العودة   منتدى صيادين مصر > قسم الأسلحة > أسلحة ضغط الهواء

قديم منذ /04-07-2013, 11:26 PM   #1

خالد فوزي
صياد جديد

الصورة الرمزية خالد فوزي

خالد فوزي غير متواجد حالياً

المكان : الزقازيق
 تقييم المستوى : 10

افتراضي عاوز تحترف الصيانه .اشترى الكرال

العنوان غريب بسى هوه دة اللى بيحصل مع الكرال اللى حصل معايه اني اشتريت الكرال البنى الفبر ب 1550وانا معنديش ايها خبره فى حل وتركيب البنادق ويدوب ضربت بيها علبتين رش السوسته نامت ايه العمل افك البدقيه لا مش هاعرف فكيت البندقيه وانا مش عارف ايها حاجه الحمد لله خلعت السوسته بنجاح بحثت فى الزقازيق قالوا فيه سلك المانى ملفوف فى مصر بكام 50 جنيه قلت انا عاوز سوسته اسبانى اللى فى الجامو شادو قال مفيش رحت متصل بالباشا ا محمود شلبى وقلتلو جهزلى سوسته للكرال وجلبه حديد وجلده جامو وحددنا المعاد ورحت ورانى 2 سوسته واحده سمرا وواحدة عسلى وكنت واخد البستم معايه جزبتنى السوستة العسلى قالى دى خارجة من بندقية ديانا وقال رقم انا مش فاكره ركبت العسلى فى البستم دخلت شحط قلتلوا هتنفع معايه السوسته دى يااستاز محمود قال اة وهتكون ممتازه قلت على بركة الله وجابلى الجلبه الحديد وغيرلى الجلدة على البستم وكانت التكلفة 350 جنية كلوا يهون على شان خاطر الكرال ولما رجعت من السفر تعبان قلت مش هنام الا لما اجمعها واتطمن على صحتهاوبالفعل جمعتها بعد ما حميتها بالبنزين وشحمتها بقليل من الفزلين الطبى واضرب يامعلم طراخخخخخخ اية الحلاوه دى اهيه دى الكرال ولا بلاش جيت الصبح صفرت النشان على الوضع الجديد وسبتها ترتاح قلت لما بطنها يلم ويلتئم مع السوسته الجديده واهى فترة نقاهة للكرال ويكون يوم الجمعة جه وجه يوم الجمعه معادى مع حبوبتى الكرال بعد صراع مع المرض نزلت ارض المعركه لقيت فرخة الماء بتاكل على الجسر خفت اقرب منها تستخبا توكلت على الله وسميت وضربت طاخ وقعت فى الترعه نزلت وراها وجبتها وخلصتها وكمان اربع يمامات وشوية عصافير وعمر يامعلم الكرال قفشت زراع التعمير مش عاوز يكمل مشواره روحت البيت وقلت افكها تانى اصل انا جايب بندقيه جديده علشان تريحنى اصل انا معرفشى اى حاجه فى الصيانه فك ياعم خالد انا يعنى طلع السوسته مس فيها حاجه الجلبه الحديد فيها عضعضة جامدة ماشى رحت المخرطه وخدت الجلبه الاصليه السمرا وقلت اعملها معدن بسى خليها تدخل العامود شحط اصل القديمه اللى جايه من مصر واسعه قلت اضيق وخد 20 جنيه كله يهون علشان خاطر حبوبتى الكرال هو احنا لينا كام كرال رجعت لقيت لمه فى البيت وسعواياجماعه انا جيت ياحبيبتى وجايبلك الجلبه الحديد اللى هتخليكى زى الفل ورحت مركبها ومجمعها بعد ماحميتها بالبنزين التشحيم بالفزلين اضرب يامعلم طراخخخخ الله اكبر اهيه دى الكرال واللى بلاش ورحت واخدها فى حضنى وقلتلها حمدلى على سلامتك يا كرال رقيتك بالحنجل والمنجل عين المره فيها شرشره عين الراجل فيها مناجل ارتاحى لحد الصبح ورحت نازل الصبح مصفر النشان على الوضع الجديد وقلت ترتاح لحد الجمعة تكون ارتاحت والجلبه التئمت جواها وجه يوم الجمعه وسعوا للكرال الكرال نزلت ارض المعركه اضري يامعلم فرخه فى البر التانى طاخ اتقفلت فى نص الطريق جبتها وضربت على يجى كام يمامه الحمد لله ماجوش قلت فيه حاجه غلط اجرب النشان لقيت البندقيه بتضرب تحت الهدف رفعت البكره اضرب الكرال قفشت قمت على طول فاكك الكرال حليت الدبشك ونزلت زراع التعمير على شان اشوف والاحظ ايه اللى بيترس فى البستم ويخليه مش ىوصل مشواره ايه ايه ايييه مششايف حاجه طبعا لو اتعافيت عليها هتعمر بسى الجلبه هتعضعض تانى فك يامعلم هتعمل ايه النوبادى ياعم خالد اةةة يمكن الدليل ده رفيع على السوسته ممكن ورحت على طول للمخرطه وواخد معايا السوسته والدليل وقلتله اناعاوز اعمل عامود يدخل فى السوسته دى وميكونشى فيه خلوص ويركب من الناحيه التانيه فى قاعدة الدليل وعمل التكلفه 10 جنيه رجعت البيت انتو طبعا عارفين ايه اللى فيه اناجتلك ياكرالى وجبتلك الدليل وهركبهولك وان شاء الله شده وتزول الف الف سلامه نضف شحم جمع ركب عمر اضرب طاخخخخ الله اكبر اهى دي الكرال واللى بلاش اسيبك للصبح ترتاحى والدليل الجديد يلتئم نزلت الصبح اصفر النشان على الوضع الجديد نشن مظبوط طب هات البكره شمال طب سنه وحده يمين باسس لحد 20 رشاية عمر الكرال قفشششت اه الزراع مش عاوز يوصل للاخر فك مانت معنتش فاضى الا للبندقيه بتاعتك وانا معدشى ليه لزمه عندك لا اصل الكرال باين حداها مرض مزمن ادعى معايا ربنا ياخد حملتها ويحوش عنها كرال مين البندقيه ياستى اه اصل البندقيه بقت كل حياتك اه لحد ماتخف ماعلينا فكيت البندقيه هتعمل ايه ايه النوبادى ياعم خالد اة اة هوسع البستم علشات السوسته تدخل مرتاحه حاولت معاها بالمبرد مفيش فايده قمت رايح على المخرطه وقلتله انا عاوز السوسته تدخل هنا مرتاحه طبعا اول حاجه الخراط هيقولها وهو ماسك البستم وباصصلك هو ده بتاع اية دابتاع بندقية رش اصل انا مش شغال فيهم تمام نشوف غيره نفس الكلام وغيرو وغيروووو نفس الكلام و اخر واحد قال مش هينفع قلت ليه مش دى مخرطه قال اه مش هينفع عشان الفتح ده وشاور على مجرى زراع التعمير انت تعملو من الاول واحد جديد بس لازم يكون مخرطه ومقشطه قلت تمام شكرا وروحت وقلت السوستة كده كده هغيرها اخر محاوله دورتها على حجر الجلخ لحد مادخلت مرتاحه فى البستم ايه تاتى التعمير بيقف ويقفش فى اخر حلقتين نبترهم ماهى كده كده كبيره عن الاصليه 6سم خليها اكبر 3سم تمام اغسل شحم ركب عمر اضرب طراخخ اللة اكبر اهى دى الكرال واللى بلاش قلت متسبهاش ترتاح وختها وقلت اصفر النشان على الوضع الجديد تمام تمام تمام بعد 40 رشه مافيش مشكله اطلب منكم الاستفتاء هل العيب هيرجع تانى لما الكرال تنزل ارض المعركه علشان استعد بالمفك والمفتاح 10 والشحم ولو قفشت يبقا اية علشان انا ماعدشى ايهاحاجة فى دماغى اعملها الا الطلاق واقطع صلتى بيهاخالص ارجو الرد

قديم منذ /04-08-2013, 04:26 AM   #2

قناص الظلم
المشرف العام

الصورة الرمزية قناص الظلم

قناص الظلم غير متواجد حالياً

المكان : مثلث برمودا
 تقييم المستوى : 11

افتراضي رد: عاوز تحترف الصيانه .اشترى الكرال

يعنى انت كدا كان معاك سوسته اطول من الاصليه ؟ - ثانيا سوسته الديانا لماتركبها لازم تعدل الزناد والجلبه بديانا لان السوسته دى جامده على الكرال

توقيع قناص الظلم :

انتهى زمن الفروسيه - لم تنقرض الخيول ولكن انقرض الفرسان

The Following User Says Thank You to قناص الظلم For This Useful Post:
Trigger (04-08-2013)

قديم منذ /04-08-2013, 09:12 AM   #3

محمد كمال المحامي
مدير المنتدى

الصورة الرمزية محمد كمال المحامي

محمد كمال المحامي غير متواجد حالياً

تقييم المستوى : 14

و الله يا استاذ خالد انا تعبت لك وانت صعبان عليا من البهدله اللي شوفتها

بس بصراحة انت عندك اسلوب قصصي ساخر

و حاسس اني بقرأ قصة درامية ساخرة لكاتب كبير معروف

ربنا معاك و اللي هيقدر يساعدك قناص الظلم ومهندس احمد مصطفى

ربنا معاك يا بطل يا حمّال الأسية

توقيع محمد كمال المحامي :

لو عايز حسنات ادخل هنا
http://www.quraaan.com/

لا للصيد الجائر .... لا لتدمير البيئة

The Following User Says Thank You to محمد كمال المحامي For This Useful Post:
قناص الظلم (04-08-2013)

قديم منذ /04-08-2013, 05:24 PM   #4

Trigger
المشرف العام

Trigger غير متواجد حالياً

المكان : THUNDERBOLT
 تقييم المستوى : 50

البنادق الصينى احسن من التركى بكتير

The Following User Says Thank You to Trigger For This Useful Post:
قناص الظلم (04-08-2013)

قديم منذ /04-08-2013, 06:37 PM   #5

محمود الطوخي
صياد جديد

محمود الطوخي غير متواجد حالياً

بس بصراحة انت عندك اسلوب قصصي ساخر

و حاسس اني بقرأ قصة درامية ساخرة لكاتب كبير معروف

The Following User Says Thank You to محمود الطوخي For This Useful Post:
قناص الظلم (04-08-2013)

قديم منذ /04-14-2013, 10:39 PM   #6

gmslem
صياد متفاعل

gmslem غير متواجد حالياً

المكان : سوهاج - اسيوط - - القاهرة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أولا : أخي الكريم الأستاذ خالد " عاشق أو ذبيح الكرال " ....... أُحيك جداااااا جدااااااا وكل أهل الشرقية و على رأسهم الأخ الكريم الحج محمد ؛ وطبعا هو صاحب دعابة حاضرة مثلكم تماما . وأظن هذه البسمة لزمة في أهل الشرقية جميعا حفظهم الله .

ثانيا : أُحيكم جدااا و أحسدكم و أشكركم : فأما التحية ؛ فلصبركم الجميل ؛ وأما الحسد فلكثرة ما أنفتموه من مال وجهد و وقت على الكرال ؛ والذي كان من الممكن تشتري به بندقية أسباني وتريح نفسك وتوفر فلوسك . و أشكركم على أنكم أدخلتم على قلبي و قلوب كثير من رواد المنتدى الكثيرررررررررر من السعادة و السرور و هونتم علينا مصائب البلاد و العباد امام مصابكم الجليل .

ثالثا : أرجو أن تأذن لي أن أُدرس أجزاء مما كتبتموه تحت عنوان " أسلوب الطنز - السخرية - في النص السردي " كما أشار إلى ذلك الإخوة الأفاضل الذين سبقوني بالكتابة ؛ وخاصة الأخ الكريم صاحب الذوق الرفيع الأستاذ محمد مدير الموقع . ..... هذا لأنه بصراحة يعجز كاتب محترف عن إنشاء نص به هذه المحسنات و الأدبيات الرائعة ؛ وأظن أن ذلك أتى من صدق عاطفتكم و لوعة مصابكم الأليم .

رابعا : انصح أخي الكريم بنصيحة نصحني إيها أحد الإخوة الأفاضل وهي: " نحن فقراء ؛ لهذا يجب أن نشتري الجديد ؛ لأننا لانستطيع أن نصرف على الصيانة " .... و قد نصحني بها أخ كريم مغربي لما اشتريت سيارة مستعملة في بلد أوربي و كانت حالتها من وجهة نظري ممتازة .... بعد حوالي 3 شهور احتاجت صيانة بسيطة جدا تتكلف حوالي ضعفي ثمنها !!!!!

أخي الحبيب انصحكم بالألماني و بعده الأسباني و بعدهما إنساني - طبعا هذا قاصر على بنادق الرش فقط و في مصر فقط - .... و طبعا يسعدني تشرفنا و تجرب بندقيتك الصح بين أهلك في الصعيد ؛ حضرتك وكل الأحباب في المنتدي ....

توقيع gmslem :

للتواصل عبر الياهوميل gmslem@yahoo.com

التعديل الأخير تم بواسطة gmslem ; 04-14-2013 الساعة 10:57 PM
The Following User Says Thank You to gmslem For This Useful Post:
قناص الظلم (04-15-2013)

قديم منذ /04-15-2013, 08:15 PM   #7

خالد فوزي
صياد جديد

الصورة الرمزية خالد فوزي

خالد فوزي غير متواجد حالياً

المكان : الزقازيق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gmslem مشاهدة المشاركة
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أولا : أخي الكريم الأستاذ خالد " عاشق أو ذبيح الكرال " ....... أُحيك جداااااا جدااااااا وكل أهل الشرقية و على رأسهم الأخ الكريم الحج محمد ؛ وطبعا هو صاحب دعابة حاضرة مثلكم تماما . وأظن هذه البسمة لزمة في أهل الشرقية جميعا حفظهم الله .

ثانيا : أُحيكم جدااا و أحسدكم و أشكركم : فأما التحية ؛ فلصبركم الجميل ؛ وأما الحسد فلكثرة ما أنفتموه من مال وجهد و وقت على الكرال ؛ والذي كان من الممكن تشتري به بندقية أسباني وتريح نفسك وتوفر فلوسك . و أشكركم على أنكم أدخلتم على قلبي و قلوب كثير من رواد المنتدى الكثيرررررررررر من السعادة و السرور و هونتم علينا مصائب البلاد و العباد امام مصابكم الجليل .

ثالثا : أرجو أن تأذن لي أن أُدرس أجزاء مما كتبتموه تحت عنوان " أسلوب الطنز - السخرية - في النص السردي " كما أشار إلى ذلك الإخوة الأفاضل الذين سبقوني بالكتابة ؛ وخاصة الأخ الكريم صاحب الذوق الرفيع الأستاذ محمد مدير الموقع . ..... هذا لأنه بصراحة يعجز كاتب محترف عن إنشاء نص به هذه المحسنات و الأدبيات الرائعة ؛ وأظن أن ذلك أتى من صدق عاطفتكم و لوعة مصابكم الأليم .

رابعا : انصح أخي الكريم بنصيحة نصحني إيها أحد الإخوة الأفاضل وهي: " نحن فقراء ؛ لهذا يجب أن نشتري الجديد ؛ لأننا لانستطيع أن نصرف على الصيانة " .... و قد نصحني بها أخ كريم مغربي لما اشتريت سيارة مستعملة في بلد أوربي و كانت حالتها من وجهة نظري ممتازة .... بعد حوالي 3 شهور احتاجت صيانة بسيطة جدا تتكلف حوالي ضعفي ثمنها !!!!!

أخي الحبيب انصحكم بالألماني و بعده الأسباني و بعدهما إنساني - طبعا هذا قاصر على بنادق الرش فقط و في مصر فقط - .... و طبعا يسعدني تشرفنا و تجرب بندقيتك الصح بين أهلك في الصعيد ؛ حضرتك وكل الأحباب في المنتدي ....
اخى الكريم والله لقد وقع حبكم فى قلبى واشكركم على حسن النصح والتوجييه واشكركم على ماقدمتموه من زوق راقى ورفيع فى هذه المشاركه التى قرأتها اكثر من 10 مرات وسأقراها مرات ومرات لما فيها من بلاغه عظيمه لا تأتى الا من دارس عظيم لللغه العربيه والتى قل من نجدها فى هذه الايام واشكركم على رفع قدرى فى الكتابه لهاذا المستوى مع عدم استحقاقى لهذا المستوى اما عن دعوتكم الكريمه فهذا شرف لنا عظيم ان نكون بين اخواننا وأبائنا واهالينا فى بلدكم العظيم الصعيد واود ان اتعرف على اسمكم الكريم وجزاكم الله خيرا

The Following User Says Thank You to خالد فوزي For This Useful Post:
قناص الظلم (04-15-2013)

قديم منذ /04-18-2013, 05:37 PM   #8

gmslem
صياد متفاعل

gmslem غير متواجد حالياً

المكان : سوهاج - اسيوط - - القاهرة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد فوزي مشاهدة المشاركة
اخى الكريم والله لقد وقع حبكم فى قلبى واشكركم على حسن النصح والتوجييه واشكركم على ماقدمتموه من زوق راقى ورفيع فى هذه المشاركه التى قرأتها اكثر من 10 مرات وسأقراها مرات ومرات لما فيها من بلاغه عظيمه لا تأتى الا من دارس عظيم لللغه العربيه والتى قل من نجدها فى هذه الايام واشكركم على رفع قدرى فى الكتابه لهاذا المستوى مع عدم استحقاقى لهذا المستوى اما عن دعوتكم الكريمه فهذا شرف لنا عظيم ان نكون بين اخواننا وأبائنا واهالينا فى بلدكم العظيم الصعيد واود ان اتعرف على اسمكم الكريم وجزاكم الله خيرا

شكرا لكم اخي الكريم ....... دمتم بكل خيررررر
ربنا يخلصك من الكرال ؛ اخي الكريم الكرال مثل الحلوان .... تعرفها صح لما تجرب غيرها .

ربنا يبارك فيكم .

ومأساتكم مع الكرال أظهرت لي وجه آخر من أوجه الصبر الذي يُعلمه الصيد . ألا و هو الصبر على تصليح الكرال ......." فصبرٌ جميل "

توقيع gmslem :

للتواصل عبر الياهوميل gmslem@yahoo.com

الكلمات الدلالية (Tags)
.اشترى, الصيانه, الكرام, تحترف, عاوز