلهم 9mm لانى مش محتاج 40. او .45
و الحقيقة انا ان شاء الله حكتب موضوع عن smith and wesson لانة مسدس ملهوش حل و منافس جدا لل glock هنا فى امريكا .

عشان كده انا معايا جلوك19 و كنت بفكر ابدله بالسبرنجفيلد اكس دى و لكنى تراجعت

السميث ام بى جميل و انيق جدا

فى انتظار وجهة نظرك كمستخدم فيما تم تجربته من سلاح

محمد الولايات المتحدة
10-17-2012, 09:03 PM

و الله انا وجهة نظرى اكيد الاختيار بيرجع لحضرتك فى الاول و الاخير . اقصد اذا مامنتش جربتهم فاممكن حضرتك تجربهم الاول .اما اذا كنت حضرتك جربتهم فشوف اى واحد فيهم ليك تحكم فية افضل و بتضرب بية احسن . و اى واحد فيهم بتحس انة مريح فى مسكتة اقصد مسكتة و تحكمك فية لما تضربة ال 19 طبعا مافيش اختلاف علية بس انا بفضل ال 17

Compact
10-17-2012, 09:35 PM
و الله انا وجهة نظرى اكيد الاختيار بيرجع لحضرتك فى الاول و الاخير . اقصد اذا مامنتش جربتهم فاممكن حضرتك تجربهم الاول .اما اذا كنت حضرتك جربتهم فشوف اى واحد فيهم ليك تحكم فية افضل و بتضرب بية احسن . و اى واحد فيهم بتحس انة مريح فى مسكتة اقصد مسكتة و تحكمك فية لما تضربة ال 19 طبعا مافيش اختلاف علية بس انا بفضل ال 17
مصر مفيهاش انك تجرب و تشوف عايز ايه و تشتريه :)

ممكن يبقى محل طويل عريض مفهوش طبنجتين حى على بعض :)

محمد الولايات المتحدة
10-17-2012, 09:41 PM
مصر مفيهاش انك تجرب و تشوف عايز ايه و تشتريه :)

ممكن يبقى محل طويل عريض مفهوش طبنجتين حى على بعض :)
طيب ازاى ممكن تعرف انك حتضرب المسدس دة كويس و لا لأ من غير ما تجربة . افرض اشتريتة و بعدين ضربت 100 طلقة مثلا و اكتشفت انك مش مستريح و انت بتضربة ........ او لاى سبب تانى تعمل اية ساعتها تبيعة .

انا اللى اتعلمتة هنا ماتشتريش قبل ما تجرب . و اعتقد ان دة الصح .

Compact
10-17-2012, 09:52 PM
طيب ازاى ممكن تعرف انك حتضرب المسدس دة كويس و لا لأ من غير ما تجربة . افرض اشتريتة و بعدين ضربت 100 طلقة مثلا و اكتشفت انك مش مستريح و انت بتضربة ........ او لاى سبب تانى تعمل اية ساعتها تبيعة .

انا اللى اتعلمتة هنا ماتشتريش قبل ما تجرب . و اعتقد ان دة الصح .
كلامك صح جدا بس فى مصر مبيحصلش غير فى المصنع الحربى و انته بتجرب الحلوان الخردة اللى حتشتريه او لو رايح تشترى من واحد عادى و تجرب و بيبقى نوع واحد و مفيش بدائل فى الاختيار

للاسف ... الجلوك17 فى مصر سمعته سيئة جدا لانه بيعلق مع استخدام الطلقات المصرى لان ضغطها ضعيف جدا لرد اجزاء اى طبنجة محترمة اصلا , ده غير ثقافة الشعب الغلط اللى بتتعامل معاه انه سلاح بلاستيك و ممكن يتكسر و الطبنجة لو وزنها مش تقيل و حجمها مش كبير تبقى لعبة :)

محمد الولايات المتحدة
10-17-2012, 10:07 PM
كلامك صح جدا بس فى مصر مبيحصلش غير فى المصنع الحربى و انته بتجرب الحلوان الخردة اللى حتشتريه او لو رايح تشترى من واحد عادى و تجرب و بيبقى نوع واحد و مفيش بدائل فى الاختيار

للاسف ... الجلوك17 فى مصر سمعته سيئة جدا لانه بيعلق مع استخدام الطلقات المصرى لان ضغطها ضعيف جدا لرد اجزاء اى طبنجة محترمة اصلا , ده غير ثقافة الشعب الغلط اللى بتتعامل معاه انه سلاح بلاستيك و ممكن يتكسر و الطبنجة لو وزنها مش تقيل و حجمها مش كبير تبقى لعبة :) مش عارف اذا كانت الطلقات المصرى 115 Grain او اكبر او صغر . يعنى لازم يكون السلاح 10 كيلو علشان يبقة حقيقى مش لعبة :)

Compact
10-17-2012, 10:10 PM
مش عارف اذا كانت الطلقات المصرى 115 grain او اكبر او صغر . يعنى لازم يكون السلاح 10 كيلو علشان يبقة حقيقى مش لعبة :)
حتى لو كانت 300 جرين ... البارود مصرى :)

اه لازم يبقى بحجم ناقلة البترول و بوزن الفيل عشان يبقى سلاح بجد :)

محمد الولايات المتحدة
10-17-2012, 10:54 PM
حتى لو كانت 300 جرين ... البارود مصرى :)

اه لازم يبقى بحجم ناقلة البترول و بوزن الفيل عشان يبقى سلاح بجد :)
ههههههههه اذا كان المسدس لازم يكون بوزن الفيل و بحجم ناقلة البترول يبقة انت اكيد فى مصر

محمد الولايات المتحدة
10-18-2012, 01:50 PM

انا قلت لحضرتك لو تفتكر امبارح تقريبا انى بفكر اشترى 19 النهاردة واحد صاحبى فى الشغل قالى جرب تانى Springfield هو كان بيتكلم على 4.5 بس للاسف ان المكان اللى بروحة معندوهمش 4.5 مافيش غير Springfield XDM 3.8 ان الله حجربة تانى الويك اند دة و حروح محل اسلحة اشوف 4.5 عامل ازاى فى ايدى

Trigger
10-18-2012, 03:45 PM
Browning hp mk3 is the best :D

Compact
10-18-2012, 09:53 PM
browning hp mk3 is the best :d
الجلوك اسرع فى الاستجابة للطوارىء لانه امان زناد مش امان شاكوش منفصل و امان خزنة

وزنه افضل

حمله اسهل اثناء الحياة اليومية بسبب حجمه (خصوصا جلوك19)

له خزن سعتها اكبر من البراوننج

ارتداده انعم (جين4)

فكه و تركيبه اسهل و اسرع من البراوننج

اكسسوارات و تجهيزات و تعدد اعيرة و احجام مش موجودة فى اى ماركة تانية

ممممممم .... كفاية عليك كده يا ابو احميييييد :) :) :)

البراوننج مارك3 اللى كان معاك ده غير الهاى باور العادى فى كل حاجة و بثمن 2 جلوك , بس الجلوك جلوك و يرفع له القبعة دائما :)

GLOCK is the best practical side arm

محمد الولايات المتحدة
10-19-2012, 12:28 AM
الجلوك اسرع فى الاستجابة للطوارىء لانه امان زناد مش امان شاكوش منفصل و امان خزنة

وزنه افضل

حمله اسهل اثناء الحياة اليومية بسبب حجمه (خصوصا جلوك19)

له خزن سعتها اكبر من البراوننج

ارتداده انعم (جين4)

فكه و تركيبه اسهل و اسرع من البراوننج

اكسسوارات و تجهيزات و تعدد اعيرة و احجام مش موجودة فى اى ماركة تانية

ممممممم .... كفاية عليك كده يا ابو احميييييد :) :) :)

البراوننج مارك3 اللى كان معاك ده غير الهاى باور العادى فى كل حاجة و بثمن 2 جلوك , بس الجلوك جلوك و يرفع له القبعة دائما :)

GLOCK is the best practical side arm
Thumbs up man .Glock forever
دى احسن ميزة بالنسبة لل 19 ان اسهل فى حملة بالمقارنة لل 17 لانة حجمة اكبر .

محمد الولايات المتحدة
10-20-2012, 03:17 AM

انا لسة راجع من نادى السلاح و جربت اكس دى ام 3.8 . اقسم بالله ملهوش حل مش عارف ازاى انا كنت تاية عنة . فعلا صاحبى اللى قالى جربة تانى كان عندة حق . احسن فى ايدى 100 مرة من الجلوك 19 . دة انا كنت حاسس ان بضربة احسن من الجلوك 17 اللى هو نالنسبة لى اسطورة . انا حطيت علية 100 طلقة مسافات مختلفة من 5 ياردة الى 25 ياردة تقريبا. الارتداد او رد الفعل انعم بكتير من الجلوك 19 . دقة مالهاش حل . وزنة مناسب جدا . عاجبنى برضو اتنين زار لاخراج الخزنة . مع انى مش حستخدمة لانى بستخدم ايدى اليمين .

فاذا حضرتك عنة اذا كان فى فرصة تجربة ماتفوتهاش .صدقنى حيعبجك جدا .
انا دلوقتى بفكر فية اكتر من الجلوك 19 مع انة اغلى شوية .ححاول برضو اشوف معلومات اكتر عنة و اسال ناس و نشوف

Compact
10-20-2012, 04:36 AM
انا لسة راجع من نادى السلاح و جربت اكس دى ام 3.8 . اقسم بالله ملهوش حل مش عارف ازاى انا كنت تاية عنة . فعلا صاحبى اللى قالى جربة تانى كان عندة حق . احسن فى ايدى 100 مرة من الجلوك 19 . دة انا كنت حاسس ان بضربة احسن من الجلوك 17 اللى هو نالنسبة لى اسطورة . انا حطيت علية 100 طلقة مسافات مختلفة من 5 ياردة الى 25 ياردة تقريبا. الارتداد او رد الفعل انعم بكتير من الجلوك 19 . دقة مالهاش حل . وزنة مناسب جدا . عاجبنى برضو اتنين زار لاخراج الخزنة . مع انى مش حستخدمة لانى بستخدم ايدى اليمين .

فاذا حضرتك عنة اذا كان فى فرصة تجربة ماتفوتهاش .صدقنى حيعبجك جدا .
انا دلوقتى بفكر فية اكتر من الجلوك 19 مع انة اغلى شوية .ححاول برضو اشوف معلومات اكتر عنة و اسال ناس و نشوف

واضح ان ذوقنا متقارب جدا فى اختيار فى الطبنجات :)

تم تجربته ... دى طبنجة تتساب برضه :) ... انعم طبنجة مع اعلى تجميع و سلاح اعتمادى من الدرجة الاولى

سبرنجفيلد اكس دى ام صناعة كرواتيا هى الطبنجة الوحيدة اللى كانت حتاخدنى من الجلوك19 النمساوى

علما بان الجلوك19 عزيز عليا جدا بسبب استخدامه فى بعض المواقف الطارئة جدا , لدرجة انى عدلت فيه كل حاجة من جوه تقريبا لارضاء بعض من طموحى و محاولة تقريبه للاكس دى ام كنعومة و تجميع ضرب متتالى فى السيمى اوتو

لو ارتحتالها نفسيا , ارشحها لك بديلا عن الجلوك19 كأختيار افضل

على فكرة فى فرق كبير فى احساس الضرب بالجلوك الامريكى و النمساوى ... النمساوى اقيم و افضل فى كل حاجة و الفينيشنج احسن فى الانتاج النمساوى

عايزين نعرف سعر الاكس دى ام , باكسسواراته المشابهه للجلوك ... full kit ... هل المتواجد عندك كرواتى ام امريكى ام ماذا ؟

محمد الولايات المتحدة
10-20-2012, 01:44 PM

تم تجربته ... دى طبنجة تتساب برضه :) ... انعم طبنجة مع اعلى تجميع و سلاح اعتمادى من الدرجة الاولى

سبرنجفيلد اكس دى ام صناعة كرواتيا هى الطبنجة الوحيدة اللى كانت حتاخدنى من الجلوك19 النمساوى

علما بان الجلوك19 عزيز عليا جدا بسبب استخدامه فى بعض المواقف الطارئة جدا , لدرجة انى عدلت فيه كل حاجة من جوه تقريبا لارضاء بعض من طموحى و محاولة تقريبه للاكس دى ام كنعومة و تجميع ضرب متتالى فى السيمى اوتو

على فكرة فى فرق كبير فى احساس الضرب بالجلوك الامريكى و النمساوى ... النمساوى اقيم و افضل فى كل حاجة و الفينيشنج احسن فى الانتاج النمساوى

عايزين نعرف سعر الاكس دى ام , باكسسواراته المشابهه للجلوك ... full kit ... هل المتواجد عندك كرواتى ام امريكى ام ماذا ؟
انا الى عندى امريكى Springfield Armory U.S.ASpringfield Armory XDM 9mm 3.8 Bitone
XDM Gear Package Includes
Multi-Use Carrying Case
Magazines( 2
Double Magazine Pouch
Holster
Magazine LoaderMould-Tru Backstraps: Total of three interchangeable back-straps to personalize your grip for a more custom fit
Cable Lock
Bore Brush

دة بحوالى $560 لان علية خصم دلوقتى .

و الاسود بحوالى $568 .

سعرة كام فى مصر ؟

Compact
10-20-2012, 09:21 PM
انا الى عندى امريكى springfield armory u.s.aspringfield armory xdm 9mm 3.8 bitone
xdm gear package includes
multi-use carrying case
magazines( 2
double magazine pouch
holster
magazine loadermould-tru backstraps: Total of three interchangeable back-straps to personalize your grip for a more custom fit
cable lock
bore brush

دة بحوالى $560 لان علية خصم دلوقتى .

و الاسود بحوالى $568 .

سعرة كام فى مصر ؟

سعره فى مصر ( ان وجد) حاليا لن يقل عن 70000 جنيه مصرى , ممكن واحد يبيعه ب 50 الف مثلا على اقل تقدير :) :) :)

السبرنجفيلد مش موجود فى مصر غير مع بعض الدبلوماسيين الاجانب فقط اكس دى القديم كمان مش اكس دى ام , ولو موجود مع مصريين لن يزيدوا عن عدد اصابع يديك

للاسف الثقافة العامة فى السلاح ضد الطبنجات البوليمر تماما فى مصر ... لانهم مش بوزن الفيل ولا بحجم ناقلات البترول :)

ضباط الداخلية اللى شايلين جلوك17 بيخافوا عليه يقع و يتكسر و ميعرفوش انه لو عدت عليه عربية كبيرة مش حيحصله اى حاجة خالص :)

على فكرة جلوك17 بيعلق فى الضرب مع الطلق المصرى , جلوك19 شغال زى الفل على الطلق المصرى
و السيج زاور برضه نفس الموضوع مع الطلق المصرى خصوصا لو كان اكس5 او اكس6

المشكلة مش فى الطبنجات زى ما الناس فاكره ... المشكلة ان الطلقات المصرى ضعيفة و عايزة اجزاء وزنها خفيف عشان ترجع لورا اسهل بقوة الضغط الناتج من الطلقة و تطرد الفارغ (غرف نارية مفتوحة , ماسورة مكشوفة)

محمد الولايات المتحدة
10-21-2012, 12:11 AM
سعره فى مصر ( ان وجد) حاليا لن يقل عن 70000 جنيه مصرى , ممكن واحد يبيعه ب 50 الف مثلا على اقل تقدير :) :) :)

السبرنجفيلد مش موجود فى مصر غير مع بعض الدبلوماسيين الاجانب فقط اكس دى القديم كمان مش اكس دى ام , ولو موجود مع مصريين لن يزيدوا عن عدد اصابع يديك

للاسف الثقافة العامة فى السلاح ضد الطبنجات البوليمر تماما فى مصر ... لانهم مش بوزن الفيل ولا بحجم ناقلات البترول :)

ضباط الداخلية اللى شايلين جلوك17 بيخافوا عليه يقع و يتكسر و ميعرفوش انه لو عدت عليه عربية كبيرة مش حيحصله اى حاجة خالص :)

على فكرة جلوك17 بيعلق فى الضرب مع الطلق المصرى , جلوك19 شغال زى الفل على الطلق المصرى
و السيج زاور برضه نفس الموضوع مع الطلق المصرى خصوصا لو كان اكس5 او اكس6

المشكلة مش فى الطبنجات زى ما الناس فاكره ... المشكلة ان الطلقات المصرى ضعيفة و عايزة اجزاء وزنها خفيف عشان ترجع لورا اسهل بقوة الضغط الناتج من الطلقة و تطرد الفارغ (غرف نارية مفتوحة , ماسورة مكشوفة)
ردا على حضرتك كنت زمان بقول لية تجارة السلاح بتكسب اكتر من المخدرات حتى زى ما كان فى ناس بتقول . دلوقتى بس عرفت الاجابة هههه . لما مسدس تمنة 3 او 4 الاف جنية يتباع ب 50 او 70 الف . يعنى لو باع 10 فى السنة بلاش 10 حتى لو واحد يبقة كسب كتير جدا

Compact
10-21-2012, 12:27 AM
ردا على حضرتك كنت زمان بقول لية تجارة السلاح بتكسب اكتر من المخدرات حتى زى ما كان فى ناس بتقول . دلوقتى بس عرفت الاجابة هههه . لما مسدس تمنة 3 او 4 الاف جنية يتباع ب 50 او 70 الف . يعنى لو باع 10 فى السنة بلاش 10 حتى لو واحد يبقة كسب كتير جدا
الاسعار دى بعد ثورة 25 يناير 2011 بس ... قبل كده كان وضع تانى خالص

قبل الثورة كان الحلوان51 ب 1200 جنيه تقريبا , دلوقتى ب 26500 جنيه ... انتاج مصانع ملك الدولة مش مصنع قطاع خاص :)

الحلوان طول عمره ترمومتر سعر الطبنجات فى مصر

Trigger
10-21-2012, 02:36 AM
الرحمة حلوة :d

أشرف صبرى
10-22-2012, 09:27 PM

صعب يافندم
لأن مصنع 27 مالوش اى استراتيجيه للتطوير

محمد الولايات المتحدة
10-22-2012, 09:45 PM

عايزين نعرف سعر الاكس دى ام , باكسسواراته المشابهه للجلوك ... Full kit ... هل المتواجد عندك كرواتى ام امريكى ام ماذا ؟
انا لسة مكتشف ان الاتنين موجودين . الامريكى و الكرواتى . بس مش عارف ايهم افضل . اللى انا جربتة كان امريكى .

Trigger
10-22-2012, 10:15 PM
انا لسة مكتشف ان الاتنين موجودين . الامريكى و الكرواتى . بس مش عارف ايهم افضل . اللى انا جربتة كان امريكى .
بالنسبالى السلاح الاوروبى افضل خصوصا لو منشأه اوروبى
لو عربية يبقى امريكانى و انا مغمض

محمد الولايات المتحدة
10-25-2012, 01:49 PM
كلام منطقى 100%

Compact
10-25-2012, 04:27 PM
صعب يافندم
لأن مصنع 27 مالوش اى استراتيجيه للتطوير
ليس له استراتيجية للبقاء من اساسه :)

Compact
10-25-2012, 04:29 PM
خبير يا تريجر

محمد الولايات المتحدة
10-25-2012, 08:46 PM
خبير يا تريجر
كل سنة و حضرتك و كل اعضاء المنتدى بخير .

Trigger
10-26-2012, 02:17 AM
ليس له استراتيجية للبقاء من اساسه :)
هههههههههههههههههههههههههههه

Compact
12-11-2012, 09:14 AM
الفروق الجوهرية بين الجيل التالت و الجيل الرابع لجلوك

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=wkHEdNx0Mk4

Compact
02-07-2013, 02:50 AM
مشاركة للتجديد

kefafy
02-07-2013, 10:15 AM
ربنا يخليك لينا يا جنرالنا
وتسلم ايد حضرتك بامانه

Compact
02-07-2013, 02:36 PM
ربنا يخليك لينا يا جنرالنا
وتسلم ايد حضرتك بامانه
عودا محمودا يا ابو محمود :)

dobi2003
02-09-2013, 12:39 PM
حاجة جميلة يا جنرالنا العزيز انك بتجدد موضوع الجلوك كل فترة علشان الموضوع شيق جدا و ملىء بمعلومات قيمة

على فكرة الجيش البريطانى اخيرا استغنى عن البراووننج هاى باور كمسدس التسليح الشخصى الاساسى بعد خدمة اكثر من 30 سنة واستبدله بجلوك 17 الجيل الرابع من شهر تقريبا

ويستمر الجلوك فى الاستحواز على العقود العسكرية الكبيرة عالميا

Compact
02-10-2013, 03:32 AM
حاجة جميلة يا جنرالنا العزيز انك بتجدد موضوع الجلوك كل فترة علشان الموضوع شيق جدا و ملىء بمعلومات قيمة

على فكرة الجيش البريطانى اخيرا استغنى عن البراووننج هاى باور كمسدس التسليح الشخصى الاساسى بعد خدمة اكثر من 30 سنة واستبدله بجلوك 17 الجيل الرابع من شهر تقريبا

ويستمر الجلوك فى الاستحواز على العقود العسكرية الكبيرة عالميا

فعلا الموضوع بيتم تجديده كل فترة للافادة العامة

جلوك اصبحت و ستظل نمرة1 على العالم حتى يحدث اختراع يهتز له عالم السلاح الخفيف فى العالم

الانجليز كانوا يعتمدون على البراونينج لمدة كبيرة حوالى 45 سنة مش 30 سنة

اسباب اختيار انجلترا للجلوك يتلخص فى ان الجلوك يتفوق على البراونينج فى انه عملى جدا , سريع الاستجابة لعدم وجود الامان العلوى المنفصل كما فى البراونينج , سرعة التجميع فى الضرب المتتالى , الوزن الخفيف , الخزنة الاكبر ب 4 طلقات , قصر طول الاجزاء و هو الجزء الذى يتم حمل المسدس منه فى الجراب لان المقبض بيبقى مكشوف و كده معناه سهولة الحمل اكتر لسعة خزنة اكبر بحجم اقصر , و اخيرا دقة النشان بمدى 50-55 متر اعلى بكثير من البراونينج المواصفات القياسية العسكرية الانجليزية الذى خسر الكثير من دقة نشانه ابتداء 51 متر

و على فكرة تم اختيار الجلوك من بين 7 انواع اخرى من الشركات العملاقة على مستوى العالم و القرار ده كان من شهر بالضبط بتسليح 25000 الف مقاتل فى افغانستان بجلوك17 بدلا من براونينج ثم يبدأ الاحلال و التجديد بنسبة 35% من اجمالى تسليح الجيش الانجليزى كمرحلة اولى ... لان ببساطة جلوك هو الاكثر عملية للاستخدام العسكري و الشرطى و المدنيين المحترفين

على فكره تم الاختيار على اسس عملية (تجربة و استخدام) , قبل الاسس العلمية

*معلومة مهمة: جلوك دائما سباقة عن جميع انواع الطبنجات فى العالم عمليا و علميا

eng.amg
02-10-2013, 03:48 AM
انا فعلا بشوفه كتير مع ضباط الشرطة المصرية. لكن مش عارف تحديدا جلوك كام.

Compact
02-10-2013, 11:55 AM
انا فعلا بشوفه كتير مع ضباط الشرطة المصرية. لكن مش عارف تحديدا جلوك كام.
glock17 gen2 جلوك17 الجيل الثانى

حمدي الصاوي
06-09-2013, 08:21 PM
تحياتي لكل اﻷعضاء المميزين أمثال الجنرال ولمست فيه الخبرة االعالية وخصوصا في الجلوك.

منذ فترة أسبوعين حصلت علي ترخيص السﻻح وفضلت أبحث علي طبنجة مناسبة وتكون خزنتها مش أقل من 14 طلقة.
وبالصدفة البحته حصلت علي جلوك 17 الجيل الثاني حالته كسر الزيرو
وجربته بطلقات مصرية وضرب تمام ولم يعلق وﻻ شئ
وجربت الطلقات الاف أن تمام زي الفل والحمد لله
طبنجة شيك
خفيفة الوزن
حجمها مناسب لي وخصوصا أني بحب الطبنجات ذات الحجم الكبير.
أرتدادها بسيط
ناعمة
ودي تجربتي معي الجلوك. أنا لم أختارها ولكن أصبحت أمتلكها بالصدفة
والحقيقة هي طبنجة تحب أن تقتنيها.

ولي سؤال للسادة اﻷعضاء المحترمين وخصوصا الجنرال المحترم ذات الخبرة العالية

هل ممكن أقلبها الي الي الجيل الرابع
وهل هذه اﻷمكانيه أصﻻ متاحة.
وهل ستفرق.

Compact
06-10-2013, 09:48 AM
تحياتي لكل اﻷعضاء المميزين أمثال الجنرال ولمست فيه الخبرة االعالية وخصوصا في الجلوك.

منذ فترة أسبوعين حصلت علي ترخيص السﻻح وفضلت أبحث علي طبنجة مناسبة وتكون خزنتها مش أقل من 14 طلقة.
وبالصدفة البحته حصلت علي جلوك 17 الجيل الثاني حالته كسر الزيرو
وجربته بطلقات مصرية وضرب تمام ولم يعلق وﻻ شئ
وجربت الطلقات الاف أن تمام زي الفل والحمد لله
طبنجة شيك
خفيفة الوزن
حجمها مناسب لي وخصوصا أني بحب الطبنجات ذات الحجم الكبير.
أرتدادها بسيط
ناعمة
ودي تجربتي معي الجلوك. أنا لم أختارها ولكن أصبحت أمتلكها بالصدفة
والحقيقة هي طبنجة تحب أن تقتنيها.

ولي سؤال للسادة اﻷعضاء المحترمين وخصوصا الجنرال المحترم ذات الخبرة العالية

هل ممكن أقلبها الي الي الجيل الرابع
وهل هذه اﻷمكانيه أصﻻ متاحة.
وهل ستفرق.

مبروك على الجلوك17 يا أ\ حمدى

واضح من اسلوب كلامك انها مش اول سلاح تمسكه ايدك

لا انصح بالاعتماد على الطلقات المصرى خصوصا لو قديمة مع الجلوك17 على وجه الخصوص

هناك فروق ليست بقليلة بين بعض الاجزاء الداخلية بين الجيل الثانى و الرابع ابرز هذه الاختلافات هى سوستة الارتداد و الفتحة الدائرية للماسورة فى الكوبرى فهى اوسع قليلا فى الجيل الرابع و مجرى تركيب الليزر فى الشاسيه

ولا داعى لعمل اى تعديل لان سوستة ارتداد الجيل الرابع لن تعمل بكفاءة فى عيار 9مم 9*19 مع الطلقات العادية او طلقات وزنها اقل من 115 جرين

اهم شىء هو عدم ترك طلقة بالماسورة ابدا فى طبنجة جلوك

يمكنك مقابلة العضو الادارى تريجر لانه استخدم العديد من موديلات جلوك و قد يفيدك

حمدي الصاوي
06-10-2013, 06:46 PM

هناك فروق ليست بقليلة بين بعض الاجزاء الداخلية بين الجيل الثانى و الرابع ابرز هذه الاختلافات هى سوستة الارتداد و الفتحة الدائرية للماسورة فى الكوبرى فهى اوسع قليلا فى الجيل الرابع و مجرى تركيب الليزر فى الشاسيه

ولا داعى لعمل اى تعديل لان سوستة ارتداد الجيل الرابع لن تعمل بكفاءة فى عيار 9مم 9*19 مع الطلقات العادية او طلقات وزنها اقل من 115 جرين

الله يبارك في حضرتك
أنا متشكر جدا لردك ونصائحك لي يا جنرال وبعتبر هذا شرف لي.
وأعتز فعﻻ برد سيادتك
فعﻻ دي مش أول طبنجة لي وأحترم وأقدرقوة مﻻحظتك.
وبالفعل قابلت اﻷستاذ أحمد تريجر بمحلة وأعطاني بعض المستلزمات الهامة للطبنجة
أنا بشكركم جدا علي المعلومات المفيدة والهامة عن السﻻح وخصوصا الجلوك

Trigger
06-10-2013, 07:26 PM

اتقابلنا من كام يوم فعلا يا جنرال و ما شاء الله الطبنجة جلوك17 gen2 بحالة الزيرو

حمدي الصاوي
06-11-2013, 08:08 AM
مشكور بأهتمامك يا أستاذ أحمد والمعلومات المفيدة.

Trigger
06-11-2013, 02:06 PM
مشكور بأهتمامك يا أستاذ أحمد والمعلومات المفيدة.
حضرتك راجل محترم و تستاهل كل خير

علي محمد
06-11-2013, 05:10 PM
حمدي بيك الف مليون مبروك . حضرتك تستاهل كل خير

حمدي الصاوي
06-11-2013, 11:24 PM
حمدي بيك الف مليون مبروك . حضرتك تستاهل كل خير

الله يبارك في حضرتك يا علي بك ومشكر جدا علي الديانا.

حمدي الصاوي
06-11-2013, 11:27 PM
حضرتك راجل محترم و تستاهل كل خير

وحضرتك أكثر أحتراما.

وياريت لو ظهر أي حاجة تصلح للجلوك فﻻ تبخل علينا بها.

حسن الصعيدي
07-23-2013, 05:06 PM
ممكن الاسعار يا فندم