منتدى صيادين مصر

منتدى صيادين مصر (https://www.egyhunters.com/index.php)
-   قسم هواة اسماك المياه المالحة (https://www.egyhunters.com/forumdisplay.php?f=38)
-   -   سمكه ابو منشار او ام منشار (https://www.egyhunters.com/showthread.php?t=968)

قناص الظلم 04-20-2012 05:25 PM

سمكه ابو منشار او ام منشار

سمكة بو منشار كما يطلق عليها باللهجة العامية تعيش بالمياه الكويتية
ابومنشار وكذلك سمكة المشط الطويل او ابو سيف كلها اسماء اخذت من شكل تلك السمكة التي تنحدر من عائلة القروش
أي من الاسماك الغضروفيه وان شكلها المميز يذكرنا بعصر الديناصورات اذ كانت اشكال الحيوانات انذاك غريبة اذ تتمتع
باعضاء حادة وغليظة للدفاع عن نفسها والغرابة في هذه السمكة هو شكلها وانفها المنشار كما سميت بسمكة المشط
الطويل للسبب نفسه وتستخدمه اما للدفاع عن نفسها او مهاجمة فريستها وتستخدمه ايضا للحفر في الرمال والطين .

تعيش سمكة ابومنشار على القاع في المناطق الضحلة الطينية والرملية على الرغم انه من حين الى اخر تتجه الى المياه
العميقة التي قد تصل الى عمق 40 متر وقليلا ما تتجه نحو المناطق المرجانية للبحث عن الطعام وغالبا ما تتواجد في
المناطق القريبة من الشاطئ وعند مصبات الانهار

تنتشر سمكة ابو منشار في المحيط الهندي والبحر الاحمر والخليج العربي وعلى وجه التحديد تنتشر على ساحل القرن الافريقي الشرقي حتى جنوب افريقيا وسواحل الصومال وخليج عدن والخليج العربي وتتواجد في المياه الكويتية بالاضافة الى مناطق البحر الاحمر كما تنتشر على سواحل الهند وتايلند واندونيسيا وجنوب الصين والفلبين وتتواجد ايضا في شمال وغرب وجنوب استراليا ، ولكن اعدادها قليلة حتى اصبحت من الاسماك النادرة وفي طريقها الى الانقراض ولهذا السبب وضحت تحت الحماية الدولية .

يصل طول ابومنشار الى 5.40 م ونادرا مايصل الى 7.5 م ويكون طول الانف او المنشار بمعدل ثلث طول السمكة كما يوجد لحافتي المنشار اسنان مدببة يقدر عددها بـ 38 زوج موزعة على كلتا الطرفين ، ويكسو جسمه جلد سميك لونه رمادي مائل الى الاخضرار يعلو ظهره زعنفتان شراعيتان كما يوجد له في كل جانب زوج من الزعانف تساعده على السباحة والحركة كما تساعده على نثر الرمال على ظهره بهدف التخفي والتمويه .

يتغذي ابومنشار على الفقاريات ويستعمل منشاره في ازاحتها وتحريكها من مكانها لينقض عليها بسهولة كما يتغذى على الاسماك الصغيرة والروبيان .

يتكاثر ابو منشار مره كل سنتين من شهر مارس حتى ديسمبر حيث يتم اخصاب البيض داخل جسم الانثى وتحتفظ الانثى بالبيض حتى يفقس وتكتمل الاجنة ومن ثم تلد الانثى الصغار مكتملين النمو .

وحين خروج الصغار من بطن الام يكون المنشار داخل كيس تنتزعه الصغار بعد الولادة وهذا حتى لا يجرح الصغار الام حين الولادة فسبحان الخالق .

اما عن اعداء هذه السمكة فهي اسماك القرش الكبيرة التي تهاجمها

يستخدمها الانسان في مجالات عديدة منها :

- الاكل وتعتبر من الوجبات الشهية وغالية الثمن وزعنفتها ايضا لما تحتويه من فوائد غذائية واكبادها تدخل في الصناعات الدوائية وجلدها السميك يستخدم في الدباغة فجلده يعتبر من الجلود الثمينة كما ان المنشار يستخدم في اغراض الزينة . وهذا رابط لصور الحاجه ام منشار;):D:cool: - http://www.google.com.eg/search?q=%D...A&ved=0CC8QsAQ

kefafy 04-20-2012 05:28 PM

رد: سمكه ابو منشار او ام منشار

تسلم ايدك وموضوع طعمه حلو
بس مش زى المانجا:)
تحياتى ليك يا صديقى العزيز

قناص الظلم 04-20-2012 05:33 PM

اموت فى المانجه ;)يالهوى عالمنجه :)واحشنا يابو حوده شكلى كدا هاجيلك:d

محمد كمال المحامي 04-20-2012 05:35 PM

يا جدعان ايه نظام المانجة دا

عايزين نعرف لو سمحتوا

kefafy 04-20-2012 05:35 PM

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هه
ههههههههههههههههههههههههههه
استنى انت بس فى عز الموسم وهتلاقينى انا الى شبط انك تيجى
تكون المانجا استوت وعاوزه الى ياكلها :)
بس زى مقلت لك انت براحتك متعزمش عليا علشان عندى املاح :)
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

قناص الظلم 04-20-2012 05:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kefafy (المشاركة 5241)
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هه
ههههههههههههههههههههههههههه
استنى انت بس فى عز الموسم وهتلاقينى انا الى شبط انك تيجى
تكون المانجا استوت وعاوزه الى ياكلها :)
بس زى مقلت لك انت براحتك متعزمش عليا علشان عندى املاح :)
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه دانت اللى هاتعلمنى اكل المانجه اصلى ماكلتهاش قبل كدا:)لازم تاكلها معايا انا عايزها تستوى دلوقتى :eek:ياخرابى المدير جه هاطلع اجرى عالقسم بتاعى :)ازيك يا حضره المدير اصلى قاصد ابو محمود يجيبلى مانجايه مستورده من اوروبا عشان بتبقى زى العسل كدا ;)بعد ازنك هاروح عالقسم بتاعى اراقب عليه - بايى بايى

kefafy 04-20-2012 06:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة admin (المشاركة 5240)
يا جدعان ايه نظام المانجة دا

عايزين نعرف لو سمحتوا

هههههههههههههههههههههههههههه
بص يا محمد بيك
كلنا كمصريين بنحب المانجا
والموسم بتاعها قرب
ادى الحكايه كلها
مش حضرتك بردو بتحب المانجا ؟

محمد كمال المحامي 04-20-2012 06:55 PM

ايون ايون

مانجة مستوردة

ماشي يا ابو محمود

انا بقى بحب المانجة البلدي

و اموت في البلدي

قناص الظلم 04-20-2012 07:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة admin (المشاركة 5251)
ايون ايون

مانجة مستوردة

ماشي يا ابو محمود

انا بقى بحب المانجة البلدي

و اموت في البلدي

البلدى يوكل يامحمد بك ;)انا طفس وباحب الاتنين :)

محمد كمال المحامي 04-20-2012 07:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قناص الظلم (المشاركة 5253)
البلدى يوكل يامحمد بك ;)انا طفس وباحب الاتنين :)

هههههههههههههههههههه

بالهنا والشفا يا باشا

الساعة الآن 04:08 AM