المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ما هو الرش المناسب للكرال ؟؟؟؟

محمد عاطف حسيب
01-19-2013, 11:57 AM
السلام عليكم ورحمه الله
انا عنى البندقيه الرش كرال نمره 2 بس عاوز اعرف اه الرش المناسب ليها ويكون سعره مناسب ويكون بيصطاد على بعد متوسط مثل 30 متر او 40متر
لانى انا كنت بصطاد بmaster pointبس اتلقيتو على المسافات مثل 30 متر بيجى جمب الهدف او تحته بكتير
وانا عاوز اعرف دا عيب البندقيه ولا الرش وعلفكرا الرش دا ب5 جنيهات
والسلام عليكم

محمد عاطف حسيب
01-19-2013, 12:16 PM
داصوره الرش اللى انا بستخدمو ا بس بيبدا يبقى وحش بعد 15 متر
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSDlJ6uBm9yOvhCY9UCm_dlaTx3oF7-U4pYcdyRpQvwSX3II4dA

Trigger
01-29-2013, 02:35 AM
داصوره الرش اللى انا بستخدمو ا بس بيبدا يبقى وحش بعد 15 متر
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSDlJ6uBm9yOvhCY9UCm_dlaTx3oF7-U4pYcdyRpQvwSX3II4dA
قبل ما تيجى القاهرة قلى و هات معاك كل الرش الى مش عاجبك عشان تبدله برش cz و jsb محترم يخليك تصطاد لحد 70 متر مرتاح بالكرال بدون مبالغة
(هذه الخدمة متاحة و حصرية لاعضاء منتدى صيادين مصر فقط)

Trigger
01-29-2013, 02:39 AM
السلام عليكم ورحمه الله
انا عنى البندقيه الرش كرال نمره 2 بس عاوز اعرف اه الرش المناسب ليها ويكون سعره مناسب ويكون بيصطاد على بعد متوسط مثل 30 متر او 40متر
لانى انا كنت بصطاد بmaster pointبس اتلقيتو على المسافات مثل 30 متر بيجى جمب الهدف او تحته بكتير
وانا عاوز اعرف دا عيب البندقيه ولا الرش وعلفكرا الرش دا ب5 جنيهات
والسلام عليكم
الرش ده غير موزون و لا يصلح للصيادين المحترفين الى متعودين يصطادوا دائما
على فكرة الديابلو ده صناعة مصرية 100% و ليس تركى

Compact
01-29-2013, 06:42 AM
قبل ما تيجى القاهرة قلى و هات معاك كل الرش الى مش عاجبك عشان تبدله برش cz و jsb محترم يخليك تصطاد لحد 70 متر مرتاح بالكرال بدون مبالغة
مبادرة رائعة منك يا ابو احميييد يا محترم

eng.amg
01-30-2013, 01:25 AM
الرش دا سيئ للغاية.
أنا جبت منه 10 علب من فترة وفعلا بيجي شمال الهدف بالبندقية البام 22 والديانا 52، ويمين الهدف بالبندقية الكرال، وفوق الهدف بالبندقية الشنغهاي بي 3.

أعتقد لأنه مدبب بحدة من الأمام ومفلطح من الخلف دا بيخليه مقاوم للهواء وغير موزون. وممكن ياخد إتجاه لف الشخشان في البندقية وينحرف علي أساس إتجاه اللف داخل شخشان البندقية.

حاليا أنا مخليه لتسخين السوستة والماسورة قبل الضرب، وأيضا بعد تزييت الماسورة.

أفضل نوع رش للمسافات الكبيرة هو النصف بومبيه.
ممكن تشوف شكل الرصاصة 5.5 (0.22) الحي هي أنسب طلقة للمسافات البعيدة رغم كمية البارود القليلة إلي فيها، وإلي كان ممكن يعملوا شكلها زي ال 7.62x39 مدببة. ولكن الشكل نصف بومبيه. (بين المدبب والمسطح) أنسب شكل لهندسة الديناميكا الهوائية للمسافات البعيدة.

معلش طولت عليك.. الخلاصة من أفضل رش للمسافات البعيدة هو:
الجامو بروماجنم
الجامو هانتر
معظم موديلات الويبلي
الرماية المصري

من الآخر أبعد عن المدبب. والمسطح. وإبتغي بين ذلك سبيلا :)

محمد عاطف حسيب
01-30-2013, 11:56 PM
وللهى انت برنس

Trigger
01-31-2013, 04:23 AM
الرش دا سيئ للغاية.
أنا جبت منه 10 علب من فترة وفعلا بيجي شمال الهدف بالبندقية البام 22 والديانا 52، ويمين الهدف بالبندقية الكرال، وفوق الهدف بالبندقية الشنغهاي بي 3.

أعتقد لأنه مدبب بحدة من الأمام ومفلطح من الخلف دا بيخليه مقاوم للهواء وغير موزون. وممكن ياخد إتجاه لف الشخشان في البندقية وينحرف علي أساس إتجاه اللف داخل شخشان البندقية.

حاليا أنا مخليه لتسخين السوستة والماسورة قبل الضرب، وأيضا بعد تزييت الماسورة.

أفضل نوع رش للمسافات الكبيرة هو النصف بومبيه.
ممكن تشوف شكل الرصاصة 5.5 (0.22) الحي هي أنسب طلقة للمسافات البعيدة رغم كمية البارود القليلة إلي فيها، وإلي كان ممكن يعملوا شكلها زي ال 7.62x39 مدببة. ولكن الشكل نصف بومبيه. (بين المدبب والمسطح) أنسب شكل لهندسة الديناميكا الهوائية للمسافات البعيدة.

معلش طولت عليك.. الخلاصة من أفضل رش للمسافات البعيدة هو:
الجامو بروماجنم
الجامو هانتر
معظم موديلات الويبلي
الرماية المصري

من الآخر أبعد عن المدبب. والمسطح. وإبتغي بين ذلك سبيلا :)

واضح انك بتحب الجامو هانتر
عندى ويبلى بومبيه نمرة2 انجليزى اصلى احسن من مليون جامو هانتر و السعر مفاجأة للجبس نفسه :d

عبده هنتر
03-18-2013, 12:21 AM

أنا ياباشا عايز من الرش إللي عند حضرتك ده ياريت تبعتلي تليفونك علشان نظبط ;) ;) ;) ;) ;)

Trigger
03-18-2013, 04:43 AM
أنا ياباشا عايز من الرش إللي عند حضرتك ده ياريت تبعتلي تليفونك علشان نظبط ;) ;) ;) ;) ;)

التليفون فى التوقيع يا استاذ عبده