المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : محتاج ارائكم ومساعدتكم ليا

mody_kamal
02-28-2012, 09:40 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

انا جديد ف المنتدي ف الصيد كويس نشاني مثلا ممكن نقول 4\6
يعني علي قدي كنت عايز اتعرف علي حضارتكم واشارك معاكم في كل شئ وعايز اشتري
بندقيه كويسه نوع حلو وتكون حلوه وف رنج كويس معقول في حدود مثلا 1000
او 1300 1500 ف الحدود دي

قناص الظلم
02-28-2012, 10:47 PM
اولا اهلا ومرحبا بك بين اخوانك وابائك الاعضاء فى المنتدى :) افهم كدا - ان حضرتك مسكت بنادق وصوبت بيها قبل كده - ما نوعها - ما نوع الطيور التى تفضل صيدها - هل عندك فكره بسيطه عن سياسه ونظريه عمل بنادق ضغط الهواء -المبلغ مناسب لبنادق كتير برجاء الاجابه على هذه الاستفسارات لنتمكن من خدمتك

mody_kamal
02-28-2012, 11:14 PM
اول بندقيه جبتها المصري النمره 1 دي اشترتها من محل في العتبه قدام الجراج المحل ده طلع حرامي يعني كنت جبتها من حوالي 4 سنين ب 250 وعرفت انه غالي جدااا ومع الوقت البندقيه ضعفت وغيرت سوسته ليها
والماسوره بقي فيها تانيه وسعات لما بعدي ع الي هيا الموالد وكده وبيبقي في بمب كنت بضرب بصوب كويس اصطادت يمام وحمام وعصافير كمان معنديش فكره عن عمل بنادق ضغط الهواء لما لقيت المنتدي ده بالصدفه
مسكت فيه وعملت عضويه وحابب اني اتعلم منكم كل شئ واشتري بندقيه كويسه ف الحدود الي وضحتها لحضرتك

قناص الظلم
02-29-2012, 05:33 AM
ارشح لحضرتك البندقيه الكرال - انا عن نفسى معجب بها وهى هاى باور ونمره 2 تصطاد معاك الطيور الكبيره سعرها فى حدود هذا المبلغ يتم تغيير سوستتها لانها قد تنكسر ولكن المعامله بحرص ستطيل عمرها لن تتعدى 1500 بالسوسته الجديده ونحن جميعا فى خدمتك - دى ارخص سعر

mody_kamal
02-29-2012, 11:46 AM
يعني حضرتك بتنصح بيها ممكن صور ليها او فيديو ليها
وهيا التعميره بتاعتها كسر واحط الرشه ولا ايه نظامها معلش معنديش معلومات اوي

قناص الظلم
02-29-2012, 12:02 PM
ستجد معلومات مفيده عن الكرال فى هذا الرابط - الكرال كسر زالدبشك فيبر ويوجد نوع خشب - http://www.misrhunting.trakhes.com/showthread.php?t=155

قناص الظلم
02-29-2012, 12:05 PM
وهذا رابط اخر للمساعده - http://www.misrhunting.trakhes.com/showthread.php?t=98

mody_kamal
02-29-2012, 06:07 PM
شكرا يا قناص انا كلمت البشمهندس احمد وقالي هشوفلك حاجه مناسبه وكويسه وهقولك شكرا ليك يا قناصنا
وشكرا للاستاذ احمد ع المساعده

قناص الظلم
03-01-2012, 07:49 AM
شكرا يا قناص انا كلمت البشمهندس احمد وقالي هشوفلك حاجه مناسبه وكويسه وهقولك شكرا ليك يا قناصنا
وشكرا للاستاذ احمد ع المساعده

hالمهندس احمد دا على كيفك وبيعرف جامد فى الكرال وانا هاقصده قريبا انشاء الله فى كرال واتعلم معانا هنا الصيانه واى استفسار جميعنا تحت امرك

mody_kamal
03-01-2012, 02:29 PM
الف شكرا البشمهندس احمد اما يشفلي بس بندقيه حلوه زي ما قال هتعلم منكم الصيانه وكل حاجه وان شاء الله نطلع نصطاد مع بعض

kefafy
03-01-2012, 03:12 PM
هات معادى ومش هتندم والله وهتجيب بيها الى هتجيبه بندقيه ب 8000 جنيه
ومفيهاش اى مشكله نهائى وسرعتها فوق المتوسطة ولا هتغيرها جلبه ولا سوسته ولا زمارة
ويوم مهتوديها المعرض فى المعادى بعد 10 سنيين انشاء الله هيرجعوهالك جديدة نوفى
وصدقنى انا امتلكت اكثر من نوع مختلف ولاكن بنصحك لوجه الله
لانها بندقيه اعتماديه و قويه وبتستحمل ولو وقعت منك مسورتها مش هتتعوج زى الرمسيس ونيشنها جميل جدا
وتحياتى ليك

Compact
03-01-2012, 04:01 PM
ومفيهاش اى مشكله نهائى وسرعتها فوق المتوسطة ولا هتغيرها جلبه ولا سوسته ولا زمارة
لانها بندقيه اعتماديه و قويه وبتستحمل ولو وقعت منك مسورتها مش هتتعوج زى الرمسيس ونيشنها جميل جدا
وتحياتى ليك

كلامك مضبوط و من الآخر فعلا يا ابو محمود

و احسن 3 بنادق فى مصر من وجهة نظرى (الترتيب حسب القيمة المالية)
1- معادى
2- جامو سى-اف 20
3- ديانا 54

ال 3 بنادق قوية جدا و عمليين جدا و قطع غيارهم موجودة فى مصر بوفرة بالنسبة للبنادق التانية

قناص الظلم
03-01-2012, 04:04 PM
وتحياتى ليك

تمام يا باشا - ابو محمود على كيفك بردو ويبقى اخويا الكبير وخبير رش - معلومه قيمه يابو محمود لان دى من بنادق كتير ماتعملتش فيها وهايعرف يصلحها بنفسه لان تركيبها اكيد مش معقد اعتقد انها نسخه من الرمسيس نمره 2 القديم مع اختلاف النشان ولا تختلف يابو محمود -وسعرها 1250 جديده

قناص الظلم
03-01-2012, 04:09 PM

1- معادى
2- جامو سى-اف 20
3- ديانا 54

ال 3 بنادق قوية جدا و عمليين جدا و قطع غيارهم موجودة فى مصر بوفرة بالنسبة للبنادق التانية

واحشنا يا جنرال ايه الانوار دى - مساء الخير:)

kefafy
03-01-2012, 05:28 PM
تمام يا باشا - ابو محمود على كيفك بردو ويبقى اخويا الكبير وخبير رش - معلومه قيمه يابو محمود لان دى من بنادق كتير ماتعملتش فيها وهايعرف يصلحها بنفسه لان تركيبها اكيد مش معقد اعتقد انها نسخه من الرمسيس نمره 2 القديم مع اختلاف النشان ولا تختلف يابو محمود -وسعرها 1250 جديده
يمحمد بيك انت استاذ
كلامك مظبوط هيا هيا نسخة من الرمسيس وسهلة جدا فى فكها وصيانتها وممكن تفصل لها جلبه فيبر ارتيلون وتبقا زيها زى الديانا 35 :)
لان الرمسيس نمره واحد على تلات اصدارات اصدار قديم قوى من يجى 50 سنه وكان الدبشك على حتتين مش حته واحدة
وبعد كدة اصدار احدث الى هيا دبشك عادى زى الى عارفينو
وبعد كدة الاصدار الحديث (الحالى ) هو هو نفس الدبشك بس حطة فيه من الجنب ختم حديد مدور فى مخده الدبشك من جه اليمين
والى بيقول حاليا رمسيس الاصدار القديم هو يقصد الاصدار الوسط
والمعادى هى نمرة 2 لان مفيش معادى نمرة واحد واحسن حاجة فى المعادى النشيكان الخلفى مبينعمش زى الرمسيس لان فى الرمسيس نيشان خلفى منزلق مش بكرة زى المعادى
وكمان ماسورتها اتخن من ماسورة الرمسيس ومبتتعوجش بسهوله
بس اول مطلعت المعادى كان نشنها حديد مش فيبر و كان الدبشك مزخرف من ورا الزيناد من عند المقبض وكان خشبها غامق شويه ودى اصدارات محترمه جدا جدا ونادرة ولولا انى مسكتها بايدى مكنتش صدقت
وتحياتى ليك يا اجمل مشرف فى اجمل منتدى

kefafy
03-01-2012, 05:29 PM
بس غليت قوى ده كنت شاريها من احمد منسى فى سنه 96 ب 110 جنيه والله
ولحد دلوقتى معايا :)

kefafy
03-01-2012, 05:33 PM

1- معادى
2- جامو سى-اف 20
3- ديانا 54

بظبط يا جنرال هما دول الاساس
زى البى ام دبليو
و بيجو
و فيات 128
:) التلاته اعتماديين لابعد الحدود
قطع الغيار متوفرة
بس بتفرق فى السرعه و الثبات
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
متهيئلى يفندم المثل متطابق :)
لو لقيت ادامك يا جنرال ديانا 52 الاصدار القديم للبدل مع النوريكا الجيت ودفع الفارق ابقا اكثب فيا ثواب
وربنا يخليك لينا يارب

mody_kamal
03-01-2012, 06:01 PM
انا محتار بجد انا عايز حاجه نوع نضيف يعيش مش شرط يجيب ايه انا عايز بس حاجه تعيش وتكون كويسه عايزها مستعمله بس استعمال كويس ومحترمه مش متهانه وحاجه نضيفه عايزها ف حدود 1000-1500
تعيش معايا بصراحه انا اتلدعت من المصري ومبقاش عندي ثقه ف المنتجات المصريه كل حاجه بقي فيها غش
ابسط حاجه الامير الي بنلزق بيه الحجات المكسوره او الشروخ مغشوش:d
وكل حاجه بقت مغشوشه المفروض نشجع المنتج المصري بس اما اشجعه واخد ع دماغي منه هستفيد ايه فلوس رميتها وخلاص حرام عليا يعني اني ارمي فلوس ف الارض بس زي ما المفروض نشجع منتج بلدنا المفروض كمان صناع بلدنا يعملو الحاجه بضمير واتقان علشان الواحد يتشجع انه يشتري والمحلات الي هنا حراميه كنت شاري الرمسيس نمره 1 من محل قدام جراج العتبه ب 250 جنيه من 4 سنين وكان تمنها بره 100 150 بالكتير اوي كل الي انا عايزه علشان انا جديد وكده بس مش عايز يتضحك عليا علشان كده اول ما لقيت المنتدي ده بالصدفه ولقيت ان فيه ناس محترمه كتير وضميرها صاحي سجلت ع طول وقولت هما دول الناس الي الواحد يثق فيهم بجد ويستشيرهم ف كل حاجه انا زي اخكم الصغير عندي 19 سنه اسمي محمد كمال ويشرفني انكم تبقي اخواني الكبار في منكم في سن والدي وهيبقي في مرتبه والدي علشان والدي توفي كان هوا الي هيشفولي حاجه زي كده لو كان عايش بس يالا الله يرحمه وانا ثقتي فيكم كبيره
والبشمهندس احمد كلمني قالي هشوفلك حاجه حلوه كده

kefafy
03-01-2012, 06:52 PM
انا محتار بجد انا عايز حاجه نوع نضيف يعيش مش شرط يجيب ايه انا عايز بس حاجه تعيش وتكون كويسه عايزها مستعمله بس استعمال كويس ومحترمه مش متهانه وحاجه نضيفه عايزها ف حدود 1000-1500
تعيش معايا بصراحه انا اتلدعت من المصري ومبقاش عندي ثقه ف المنتجات المصريه كل حاجه بقي فيها غش
ابسط حاجه الامير الي بنلزق بيه الحجات المكسوره او الشروخ مغشوش:d
وكل حاجه بقت مغشوشه المفروض نشجع المنتج المصري بس اما اشجعه واخد ع دماغي منه هستفيد ايه فلوس رميتها وخلاص حرام عليا يعني اني ارمي فلوس ف الارض بس زي ما المفروض نشجع منتج بلدنا المفروض كمان صناع بلدنا يعملو الحاجه بضمير واتقان علشان الواحد يتشجع انه يشتري والمحلات الي هنا حراميه كنت شاري الرمسيس نمره 1 من محل قدام جراج العتبه ب 250 جنيه من 4 سنين وكان تمنها بره 100 150 بالكتير اوي كل الي انا عايزه علشان انا جديد وكده بس مش عايز يتضحك عليا علشان كده اول ما لقيت المنتدي ده بالصدفه ولقيت ان فيه ناس محترمه كتير وضميرها صاحي سجلت ع طول وقولت هما دول الناس الي الواحد يثق فيهم بجد ويستشيرهم ف كل حاجه انا زي اخكم الصغير عندي 19 سنه اسمي محمد كمال ويشرفني انكم تبقي اخواني الكبار في منكم في سن والدي وهيبقي في مرتبه والدي علشان والدي توفي كان هوا الي هيشفولي حاجه زي كده لو كان عايش بس يالا الله يرحمه وانا ثقتي فيكم كبيره
والبشمهندس احمد كلمني قالي هشوفلك حاجه حلوه كده
ياحج محمد عاوز حاجة محترمه بالسعر ده يتجيب
معادى
نوريكا سبورت الرشيقه
جامو سبكترا
جامو 600
جامو 900
دول الانواع الى تدور عليهم بنفس الترتيب على حسب الحالة الى ترتاح لها
و الى ممكن تشتريهم من غير متدور على جلبه ولا سوسته ويعيشو معاك العمر
وبالنسبه لو غاوى وفاضى هات كرال التركى واقعد بقا عدل فيها وغيرها سوسته وكدة
وارجو ان اكون وصلت لحضرتك
ومش كل الى راكب عربيه فيات وقرفاه يبقا العيب عيب الفيات لأ
عيب الى راكب الفيات ومبيصينهاش ولا يهتم بيها ومنتظر منها كمان اداء كويس
اهتم بالسلاح وحافظ عليه وداوم على تزيته وتشحيمه
وصدقنى المعادى لو جديدة او بحالة الزيرو مش هتبيعها
وتحياتى ليك

قناص الظلم
03-01-2012, 07:33 PM
اعرفك على الناس اللى شاركو معانا - الجنرال الاستاذ كومباكت والدنا جميعا طيب ومتواضع وخدوم مافى منه دلوقتى طراز نادر - الاستاذ احمد كفافى ابو محمود اخويا الكبير خدوم جدا وخبير جدا ورجوله رجوله 000000 تحياتى ليك يا ميدو

قناص الظلم
03-01-2012, 07:47 PM
بس غليت قوى ده كنت شاريها من احمد منسى فى سنه 96 ب 110 جنيه والله
ولحد دلوقتى معايا :)

افترا يابو محمود والله - عيب البندقيه دى سعرها - انا عشان كدا قلت كرال منها هاى باور وسعرها مناسب بس عيبها لازم يا خد كورس فيها ويبقى فنى عشان يعرف يصلحها بنفسه - انا حضرت الرمسيس نمره 1 ب60 جنيه ونمره 2 النادره جداااااا 75 اشتريت سا عتها الشنجهاى 55 ب90 وفعلا عجبتنى اوىىىىىىىى قويه جدا بالنسبه للبنادق الشعبيه فاكرها البندقيه دى يابو محمود

Mastersssss
03-01-2012, 07:53 PM
السلام عليكم يا افضل صيادين وخلاصه خبراء الصيد المصري احب اقول بس ان البندقيه الكرال كانت معايا من فتره وقعدت معايا كتير هي بندقيه محترمه اوي بس بها عيب السوسته اللي بتنكسر ولابد من معامله محترمه اوي علشان تعيش عمر معاك وتحافظ عليها وسرعتها عاليه ومناسبه جدا في سعرها لانها تجمع بين الهاي باور والسعر القليل . وبعدها ارشحلك النوريكا سبورت اذا تخليت عن فكره الهاي باور. وطبعا النوريكا افضل من الكرال

قناص الظلم
03-01-2012, 09:13 PM
الله يخليك انا الي يشرفني انك تكون اخويا الكبير وعارف لو حتي ما جبتش بندقيه هتابع معاكم وهبقي سعيد بالمشاركه والتعامل معاكم ان شاء الله اما اجيب بندقيه حلوه نطلع مع بعض نصطاد صيد حلو كده

علشان كده انا لاغي فكره الكرال علشان السوسته الي بتتكسر دي هتفتح معايا فتحه كبيره

نصيحتى ماتشتريش لانك متردد والفلوس مش معاك - اشترى حاجه مفيده

احمد فتحي
03-03-2012, 05:04 PM
انا انصحك بلاش الكرال
خليك في حاجه تانيه احسن
انتا لسه معندكش خبره في البنادق والصيانه بتاعتها
ممكن تشوف نوريكا سبورت جميله

mody_kamal
03-03-2012, 05:51 PM
انا انصحك بلاش الكرال
خليك في حاجه تانيه احسن
انتا لسه معندكش خبره في البنادق والصيانه بتاعتها