المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مطلوب سلاح على وجة السرعة

ويكا ويكا
03-28-2013, 11:16 PM
ارجو من الاعضاء الكرام المساعدة فى البحث على مسدس 9م طويل او 9م قصير ان بكون فى حالة جيدة وان تاريخ انتاجة لا يزبد عن 13 سنة حيث ان التصريح ينتهى فى 22 ابريل و هو التصريح الاخير
الميزانية حتى 50 الف
الاسم وائل
رقم التلفون 01001166661

bodygard 34
03-28-2013, 11:52 PM
ربنا ييسر لك الامور

ويكا ويكا
03-28-2013, 11:58 PM
ربنا ييسر لك الامور

يارب يا حج محمد ادعيلى

gmslem
03-29-2013, 02:27 AM
ربنا ييسر لك الامور و تجد ما تبحث عنه

اسمح لي اول مرة يمر على شرط ان يكون له اقل من 13 سنة ..... ارجو التوضيح لماذا ؟؟؟؟

ويكا ويكا
03-29-2013, 07:31 AM

اسمح لي اول مرة يمر على شرط ان يكون له اقل من 13 سنة ..... ارجو التوضيح لماذا ؟؟؟؟

اشكر حضرتك لدعاك لى و اوضح لك السبب فى المديلات القديمة بعض المسدسات زر فك الخزنة فى كعب المسدس وانا ما برتحش فى هذة الانواع و مع تقدم السنين تغيارت المواصفات الاساسية فى الامان وفى شكل النشنكان و زر فك الخزنة والسبب التانى ان اى حد يمتلك سلاح لازم على الاقل كل ثلاث اشهر يمشى ايدة ويدرب على الاقل 25 طلقة فى التمرين بعنى في السنة 100 طلقة يعنى فى 13 سنة يابقو 1300 طلفة ودة تقريبى فى ناس مكن سلاحا مضربش ولا طلقى وتكون اقدم من كدة يس لا يمنع لو فى القديم في مسدسات تقتنى لتميزهم ولانها كانت سابفه لعصرها زى
walther ppk/s
astra constable

أشرف صبرى
03-29-2013, 11:22 AM
ربنا يوفقك فى طلبك

ويكا ويكا
03-29-2013, 11:37 AM
ربنا يوفقك فى طلبك

اشكر حضرتك..... الله الموفق

سامح حلمى
03-29-2013, 01:41 PM
اشكر حضرتك لدعاك لى و اوضح لك السبب فى المديلات القديمة بعض المسدسات زر فك الخزنة فى كعب المسدس وانا ما برتحش فى هذة الانواع و مع تقدم السنين تغيارت المواصفات الاساسية فى الامان وفى شكل النشنكان و زر فك الخزنة والسبب التانى ان اى حد يمتلك سلاح لازم على الاقل كل ثلاث اشهر يمشى ايدة ويدرب على الاقل 25 طلقة فى التمرين بعنى في السنة 100 طلقة يعنى فى 13 سنة يابقو 1300 طلفة ودة تقريبى فى ناس مكن سلاحا مضربش ولا طلقى وتكون اقدم من كدة يس لا يمنع لو فى القديم في مسدسات تقتنى لتميزهم ولانها كانت سابفه لعصرها زى
walther ppk/s
astra constable

أنا موافق معاك على اختيار موديل حديث بس ممكن توسعها شوية لغاية موديلات التمانينات لان دى الموديلات اللى فيها زرار فك الخزنة والأمان زى ما انت عايز هم (زى البيريتا مثلا) و كمان بيتميزوا بالجودة العالية فى الخامات والتصنيع و على رأى الحاج محمد bodyguard " ما فيش حاجة أحلى من مسكة الطبنجة اللى كلها حديد"
و اشكرك على تقديرك المسدسات اللى سابقة عصرها لانى لسة شارى مسدس والتر PP نادر جداً (لانه مصنوع فى فرنسا و عيار 22) و حالته كانت كويسة و عجبنى جداً تصميمه وتاريخه
و كمان لما جربته اكتشفت ان مسكته و نشانه مقارب جداً لمسدسات الرماية مع ان حجمه صغير
ربنا معاك و بالتوفيق فى الشراء ان شاء الله

قناص الظلم
03-29-2013, 02:04 PM
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gmslem

walther ppk/s
astra constable استعير دعاء الدكتور الطيب المحترم خالد سلامه واهديه اليك واشكرك على المعلومات الجميله - رئيى يا باشا مع انى راجل مسكين مش هاعرف ارخص (نلاقى الاولمسدس كويس وبحاله جيده او شبه جيده -وبعدين نقرر بقا موديل الصنع وطلبات حضرتك لان فى الوقت الحالى الاسعار نار واغلب المعروض لاما خرده او عيارات نادره او سعره عالى جدا باذن الله تلاقى طلبك او اى طلب بديل

ويكا ويكا
03-29-2013, 06:23 PM
السلام عليكم جميعا واشكركم على المداخلات الجميلة
انا تقريبا لفيت على جميع المحلات الى فى القاهرة فى 9 مم طويل و فى 9 مم قصير غير الانواع الاخرى في حجات نضيفة جدا رغم انها مستعملة بس الاسعار مغالى فيها جدا جدا جدا ............فى تجار رحت لهم من 5 اشهر ورحت لهم اليوم نفس الاسلحة الى عندة لم يتباعو و رغم ذلك غلى سعرهم انا مش فاهم الناس دى بتفكر ازى

ويكا ويكا
03-29-2013, 06:31 PM
انا كنت بخلص فى المسدس البريتا الى كان معروض هنا
http://www.misrhunting.trakhes.com/showthread.php?t=2667
و ضيعت شهر فى اجرائت لما يئست بسب وجود قصر فى اعلام الوراثة و الورثة كمان الحاجة الي بتتعمل فى يوم بيعملوها فى 10 ايام فتراجعت عن شراها

قناص الظلم
03-29-2013, 06:37 PM
انا كنت بخلص فى المسدس البريتا الى كان معروض هنا
http://www.misrhunting.trakhes.com/showthread.php?t=2667
و ضيعت شهر فى اجرائت لما يئست بسب وجود قصر فى اعلام الوراثة و الورثة كمان الحاجة الي بتتعمل فى يوم بيعملوها فى 10 ايام فتراجعت عن شراها

اى شىء اعلام وراثه ما تشتريهوش وخصوصا لو فيه مجلس حسبى - ماتشتريش الا لو كل الورثه موكلين احدهم بتوكيلات خاصه للشىء نفسه ويكون مع هذا الوكيل الوريثى اصل اعلام الوراثه

قناص الظلم
03-29-2013, 06:39 PM
انا تقريبا لفيت على جميع المحلات الى فى القاهرة فى 9 مم طويل و فى 9 مم قصير غير الانواع الاخرى في حجات نضيفة جدا رغم انها مستعملة بس الاسعار مغالى فيها جدا جدا جدا ............فى تجار رحت لهم من 5 اشهر ورحت لهم اليوم نفس الاسلحة الى عندة لم يتباعو و رغم ذلك غلى سعرهم انا مش فاهم الناس دى بتفكر ازى

دا استغلال للظروف الحاليه - معلش الله غالب خد احسن الوحشين مؤقتا او على السعر قليلا

bodygard 34
03-29-2013, 06:41 PM
يا باشمهندس .. السلاح دلوقت اصبح زى قطعة الارض كل مايمر عليه الزمن تمنه بيزيد..لى رجاء عندك ..لوسمحت اكتب لنا انت لقيت انواع ايه وايه اسعارها وعند مين ..ولك جزيل الشكر ..عشان فى ناس كتير بتدخل تتفرج ..يبقى اضفنا معلومه حديثه .. وكمان تبقى مرجع لينا فى مقدار الزياده فى الاسعار لأن الموضوع طبعا متأرخ..يعنى عليه تاريخ..ولك جزيل الشكر

ويكا ويكا
03-29-2013, 07:18 PM
يا باشمهندس .. السلاح دلوقت اصبح زى قطعة الارض كل مايمر عليه الزمن تمنه بيزيد..لى رجاء عندك ..لوسمحت اكتب لنا انت لقيت انواع ايه وايه اسعارها وعند مين ..ولك جزيل الشكر ..عشان فى ناس كتير بتدخل تتفرج ..يبقى اضفنا معلومه حديثه .. وكمان تبقى مرجع لينا فى مقدار الزياده فى الاسعار لأن الموضوع طبعا متأرخ..يعنى عليه تاريخ..ولك جزيل الشكر

ماشى كلامك يا حج محمد

انا شفت اليوم
عند المنسى
mauser 380 بخزنة 12 ومعاها خزنة اضافيىة 9 مم قصير ومطلوب فيها 55 الف
عندة حلوان و star و lama و لكن لم اهتم بسعرهم
عند الصياد المصرى
tanfoglio 380 بخزنة 12 و معها خزنة اضافية وهى 9 مم قصير مطلوب فيها 45 الف
bernardelli 60 بخزنة 7 و معها خزنة اضافية وهى 9 مم قصير مطلوب فيها 40 الف
beretta 84 cheetah بخزنة 13 ولايوجد معها خزنة اضافية وهى 9 مم قصير مطلوب فيها 50الف
فى حلوان و star و lama و astra ولاكا لم اهتم بسعرهم

قناص الظلم
03-29-2013, 07:38 PM
ماشى كلامك يا حج محمد

انا شفت اليوم
عند المنسى
عند الصياد المصرى
beretta 84 cheetah بخزنة 13 ولايوجد معها خزنة اضافية وهى 9 مم قصير مطلوب فيها 50الف

ابعد عن المحلات ياراجل يا طيب ودور فى الاقسام والارياف افضل - ابعد عن الاربعه الكبار :) (محتكرى تجاره السلاح يعنى )

ويكا ويكا
03-29-2013, 07:43 PM
من ملاحظيتى عن تجار السلاح انة اول ما بتدخل يطلب تصريح الشراء و ميش يبص بصة ساريعة و يرجعو لا دة بقراء بالتفاصيل ويشوف وظيفتك اية وساكن فين و فاضل وقت اد اية فى التصريح وعلى اساسة يحدد الاسعار الى ها يقولها لان في تجار رحت لهم اول ما طلعت التصريح ورحطلهم تانى و هو نفس السلح ما بعهوش و راح مزود فية من 10 الى 15 الف زيادة على سعرة
انا بفكر لمقومة الجشع بتاع التجار اخد معى مفتش ضرايب عى انة اخى و ونلف على جميع المحلات ويسمع بنفسة الاسعر الى بيقولوها خلىة يعرف يحاسبهم كويس

ويكا ويكا
03-29-2013, 07:46 PM
الوقت الى فاضل لى لايسمح انى ادور فى الاقسام والارياف

قناص الظلم
03-29-2013, 08:20 PM
من ملاحظيتى عن تجار السلاح انة اول ما بتدخل يطلب تصريح الشراء و ميش يبص بصة ساريعة و يرجعو لا دة بقراء بالتفاصيل ويشوف وظيفتك اية وساكن فين و فاضل وقت اد اية فى التصريح وعلى اساسة يحدد الاسعار الى ها يقولها لان في تجار رحت لهم اول ما طلعت التصريح ورحطلهم تانى و هو نفس السلح ما بعهوش و راح مزود فية من 10 الى 15 الف زيادة على سعرة
انا بفكر لمقومة الجشع بتاع التجار اخد معى مفتش ضرايب عى انة اخى و ونلف على جميع المحلات ويسمع بنفسة الاسعر الى بيقولوها خلىة يعرف يحاسبهم كويس

مع الاربعه الكبار :p ماينفعش ولا وزير الضرايب حتى - دول اساس طبخ الكوسه بالصلصه والكاتشب - لا يسعنى الا الدعاء لك وانشاء الله حد من الحبايب يكون امامه شىء مناسب - انت جددت التصريح ولا لسه اول مره

ويكا ويكا
03-29-2013, 09:11 PM
دة التصرح التانى و يخلص فى 22 ابريل يعنى فاضل على انتهائة 24 يوم

ويكا ويكا
03-29-2013, 09:27 PM
لو سمحو ان الى معاة تصريح شراء يشترى من مصر او يستورد سلاحة بدون ما يجيب موافقة استيراد من الجيش ساعتها التجار يا اما ها تنزل الاسعار يا اما مش ها تلاقى حد يشترى منهم

ايهاب رشدى
03-29-2013, 10:07 PM
سيدى الكريم ارجوا ان يتسع صدرك لنصيحه لوجه الله هناك شىء مهم جدا هو تحديد الاولويات وترتيبها بما يناسب الموقف مقترنه بجدول زمنى محدد ومدروس واعظم و اهم عامل فيما اذكره هو الوقت ومن الواضح انه تسرب وانصحك وخير الكلام ما قل ودل اشترى اول طبنجه تتاح امامك تكون سليمه احفظ بها التصريح ثم ابحث عن ما تريد بعد ذلك انا مرخص من شهر ابريل وغيرت مسدسى وسوف اغيره مره ثانيه ان شاء الله قريبا وثالثه و لكن ما تتحدث حضرتك به عذرا غير عملى وسوف تشترى طبنجه ما بسعر غريب ان استمر اسلوب بحثك بهذه الصوره وبالله التوفيق

bodygard 34
03-29-2013, 10:25 PM
ماشى كلامك يا حج محمد

انا شفت اليوم
عند المنسى
عند الصياد المصرى

اعتقد انت قلتلى كمان كان فى بريتا 51.. بس مش فاكر كان طالب فيها كام ..للأسف هى دى اسعار السوق فعلا..وانا كنت مع الباشمهندس على التليفون فى لفته اللى عملها النهارده وماصدقتش وكلمت احد الاشخاص اللى كان بيكلمهم فى احد المحلات لمحاولة تنزيل السعر لكن ..ماكانش فى تجاوب خالص..انا مع رأى ايهاب بك رشدى ..خد دلوقت حلوان مثلا او اى حاجه سعرها مهاود بس تكون سليمه لحد ما ربنا يفرجها..وتبقى حافظت على التصريح

ويكا ويكا
03-29-2013, 11:22 PM
اشكركم جميعا على النصية و بكرة عندى ميعاد اشوف فى حلوان 920 و astra constable

ويكا ويكا
03-29-2013, 11:28 PM
حج محمد انا مش متاكد كم تمن البريتا 51 بس على ما تذكر كان طالب تقريبا 45 الف اسف لان مكنتش مهتم بيها

ويكا ويكا
03-29-2013, 11:34 PM
مفيش حاجة سعرها مهاود عند التجار ولو جبت منهم و جيت اغير ها اخصر كتير انا بدور حاليا من خلال المعارف وها اشترى من خلال افراد انشاء الله ساعتة لما اغير الخسارة مش ها تبقى كبيرة ولاما القى حاجة ها اقول لكم نوعها و السعر عشان اخد النصيحة منكم

أشرف صبرى
03-29-2013, 11:51 PM
ماشى كلامك يا حج محمد

انا شفت اليوم
عند المنسى
عند الصياد المصرى

الاسعار دى مبالغ فيها جداً.....إشترى عيار نادر ب 10000 و انتظر شهور حتى تغيير الاحوال

أشرف صبرى
03-29-2013, 11:52 PM

النظريه ثابته....على قدر احتياجك يتم تحديد السعر....
موضوع مفتش الضرايب ده انساه...الناس دى اقوى مما تتصور

أشرف صبرى
03-29-2013, 11:54 PM
لو سمحو ان الى معاة تصريح شراء يشترى من مصر او يستورد سلاحة بدون ما يجيب موافقة استيراد من الجيش ساعتها التجار يا اما ها تنزل الاسعار يا اما مش ها تلاقى حد يشترى منهم
إنسى....الموضوع ده لا يمكن يتحقق....دى منظومة فساد اظنك لا تتصورها....
ارباح مهوله من مصنع 54 مرتبطه بتضييق الاستيراد....

bodygard 34
03-29-2013, 11:55 PM
الاسعار دى مبالغ فيها جداً.....إشترى عيار نادر ب 10000 و انتظر شهور حتى تغيير الاحوال

بصراحه حاجه تغيظ فعلا..انا مش فاهم هى التجاره ..اى تجاره مش شرط نوع معين .. تبقى بدون ضمير كده؟؟

أشرف صبرى
03-29-2013, 11:59 PM

الناس دى فاهمه بتعمل ايه....

لفّ يوم على اقسام الرخص ف الارياف و خللى امناء الشرطه يورّوك اللى ف المخازن بتاعة الورثه...وسيبلهم تليفونك بعد ما تأكدلهم انك هتراعيهم....
إتعب و ان شاء الله خير....و دوّر ف العيارات النادره...

ويكا ويكا
03-30-2013, 12:55 AM
انا ببحث من خلال المعارف عند افراد وفى حجات كويسة ويسعر معقول و دة قرار اكيد لن اشترى من تاجر

gmslem
03-30-2013, 04:15 PM
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gmslem

walther ppk/s
astra constable استعير دعاء الدكتور الطيب المحترم خالد سلامه واهديه اليك واشكرك على المعلومات الجميله - رئيى يا باشا مع انى راجل مسكين مش هاعرف ارخص (نلاقى الاولمسدس كويس وبحاله جيده او شبه جيده -وبعدين نقرر بقا موديل الصنع وطلبات حضرتك لان فى الوقت الحالى الاسعار نار واغلب المعروض لاما خرده او عيارات نادره او سعره عالى جدا باذن الله تلاقى طلبك او اى طلب بديل

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكر الله لكم احبتي في الله .... وربنا يوفق اخوتي اجمعين لما يحب و يرضى ..... انصح اخي الكريم بسرعة الشراء ... لا تتردد " وإن كنتَ ذا رئيا فكن حازما فإن فساد الرأى أن تتردد " وحتى ان كان المعروض عليك تعتقد انه يزيد 2او 3 الآف فالافضل ان تشتريه لانه بعد شهر او اثنين سيكون رخيص الف او 2 .... وليس ادل من ذلك من حالة صديقلي في اول التصريح كان معروض عليه 16 مجري نسخة من البروننج حالة ممتازة ب5 آلاف " في 3-2011 " قال غالي وظل يبحث و جدد التصريح مرة ثانية ثم اشتري في آخر 3 ايام للتصريح حلوان ب 11 الف ؟؟؟؟ طبعا الان يساوي 25 .

اتمنى لكم افضل فرصة ..... للعلم كان في واحد مهندس بسوهاج عارض سميث امريكي شورت 9 طويل 16 طلقة و معه 2 خزنة ..... حاول توصل له لان المسدس نظيف .

أحمد حامد أبو طالب
04-04-2013, 03:46 PM
فرصة عظيمة يا جماعة ... أنا معايا إذن إستيراد ولسة مجبتش حاجة ... ولظروف خاصة هاجيبه وأبيعة
لو حد نفسة في حاجة معينة يقولي وشوف سعرة ايه في المحلات وانا اقل منه بطتير طبعا
أحمد حامد
01099915877