المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار مهم بعد اذنكم

خالد فوكس
03-16-2013, 03:21 AM
لو سمحتم انا جديد فى مجال مسدسات الصوت .ومعايا فرات مجنم هل ده مناسب وشكلو زى الحى؟.وسؤال تانى بعد اذنكم.انا معايا فاتورته.هو عادى امشى بيه وحاطو فى الجراب معايا ولا غلط.او انى احطو معايا فى العربيه.مفيش اى ظابط ممكن يرخم وكده؟ولا ليه حاجه زى الترخيص من القسم؟ممكن الرد بعد اذنكم؟؟ عشان انا كل ما اسأل ظابط واحد يقولى ممنوع وواحد يقولى عادى وواحد يقولى ممكن يرخمو عليك.انا بس طالب حاجه احمى بيها نفسى من غير ما اى ظابط يرخم ويبقى ليا حق فى الرد.واخر استفسار انا بسمع ناس بتتكلم عن مسدسات مفتوحه من المصدر وكدهزاللى فهمتو ان الكلام ده ممنوع فى المنتدى.بس انا مش بستفسر عن الموضوع ده.اللى عايز اقوله انى خايف يكون النوع اللى معايا ده مفتوح من المصدر من غير معرف وتبقى مشكله ليا.علما بأنى لم اقم بأى تعديل فيه المسدس لسه بحالته.لسه شاريه من المحل.ارجو الرد من ذوى الخبره..شكرا وأسف على الاطاله :)

قناص الظلم
03-16-2013, 03:58 AM
لو سمحتم انا جديد فى مجال مسدسات الصوت .ومعايا فرات مجنم هل ده مناسب وشكلو زى الحى؟.وسؤال تانى بعد اذنكم.انا معايا فاتورته.هو عادى امشى بيه وحاطو فى الجراب معايا ولا غلط.او انى احطو معايا فى العربيه.مفيش اى ظابط ممكن يرخم وكده؟ولا ليه حاجه زى الترخيص من القسم؟ممكن الرد بعد اذنكم؟؟ عشان انا كل ما اسأل ظابط واحد يقولى ممنوع وواحد يقولى عادى وواحد يقولى ممكن يرخمو عليك.انا بس طالب حاجه احمى بيها نفسى من غير ما اى ظابط يرخم ويبقى ليا حق فى الرد.واخر استفسار انا بسمع ناس بتتكلم عن مسدسات مفتوحه من المصدر وكدهزاللى فهمتو ان الكلام ده ممنوع فى المنتدى.بس انا مش بستفسر عن الموضوع ده.اللى عايز اقوله انى خايف يكون النوع اللى معايا ده مفتوح من المصدر من غير معرف وتبقى مشكله ليا.علما بأنى لم اقم بأى تعديل فيه المسدس لسه بحالته.لسه شاريه من المحل.ارجو الرد من ذوى الخبره..شكرا وأسف على الاطاله :)

مافى حاجه اسمها مفتوح من المصدر - احمد زى الحاج احمد :) مصدر او يدوى كدا كدا يعامل معامله الاسلحه الناريه زات الماسوره المصقوله من الداخل والملساء - طبعا مش هايحميك بل ممكن يتسبب فى قتلك لا سمح الله ممكن تضرب بيه تهويش يجى التانى يضرب عليك بحى :( وربنا يسترها - لو مقفول او حتى حى مرخص اللى بيتلكك بيتلكك فى كله الفاتوره لو مقفول فبتبقى مفيده طبعا - بص فى الماسوره وقول شايف ايه فيها بس هوا لو مفتوح عمر ما المحل هايديك فاتوره لانها كدا دليل عليه ;)

خالد فوكس
03-16-2013, 04:10 AM
اولا الف شكر ليك على الرد.طبعا الحامى ربنا.بس اهو اى حاجه تخوف اللى قدامى .وطبعا انا فاهم انو مينفعش يطلع فى اى موقف عشان ممكن يزود الخطر عليا.انا بصيت فى الماسوره هى حلزونيه قالووز زى ما بيقولو وضيقه درجه زياده من الداخل على شكل مربع وداخلها خرم صغير جدا يدوب يعدى نمله :d .يعنى عادى انى اشيله معايا فى اى مكان ولا لازمله حاجات زى الترخيص؟

قناص الظلم
03-16-2013, 04:20 AM
اولا الف شكر ليك على الرد.طبعا الحامى ربنا.بس اهو اى حاجه تخوف اللى قدامى .وطبعا انا فاهم انو مينفعش يطلع فى اى موقف عشان ممكن يزود الخطر عليا.انا بصيت فى الماسوره هى حلزونيه قالووز زى ما بيقولو وضيقه درجه زياده من الداخل على شكل مربع وداخلها خرم صغير جدا يدوب يعدى نمله :d .يعنى عادى انى اشيله معايا فى اى مكان ولا لازمله حاجات زى الترخيص؟

العفو يا استاذ خالد ودا رابط يساعدك شويه - http://misrhunting.trakhes.com/showthread.php?p=16187#post16187

قناص الظلم
03-16-2013, 04:21 AM
على كلامك المسدس دا مفتوح ودى طبه الصوت ياريت ما تشيلوش معاك

خالد فوكس
03-16-2013, 04:47 AM
شكرا جدا استاذ محمد لمساعدتك.وأسف على الاطاله .بس انا للاسف مش فاهم :d يعنى اروح ارجعو ولا اعمل ايه ؟ وده هو عمل تعديل فيه ولا هو مصنوع كده .يعنى ده ممكن يعملى مشكله ويعتبرونى معدل فيه؟ ولا ايه بظبط :(

قناص الظلم
03-16-2013, 05:02 AM
مالهاش علاقه بالعقوبه انت معدل ام لا لو تعرف ترجعه رجعه افضل

Trigger
03-16-2013, 05:03 AM
مافى حاجه اسمها مفتوح من المصدر - احمد زى الحاج احمد :) مصدر او يدوى كدا كدا يعامل معامله الاسلحه الناريه زات الماسوره المصقوله من الداخل والملساء - طبعا مش هايحميك بل ممكن يتسبب فى قتلك لا سمح الله ممكن تضرب بيه تهويش يجى التانى يضرب عليك بحى :( وربنا يسترها - لو مقفول او حتى حى مرخص اللى بيتلكك بيتلكك فى كله الفاتوره لو مقفول فبتبقى مفيده طبعا - بص فى الماسوره وقول شايف ايه فيها بس هوا لو مفتوح عمر ما المحل هايديك فاتوره لانها كدا دليل عليه ;)
المحل بيبيع مسدس مقفول و صاحب المسدس يروح يفتحه عند اى خراط
المحل ليس عليه اى مسئولية قانونية سوى فى المسدسات التى بداخل المحل فقط يا ابو القنانيص لان اى حد ممكن يشترى اى حاجة و يعمل منها طيارة ورق :)

خالد فوكس
03-16-2013, 05:11 AM
شكرا ليك استاذ محمد.بس انا قرات فى بعض المواضيع هنا ان مفيش حاجه اسمها مفتوح من المصدر.طب ازاى اللى حصل معايا ده

خالد فوكس
03-16-2013, 05:18 AM
بعد اذن استاذ Trigger حضرتك بتقول المحل بيبيعو مقفول وصاحب المسدس ممكن يفتحو عند اى خراط .يعنى المحل برا الموضوع تماما .حتى لو زى اللى حصل معايا ده انو يدينى حاجه اصلا مفتوحه من المصدر ده بيبقى على اساس انو عارف انو برا الموضوع ولا على اساس انو عادى وفيهاش مشاكل ولا معندوش ضمير من الاساس وبيستغل انى معنديش خبره!!!!!!!!!

Trigger
03-16-2013, 05:21 AM
بعد اذن استاذ trigger حضرتك بتقول المحل بيبيعو مقفول وصاحب المسدس ممكن يفتحو عند اى خراط .يعنى المحل برا الموضوع تماما .حتى لو زى اللى حصل معايا ده انو يدينى حاجه اصلا مفتوحه من المصدر ده بيبقى على اساس انو عارف انو برا الموضوع ولا على اساس انو عادى وفيهاش مشاكل ولا معندوش ضمير من الاساس وبيستغل انى معنديش خبره!!!!!!!!!
معلومة مهمة :
اى مسدس صوت مفتوح من الخارج (المصدر) يبقى صناعتة صينى

خالد فوكس
03-16-2013, 05:27 AM
شكرا ليك استاذ Trigger .يعنى هنقول ان التاجر معندوش ضمير

Trigger
03-16-2013, 05:29 AM
شكرا ليك استاذ trigger .يعنى هنقول ان التاجر معندوش ضمير
معظم التجار الجدد ميعرفوش البضاعة الصينى من التركى لانهم شبه بعض اوى و مكتوب عليهم صنع فى تركيا

خالد فوكس
03-16-2013, 05:34 AM
يعنى حضرتك ده لو مرجعتهوش للتاجر .يعتبر غير قانونى؟

Trigger
03-16-2013, 05:39 AM
يعنى حضرتك ده لو مرجعتهوش للتاجر .يعتبر غير قانونى؟
سيتنصل التاجر من مسئوليته عن الماسورة المفتوحة و احتمال كبير يعمل عليك بونط و يسلمك لقسم الشرطة التابع له
يمكنك حل المشكلة بصورة ودية و اذا تعثرت اعلمنى بذلك و سأبدله لك من نفس المحل او من عندى فى المحل

خالد فوكس
03-16-2013, 05:42 AM
شكرا ليك يا استاذ Trigger وده من ذوق حضرتك:)

خالد فوكس
03-16-2013, 06:11 AM
استاذ Trigger حضرتك انا اسف على سوء التفاهم اللى حصل اللى فعلا انا مكنتش اقصدو :) حضرتك بالنسبه لموضوع الايكول اللى اتكلمت فيه انا اشتريته من محل اسمو القناص فى حدائق القبه.بس ده من اسبوع عادى انو يرجعهولى؟ ولو بدلتو من عند حضرتك فى اسوء الفروض لو هو مرضاش هيبقى فيه فرق فى الدفع؟ وهو حايا يعتبر غير قانونى؟ ولو تم تبديله بمسدس نقفول ده عادى انى اتنقل بيه فى اى مكان ولازم حاجه زى التصريح له من القسم ? وشكرا

Trigger
03-16-2013, 12:30 PM
استاذ trigger حضرتك انا اسف على سوء التفاهم اللى حصل اللى فعلا انا مكنتش اقصدو :) حضرتك بالنسبه لموضوع الايكول اللى اتكلمت فيه انا اشتريته من محل اسمو القناص فى حدائق القبه.بس ده من اسبوع عادى انو يرجعهولى؟ ولو بدلتو من عند حضرتك فى اسوء الفروض لو هو مرضاش هيبقى فيه فرق فى الدفع؟ وهو حايا يعتبر غير قانونى؟ ولو تم تبديله بمسدس نقفول ده عادى انى اتنقل بيه فى اى مكان ولازم حاجه زى التصريح له من القسم ? وشكرا
محل القناص محل محترم و صاحبه جدع جدا
ممكن تبدله من عندى بفرات مقفول بفاتورته مع دفع فرق بسيط فى حالة استخدامه
مسدس الصوت ملهوش تصريح من القسم

معيوف عوض
03-16-2013, 12:55 PM
هو ازاي افرق بين اللي واقف قدامي شايل حي ولا صوت ؟؟

خالد فوكس
03-16-2013, 03:41 PM
استاذ معيوف .انا معرفش بس مظنش انك تعرف تفرق على حد علمى.وبرضه اسيب الرد للاعضاء ذوى الخبره :)

خالد فوكس
03-17-2013, 12:33 AM
استاذ محمد:هو يعنى ايه طبة صوت اللى حضرتك قولت عليها؟

قناص الظلم
03-17-2013, 01:30 AM
المحل بيبيع مسدس مقفول و صاحب المسدس يروح يفتحه عند اى خراط
المحل ليس عليه اى مسئولية قانونية سوى فى المسدسات التى بداخل المحل فقط يا ابو القنانيص لان اى حد ممكن يشترى اى حاجة و يعمل منها طيارة ورق :)

انا بتكلم على المفتوح المتهرب يا احمد باشا - زى اللى سالتك عليه فى التلفون صاحبه شاريه من محل بس منغير فاتوره واكتشفنا صدفه انه مفتوح - وطبعا بيبان هوا اللى فاتحه ولا هو الصينى المتهرب اللى بيبقى مفتوح - لاتوجد اى مسؤليه على المحل الا لو اعطاه فاتوره بالسيريال وكان المسدس من الفئه المتهربه المفتوحه دى بتبقا قرينه - احنا رحنا للمحل اللى باع المسدس دا وشال كل اللى فى الباترينه لانه ماكنش يعرف واتفاجىء لما انا فكيتله الطبه من واحد من المعروضين عنده