المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عايز رائيكم بسرعه في البندقيه دي norica Twin

mody_kamal
03-02-2012, 09:02 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

كنت بتفرج في احد المنتديات لقيت واحد عارض البندقيه دي norica Twin
للبيع جديده بالكارتونه وجراب هديه
فيها ماسورتين بيقول انا معرفش اول مره اسمع عنها
واحده نمره 1 والتانيه نمره 2
المهم دي بيناتها
الاسم : norica twin
الطول: 114 سم
طول الماسورة: 49 سم
الوزن: 2.82 كجم
السعة: رشة واحدة
السرعة: نمرة واحد 185 متر/الثانية و نمرة اتنين 155 متر/الثانية
الطاقة: 8.6 جول.
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=25072
عايز رائيكم فيها لو كده اشتريها

محمد كمال المحامي
03-02-2012, 09:18 PM
ان شاء الله حد من اعضائنا اصحاب الخبرة في بنادق ضغط الهواء يرد عليك

لكن لا تستعجل يا مودي فالأمر يحتاج للصبر حتى تحصل على سلعة جيدة

mody_kamal
03-02-2012, 09:31 PM
ان شاء الله حد من اعضائنا اصحاب الخبرة في بنادق ضغط الهواء يرد عليك

لكن لا تستعجل يا مودي فالأمر يحتاج للصبر حتى تحصل على سلعة جيدة

اديني مستني هوا ان شاء الله فلوسها كمان هتبقي جاهزه علي يوم 10 بظبط

قناص الظلم
03-02-2012, 09:37 PM
عارفها بس ماتعملتش فيها فعلا معاها ماسورتين وبتبدلهم بس السرعه كدا لنمره 2 تعتبر متوسطه- انا عندى عقده من النوريكا لان اغلبها المفصل اللى ماسك الماسوره بلاستيك وازا اتكسر شكرا وانا عندى نوريكا 56 نيو المفصل مكسور وراكنها ممكن تلاقى حاجات اقوى من النوريكا وارخص - زى ماالاستاذ ادميين قال الصبر وفيى حاجه الشنجهاى موديل 55 قويه جدا عن النوريكا والمعادى بس الاصدار القديم انا جبتها ب90 جنيه والنوريكا ب370 الصراحه الشنجهاى تضربها بكتير وكان فيى بندقيتين معادى واحد حبيبنا عايز واحده وانت تاخد التانيه لو ناوى اشوف لك صاحبهم

mody_kamal
03-02-2012, 09:42 PM
عارفها بس ماتعملتش فيها فعلا معاها ماسورتين وبتبدلهم بس السرعه كدا لنمره 2 تعتبر متوسطه- انا عندى عقده من النوريكا لان اغلبها المفصل اللى ماسك الماسوره بلاستيك وازا اتكسر شكرا وانا عندى نوريكا 56 نيو المفصل مكسور وراكنها ممكن تلاقى حاجات اقوى من النوريكا وارخص - زى ماالاستاذ ادميين قال الصبر وفيى حاجه الشنجهاى موديل 55 قويه جدا عن النوريكا والمعادى بس الاصدار القديم انا جبتها ب90 جنيه والنوريكا ب370 الصراحه الشنجهاى تضربها بكتير وكان فيى بندقيتين معادى واحد حبيبنا عايز واحده وانت تاخد التانيه لو ناوى اشوف لك صاحبهم

عامله كام طيب المعادي نمره 2
والشنجهاي دي نوعها اهي
البنادق الي معاك يا حوبيكا دلوقت انواع ايه

قناص الظلم
03-02-2012, 09:54 PM
المعادى جديده1250 الاثنين المستعملين الواحده 600 بس فى بنها - الشنجهاى صينى نمره 2 - بنادقى - ديانا 50 نمره 1 وشنجهاى 2 و3 رمسيس مخترع فيهم - نوريكا56 - نورنكو صينى - وخالى مسافر هولندا وسايب بندقيته عندى شنجهاى برده - هاجيبلك صوره البندقيه التوين دلوقتى بس انا قريت ان السرعه دى بالفرجن يعنى السوسته الى فيها ضعيفه واذا اتغيرت ممكن تبقى هاى باور بس قطع الغيار بقى :confused: دا الاهم

eng.amg
03-02-2012, 10:09 PM
باشا البندقية دي ممكن تشتريها لو إقتناء..
لكن كبندقية عملية للصيد فغير مفضلة

أولا: سرعتها في نمرة 2 بطيئة نسبيا.. يعني الشنغهاي الصيني أقوى منها ( نصيحة متجبش أقل من 160 م/ث للصيد عشان تبقى الإصابة مؤثرة)

ثانيا: الصيانة وقطع الغيار غير متوفرة بالمرة. وإحتمال الأعطال وارد جدا لأن الماسورة غير مثبته (متحركة) (فما بال الجلبة والتنفيس)

نصيحة المعادي أفضل كبندقية عملية ولرخص قطع غيارها ودقتها

قناص الظلم
03-02-2012, 10:11 PM
صورها من الموقع بتاعها يا مودى يا عسل - http://www.galeon.com/todoaire/nortwin/nortwin.htm

eng.amg
03-02-2012, 10:15 PM
شوف العرض دا إلي منزلة المهندس وئام ممكن تلاقي بنادق سبرينج عنده بسعر جيد... وهوا ممكن يرشحلك حاجة مناسبة لأنه خبير في البنادق وراجل في منتهى الإحترام والأمانة

http://www.misrhunting.trakhes.com/showthread.php?t=343

قناص الظلم
03-03-2012, 04:58 AM
اها يبقي قطع الغيار هيطلع عنيا ثانكس يا حوبيكا الف شكر

ميه ميه وكلام صح الصح

كنت قولتله علي سعر حاجه فيهم مردش عليا الف شكر ليك يا بشمهندس احمد
هشوف معاه حاجه تكون حلوه ليا كده الف شكر يا باشا

هاتلاقيه ماخدش باله لان وقته ضيق عالنت - هو كاتب نمره تليفون اتصل بيه افضل واسئله عن البنادق واسعارها

kefafy
03-03-2012, 08:27 AM
خفيفه و دقيقه
بس ضعيفة وبطيئة وقطع غيارها مش سهل تلاقيها
وذلك من سؤال لمالكها من ست شهور
وتحياتى ليك
خليك فى المعادى يا نوريكا سبورت

محمد كمال المحامي
03-03-2012, 08:33 AM
اهم حاجة في البندقية تلاقي لها قطع غيار

علشان البهدلة الموضوع مش ناقص

وشكراً لكل اخوانا الأعضاء على ارائهم الصائبة

قناص الظلم
03-03-2012, 08:38 AM
صباح الخير يابو حوده -النوريكا سبورت دى المفصل بتاعها بلاستيك زى ال56 ولا حديد - اصلى باكره النوريكا قوىىىىىىىىىىىىىىىىىىى عشان العيب دا والشنجهاى 55 احسن فى رئيى من اى نوريكا بس هى فين دلوقتى

قناص الظلم
03-04-2012, 10:40 AM
احنا تحت امرك يا حبوب فى اى حاجه

قناص الظلم
03-04-2012, 04:42 PM
بص يا حبوب جامو سبكترا سرعتها 160 متر فى الثانيه وزنها 2 كيلوجرامنمره 1 يعنى متوسطه القوه - النوريكا سبورت 160 متر والوزن 2ونصف كيلو ومداهم القاتل 25 متر وبعد ذلك حسب دقه الرمايه والمكان القاتل حتى لا تسرق الصيد - الاثنين يصلحو للصيد للمسافات القريبه الاسعار مستعمله فى حدود الالف وتزيد حسب الحاله

mody_kamal
03-04-2012, 04:54 PM
[quote=قناص الظلم;1748]بص يا حبوب جامو سبكترا سرعتها 160 متر فى الثانيه وزنها 2 كيلوجرامنمره 1 يعنى متوسطه القوه - النوريكا سبورت 160 متر والوزن 2ونصف كيلو ومداهم القاتل 25 متر وبعد ذلك حسب دقه الرمايه والمكان القاتل حتى لا تسرق الصيد - الاثنين يصلحو للصيد للمسافات القريبه الاسعار مستعمله فى حدود الالف وتزيد حسب الحاله[/quot

شكرا يا حوبيكا طيب والكرال سرعتها كام
قدامي واحده معي واحد صحبي كرال فيبر باين نمر2
الواد لسه جايبها من اسبوعين بيقول انه مغيرلها سوسته هيا البندقيه معي واحده جاره
لو فعلا مغيرلها سوسته ايه رائيك اخدها منه عايز يبعها بي 1300 انا بحاول انزل معاه فيها

قناص الظلم
03-04-2012, 05:01 PM
[quote=قناص الظلم;1748]بص يا حبوب جامو سبكترا سرعتها 160 متر فى الثانيه وزنها 2 كيلوجرامنمره 1 يعنى متوسطه القوه - النوريكا سبورت 160 متر والوزن 2ونصف كيلو ومداهم القاتل 25 متر وبعد ذلك حسب دقه الرمايه والمكان القاتل حتى لا تسرق الصيد - الاثنين يصلحو للصيد للمسافات القريبه الاسعار مستعمله فى حدود الالف وتزيد حسب الحاله[/quot

شكرا يا حوبيكا طيب والكرال سرعتها كام
قدامي واحده معي واحد صحبي كرال فيبر باين نمر2
الواد لسه جايبها من اسبوعين بيقول انه مغيرلها سوسته هيا البندقيه معي واحده جاره
لو فعلا مغيرلها سوسته ايه رائيك اخدها منه عايز يبعها بي 1300 انا بحاول انزل معاه فيها

انا سمعت يا حبوب انها 240 يفيدك المهندس احمد - بالنسبه للسعر انا بارجح اللى مع الاستاذ كامبوس 1100 بالجراب ومغيرا سوسته زى مابيقول كدا ارخص 200 جنيه وممكن تنزل معاه وخلينا على اتصال دائما قبل الشراء

mody_kamal
03-04-2012, 05:07 PM
[quote=mody_kamal;1749]

انا سمعت يا حبوب انها 240 يفيدك المهندس احمد - بالنسبه للسعر انا بارجح اللى مع الاستاذ كامبوس 1100 بالجراب ومغيرا سوسته زى مابيقول كدا ارخص 200 جنيه وممكن تنزل معاه وخلينا على اتصال دائما قبل الشراء

يعني هيا احلي ولا الجامو بسكترا او النوريكا سبورت
خلاص احترت وقطع غيارها متوفره ولا

قناص الظلم
03-04-2012, 05:14 PM
[quote=قناص الظلم;1750]

يعني هيا احلي ولا الجامو بسكترا او النوريكا سبورت
خلاص احترت وقطع غيارها متوفره ولا

للاسف يا حبوب الفلوس اللى بتتحكم فينا - انت عايز تصطاد طيور كبيره ولا عايز الصغير - هل عندك رغبه انك تتعلم الصيانه بمعنى ان الكرال فيها فنيات عن اى بندقيه اخرى بس طبعا مش اصعب من الماركات الاخرى - انا عايز كرال عشان هاصطاد كبير لو فيى فلوس ديانا 54 او بام - لازم هاتحتار لان الشركات والمنافسات والعروض كتير - اهم حاجه فى اى بندقيه العنايه والمحافظه عليها وعدم الاهمال - الكرال مسافتها واصابتها قاتله عنهم شىء طبيعى

قناص الظلم
03-04-2012, 05:22 PM
الكرال نسخه مقلده من الجامو شادو 1000 وقطع الغيار موجوده بس غاليه بس بالمحافظه مافيش حاجه بتبوظ - البنادق تساهيل وحظ انا اكره النوريكا56 وناس بتموت فيها - الرمسيس ما بحبهاش بس عندى لغرض واحد اصطاد بيها طائر الشحيم لان حرام اصطاده بالشنجهاى - انا بموت فى الشنجهاى وبعتبرها قويه وحماله اسيه:) ناس تانيه بتكرها وبتفضل الرمسيس - كل شخص له ارائه الخاصه بالنسبه لتجاربه

mody_kamal
03-04-2012, 05:25 PM
الكرال نسخه مقلده من الجامو شادو 1000 وقطع الغيار موجوده بس غاليه بس بالمحافظه مافيش حاجه بتبوظ - البنادق تساهيل وحظ انا اكره النوريكا56 وناس بتموت فيها - الرمسيس ما بحبهاش بس عندى لغرض واحد اصطاد بيها طائر الشحيم لان حرام اصطاده بالشنجهاى - انا بموت فى الشنجهاى وبعتبرها قويه وحماله اسيه:) ناس تانيه بتكرها وبتفضل الرمسيس - كل شخص له ارائه الخاصه بالنسبه لتجاربه

انا هصطاد بيها الطوير المتوفره حمام يمام بط مثلا بتاع المايه ده فراخ المايه

قناص الظلم
03-04-2012, 05:30 PM
انا هصطاد بيها الطوير المتوفره حمام يمام بط مثلا بتاع المايه ده فراخ المايه

فراخ ميه -وبط بام - الكرال وطبعا الكرال مناسبه عشان ارخص النوريكا والجامو دول ضعاف بالنسبه للحاجات دى لازم الاصابه تكون قريبه وفى مكان قاتل ولو عايز تصطاد حمام برى الكرال هاتناسبك بردو

mody_kamal
03-04-2012, 06:30 PM
فراخ ميه -وبط بام - الكرال وطبعا الكرال مناسبه عشان ارخص النوريكا والجامو دول ضعاف بالنسبه للحاجات دى لازم الاصابه تكون قريبه وفى مكان قاتل ولو عايز تصطاد حمام برى الكرال هاتناسبك بردو

انا في واحد قالي الكرال 100 متر الاصابه بتاعتها
ربنا يوفقك واجيب الكرال الفلوس تجهز بس وربنا يكرم

kefafy
03-19-2012, 05:46 PM
صباح الخير يابو حوده -النوريكا سبورت دى المفصل بتاعها بلاستيك زى ال56 ولا حديد - اصلى باكره النوريكا قوىىىىىىىىىىىىىىىىىىى عشان العيب دا والشنجهاى 55 احسن فى رئيى من اى نوريكا بس هى فين دلوقتى
حبيبى يا محمد بيك وحشنى جدا وشكرا على اتصلاتك انت كلك زوق ياباشا
نوريكا من اقوى شركات بنادق الرش ويمكن الجامو زيها زى النوريكا اسبانى ولاكن اى حد امتلك الاتنين يقدر يقول لحضرتك ان اعطال النوريكا اقل بكثير من اعطال الجامو وقطع غيرها متاوفرة وقويه جدا لدرجة لا تقارن
وبالنسبه للاجزاء التكميليه مبتبقاش بلاستيك بتبقا من الياف كربون وده اقوى بكتيير من المعادن ولا يتاكل
هو لونه اسود اه وشبه البلاستيك ولكن متعرفش تكسرة ولو حتى متعمد
ولاولا التكلفه كانو عملو البندقيه كلها كربون
انا معايا النوريكا جيت مجموعه الزناد من و القنطرة من الخامه دى ولاكن عمره متكسر ولا شرخ ولا جرى له اى حاجة
وتحياتى ليك يا اخى العزيز

kefafy
03-19-2012, 05:48 PM

الله ينور عليك يا باشا
لا كلام بعد كلام حضرتك

kefafy
03-19-2012, 06:10 PM
يعني النوريكا سبورت ولا الجامو سبكترا والجامو بسكترا قطع غياره متوفره وبتعيش ولا لاء

والف شكر لكل الاراء الي وصلتلي والله انا مش عارف منغيركم كنت هعمل ايه

طبعا النوريكا سبورت ومفيش مقارنه
السبكترا شكلها حلو ورشه دوكو الوان وقصيرة جدا ودقيقه وجسم الماسورة من اللدائن
ولكن قطع غيارها غير متوافرة
ولو عاجبة حضرتك استاذ محمود شلبى بمحطة مار جرجس يوجد عنده قطعه مستعمله
ممكن حضرتك تروح له تتفرج عليها وقله ان حضرتك من طرف احمد كفافى
وباذن الله هيعمل مع حضرتك الواجب وهيدلك على حاجة نضيفه
وربنا يوفق حضرتك فى قطعه كرال او معادى او شنجهاى محترمه

Compact
03-20-2012, 08:03 AM
زود شوية واشترى gamo cf20 مستعملة فى حدود 1800 جنيه .. و انسى الدنيا

mody_kamal