المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : **-- مــساعدة أماكن تعليم القوس و السهم --**

ميمو_حفناوى
05-01-2012, 05:00 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

الأخوة الأفاضل دى أول مشاركة لى فى هذا المنتدى الرائع - أنا عضو جديد و من زمان بحب الرماية بس لم تسنح لى الفرصة فى الممارسة بعد

كنت حابب أعرف فين أماكن تعليم أو ممارسة رياضة القوس و السهم و هل فى أنواع ولا لأ

أنا كنت سمعت إن فى نادى الرماية التابع لنادى الشمس بس سمعت إن مفيش فيه قوس و سهم ياريت لو حد يعرف مايبخلش بالمعلومة و جزاكم الله كل خير

eng.amg
05-01-2012, 06:22 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

الأخوة الأفاضل دى أول مشاركة لى فى هذا المنتدى الرائع - أنا عضو جديد و من زمان بحب الرماية بس لم تسنح لى الفرصة فى الممارسة بعد

كنت حابب أعرف فين أماكن تعليم أو ممارسة رياضة القوس و السهم و هل فى أنواع ولا لأ

أنا كنت سمعت إن فى نادى الرماية التابع لنادى الشمس بس سمعت إن مفيش فيه قوس و سهم ياريت لو حد يعرف مايبخلش بالمعلومة و جزاكم الله كل خير

القوس والسهم ممنوع في مصر لإعتباره سلاح أبيض أطول من 5 سم :)
وعموما لو في مكان ممكن يستقبل بطولات رماية بالقوس والسهم فمفيش غير نادي الرماية ق.م في الهرم

ميمو_حفناوى
05-01-2012, 07:39 PM
باشمهندس أحمد

أشكرك لردك السريع و لكن على حسب معلوماتى فإن مصر لديها منتخب قوس و سهم و حاصل على بطولات :) فكيف يكون ممنوع؟ أرجوا الإفادة و شكرا مرة أخرى على إهتمامك

eng.amg
05-01-2012, 08:41 PM
باشمهندس أحمد

أشكرك لردك السريع و لكن على حسب معلوماتى فإن مصر لديها منتخب قوس و سهم و حاصل على بطولات :) فكيف يكون ممنوع؟ أرجوا الإفادة و شكرا مرة أخرى على إهتمامك

أنا بقول هوا علي قائمة الممنوعات. وليس له ترخيص تماما كالسلاح الحي
ولكن نادي الرماية هوا المكان الوحيد إلي ممكن يكون بيستضيف نشاط زي دا
أنا مش متأكد بس إسأل هناك وهوا حسب معلوماتي بيشجع جدا إنضمام المدنيين لفرق الرماية والتدريب علي الرصاص والخرطوش والرش

قناص الظلم
05-02-2012, 04:31 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اهلا ومرحبا بك بين اخوانك - انا سمعت انه يوجد الاتحاد المصرى للقوس والسهم فعلا - ولكنى اجهل مكانه يمكن السؤال على السريع فى نادى الشمس مادام حضرتك عضو فيه وبالتاكيد اساتذه الرمايه هناك سيعرفون مكانه وتتوجه للسؤال عن شروط الالتحاق به - وبرجاء افادتنا بخصوص ذلك

ميمو_حفناوى
05-02-2012, 02:38 PM
متشكر جدا لمتابعتكم و إهتمامكم أنا هاسأل إن شاء الله و أكيد هابلغكم بالجديد بس هايكون خلال إسبوع أو أكثر لإنشغالى

أنا شفت على موقع آخر مدرب فى المنتخب عامل تدريب فى التجمع - صراحة مش عارف إيه المكان أو التفاصيل بس عامل دورة تدريب كانت الشهر إللى فات بس ماتشجعتش عشان مش عارف مصداقية المكان أو الناس

قناص الظلم
05-03-2012, 09:33 AM
بالتوفيق انشاء الله - واذا سمعت عن دوره اخرى ما اللى قلت عليها دى استفسر عنها تلفونيا وجرب مش هاتخسر حاجه هو مشوار التجمع بس ولو طلع صدق هتبقى كسبت مكسب كبير وهو تعلم رياضه جميله كهذه