منتدى صيادين مصر

منتدى صيادين مصر (https://www.egyhunters.com/index.php)
-   الورشه والصيانه (https://www.egyhunters.com/forumdisplay.php?f=7)
-   -   يرجي الافادة (https://www.egyhunters.com/showthread.php?t=2680)

محمد محمود 03-04-2013 06:01 PM

يرجي الافادة

السادة اعضاء المنتدي المحترمين يرجي التكرم بافادتي هل يمكن اصلاح امان الخزنة لمسدس تانفوليو ايطالي و هل من السهل اصلاحة و هل يحتاج الي قطع غيار او يمكن تفصيل قطع غيار في حالة عدم وجودها

bodygard 34 03-04-2013 10:30 PM

رد: يرجي الافادة

هى ميزه طبعا وجود امان الخزنه..لكن يمكن الاستغناء عنه.. وكمان اعتقد انه يمكن اصلاحه

Amr Moussa 03-04-2013 10:38 PM

يا باشا متقلقش زى ما الكبير ما قال هوا ميزه بس لا يشكل ضررا عدم وجوده كل الحكايه لو فى طلقه فى الماسوره مش هتضرب الا لو الخزينه راكبه يعنى بصراحه وداعا لكلمه خرجت طلقه اثناء تنظيف سلاحه
اما لو مش موجوده زى طبنجات كتير وعلى راسهم البريتا مثلا والحلوان وكتير عادى بتشيل الخزنه وتضرب الطلقه عادى يعنى هوا كده وبعدين المهم يكون امان الجنب شغال

اما بخصوص العطل فهو سهل للغايه من وجهه نظرى لانه فى مسدسى انا شوفت جناح فى الدراع لازم الخزنه تقفل عليه عشان يضرب اعتقد المشكله عندك ممكن تكون فى الجناح ده
وبعدين لو ملوش قطع غيار احنا عندنا الله اكبر صنيعيا بتعمل الكفت عباقره يعنى

مع انى عند راى عيش بيه كده وهوا زى الفل لو امان الجنب شغالللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللل

مع الشكر

قناص الظلم 03-04-2013 10:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bodygard 34 (المشاركة 15191)
هى ميزه طبعا وجود امان الخزنه..لكن يمكن الاستغناء عنه.. وكمان اعتقد انه يمكن اصلاحه

عاش وكيل شركه تنفوليو فى مصر والعالم العربى ورئيس رابطه التنفوليو فى المنتدى - عليك وعلى ورشه زكى عوض فى الشرابيه خلف مستشفى غمره - والاقرب شويه ابنه سمير زكى لاصق فى سينما هليوبلس فى مصر الجديده بس الجدع اللى هناك اى حاجه عنده يقولك ماعنديش فتروح الصبح عشان تقابل التفشجى نفسه

محمد محمود 03-04-2013 10:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو موسى (المشاركة 15196)
يا باشا متقلقش زى ما الكبير ما قال هوا ميزه بس لا يشكل ضررا عدم وجوده كل الحكايه لو فى طلقه فى الماسوره مش هتضرب الا لو الخزينه راكبه يعنى بصراحه وداعا لكلمه خرجت طلقه اثناء تنظيف سلاحه
اما لو مش موجوده زى طبنجات كتير وعلى راسهم البريتا مثلا والحلوان وكتير عادى بتشيل الخزنه وتضرب الطلقه عادى يعنى هوا كده وبعدين المهم يكون امان الجنب شغال

اما بخصوص العطل فهو سهل للغايه من وجهه نظرى لانه فى مسدسى انا شوفت جناح فى الدراع لازم الخزنه تقفل عليه عشان يضرب اعتقد المشكله عندك ممكن تكون فى الجناح ده
وبعدين لو ملوش قطع غيار احنا عندنا الله اكبر صنيعيا بتعمل الكفت عباقره يعنى

مع انى عند راى عيش بيه كده وهوا زى الفل لو امان الجنب شغالللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللل

مع الشكر

الف شكر يا استاذ عمرو واللة انا مش عارف المشكلة في الامان ولا في الزناد
المشكلة اني لما بشيل الخزنة الزناد بيسقط لورا خالص اكنة هيقع جوة المقبض

قناص الظلم 03-04-2013 10:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد محمود (المشاركة 15202)

حضرتك جربت المسدس او ضربت بيه للتجربه( عشان تتاكد ان الزناد سليم )

محمد محمود 03-04-2013 11:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قناص الظلم (المشاركة 15203)
حضرتك جربت المسدس او ضربت بيه للتجربه( عشان تتاكد ان الزناد سليم )

ممكن بعد اذن حضرتك رقم تليفونك لشرح المشكلة

bodygard 34 03-04-2013 11:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد محمود (المشاركة 15202)

اللى انت بتقوله ده غير اللى انا فهمته منك فى التليفون ..اللى فهمته انك لما بتشيل الخزنه الزناد ممكن يضرب برضه لو انت مرجع الشاكوش او لو كنت شادد الاجزاء ..لكن اللى انت بتقوله دلوقت ان بمجرد سحب الخزنه الزناد بيسقط لورا كأنه سايب من مكانه .. وده شئ مش طبيعى ..يمكن تكون حاجه سايبه فقط وعايزه تتربط او تبات فى مكانها لو بنز مثلا ..فأنا شايف ضرورة مراجعة الطبنجه عن طريق واحد متخصص مش مجرد رأى بالتليفون لأ..يشوفها المتخصص ده ويفكها ويشوف السبب ايه خشية ان يكون فى شئ مكسور فى المنطقه دى

قناص الظلم 03-04-2013 11:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد محمود (المشاركة 15209)
ممكن بعد اذن حضرتك رقم تليفونك لشرح المشكلة

عنيا الاتنين بس انا ماليش فى الاسلحه الناريه لان ماعندى رخصه - انا تعاملت فى الصوت فقط - اتوكل على الله وروح لزكى عوض او سمير يفحصوها

محمد محمود 03-05-2013 03:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bodygard 34 (المشاركة 15219)
اللى انت بتقوله ده غير اللى انا فهمته منك فى التليفون ..اللى فهمته انك لما بتشيل الخزنه الزناد ممكن يضرب برضه لو انت مرجع الشاكوش او لو كنت شادد الاجزاء ..لكن اللى انت بتقوله دلوقت ان بمجرد سحب الخزنه الزناد بيسقط لورا كأنه سايب من مكانه .. وده شئ مش طبيعى ..يمكن تكون حاجه سايبه فقط وعايزه تتربط او تبات فى مكانها لو بنز مثلا ..فأنا شايف ضرورة مراجعة الطبنجه عن طريق واحد متخصص مش مجرد رأى بالتليفون لأ..يشوفها المتخصص ده ويفكها ويشوف السبب ايه خشية ان يكون فى شئ مكسور فى المنطقه دى

عندك حق يا حاج محمد انا هعمل كدة فعلا انا حاسس ان الزناد مش بايت في مكانة من فوق الخزنة هي الماسكة الزناد و لما الخزنة بتتشال الزناد بيسقط من فوق يا رب تكون حاجة بسيطة مجرد تثبيت مش كسر
و بجد الف شكر علي اهتمامك يا حاج محمد

الساعة الآن 05:36 PM