منتدى صيادين مصر

منتدى صيادين مصر (https://www.egyhunters.com/index.php)
-   السلاح الحي والخرطوش (https://www.egyhunters.com/forumdisplay.php?f=5)
-   -   الحكم القانوني للدفاع عن النفس لحاملي الاسلحه المرخصه (https://www.egyhunters.com/showthread.php?t=3344)

سيف العدل 05-17-2013 05:39 PM

رد: الحكم القانوني للدفاع عن النفس لحاملي الاسلحه المرخصه

شكرا لحضرتك علي تعرف الناس بمعني حق الدفاع عن النفس ونرجو من الادراة التثبيت حتي تعم الفائدة علي الاخوة الاعضاء كلهم

محمد جمال الشافعي 05-17-2013 08:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف العدل (المشاركة 21368)
شكرا لحضرتك علي تعرف الناس بمعني حق الدفاع عن النفس ونرجو من الادراة التثبيت حتي تعم الفائدة علي الاخوة الاعضاء كلهم

شكرا علي مرورك اخي الكريم

سامح حلمى 05-18-2013 12:50 AM

محمد بك الشافعي
موضوع ممتاز ولابد أن كل واحد يعرف حقوقه كاملة و منها حق الدفاع الشرعى
لكن عندي سؤال و هو بناءا على فهمى ان حق الدفاع الشرعى ممكن فى حالة الخطر على النفس او الغير فهل ده معناه أنى لو شفت حالة سطو مسلح على شخص اخر من حقى أتدخل و اضرب المعتدى بالسلاح ؟
السؤال الثانى هل فيه فرق بين مبرر الترخيص و استخدامه يعنى لو استخدمت بندقية خرطوش مرخصة رماية او صيد فى الدفاع يعتبر ده قانونى؟

محمد جمال الشافعي 05-19-2013 09:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سامح حلمى (المشاركة 21400)
محمد بك الشافعي
لكن عندي سؤال و هو بناءا على فهمى ان حق الدفاع الشرعى ممكن فى حالة الخطر على النفس او الغير فهل ده معناه أنى لو شفت حالة سطو مسلح على شخص اخر من حقى أتدخل و اضرب المعتدى بالسلاح ؟
السؤال الثانى هل فيه فرق بين مبرر الترخيص و استخدامه يعنى لو استخدمت بندقية خرطوش مرخصة رماية او صيد فى الدفاع يعتبر ده قانونى؟

اخي الكريم سامح بك حلمي
اشكر سيادتك علي مرورك الكريم
الجزء الاول من سؤال حضرتك انا اعرف اجابته وهو انه من حق حضرتك استخدام حقك في الدفاع الشرعي في حاله الدفاع عن الغير حال تعرضهم للسرقه او الاعتداء
اما بالنسبه للجزء الثاني فانا ماعنديش معلومه مؤكده عنه لكن هاسال وارد علي حضرتك

Amr Moussa 05-20-2013 12:43 AM

طبقا للعقل يجوز بدليل ان المعتدى لو معاه طبنجه تخصه وانت خدنها منه وقتلته محدش بيقولك انت قتلته ليه

محمد جمال الشافعي 05-20-2013 04:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سامح حلمى (المشاركة 21400)
محمد بك الشافعي

اخي الفاضل سامح بك
انا سالت عن الجزء الثاني من سؤال حضرتك ومع ان الرد مش عاجبني ومستفز جدا لكنه صادر عن شخصيه قانونيه اجلها واحترمها وكما اخبرني سيادته انه لا يجوز استخدام السلاح في غير الغرض المرخص من اجله وسالته بوضوح يعني انا لو خارج اصطاد او راجع من تدريب الرمايه بالبندقيه وطلع عليا بلطجي المفروض اني اقوله استني لما اجيب سلاح مرخص للدفاع مش للصيد !!!!
وكان الرد ان القانون يتيح ترخيص سلاح بغرض الدفاع وسلاح بغرض الصيد ولو كان من الممكن استخدام نفس السلاح في جميع الاغراض لما نص القانون علي الغرض من الترخيص وفي جميع الاحوال فان الموضوع سلطه تقديريه لاعضاء النيابه والقضاء في مثل هذه الاحوال والعقوبه لن تتساوي مع عقوبه استخدام سلاح بدون ترخيص وهي سلطه تقديريه كما ذكرت
اعتقد فيه حاجات كتير عايزه تتعدل في البلد دي

هشام سيد 05-24-2013 05:23 AM

السيد الفاضل والاستاذ المحترم الاستاذ محمد

الاخ قبل الزميل

انا بعتذر لحضرتك جدا جدا عن سوء أدبي وتلفظي بلفظ صدر عني بفعل التهور الاعمى والتلفظ بلفظ قد يغضب علي من أحبهم وأحترمهم وأحمل لهم في نفسي كل تقدير وأحترام واجلال ألا وهو شخص سيادتكم الكريم

وأرجو منك أن تسامحني على رد فعلي الاحمق والارعن في التلفظ بهذا اللفظ الذي لا اعلم كيف خرج مني سهواً

رغم اني رجل قانون ( المفروض ) لاني خريج حقوق جامعة القاهره سنة 2000 ومعي ماجستير قانون تجارة واستثمارات دوليه للأسف :o

لكن لا اعلم كيف خرج مني هذا اللفظ
واعتذر من حضرتك جدا جدا إن كان قد ضايقك او جرح مشاعرك

واتمنى أن تسامح أخوك _ مش عاوز أقول الصغير عشان مكبركش لاني 36 سنه _ وتنسى لي هذا الفعل

والعفو من شيم الكرام
وتقبل مني كل الحب والتقدير
اخوك هشام

محمد جمال الشافعي 05-24-2013 11:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سيد (المشاركة 21822)
السيد الفاضل والاستاذ المحترم الاستاذ محمد

الاخ قبل الزميل

انا بعتذر لحضرتك جدا جدا عن سوء أدبي وتلفظي بلفظ صدر عني بفعل التهور الاعمى والتلفظ بلفظ قد يغضب علي من أحبهم وأحترمهم وأحمل لهم في نفسي كل تقدير وأحترام واجلال ألا وهو شخص سيادتكم الكريم

وأرجو منك أن تسامحني على رد فعلي الاحمق والارعن في التلفظ بهذا اللفظ الذي لا اعلم كيف خرج مني سهواً

رغم اني رجل قانون ( المفروض ) لاني خريج حقوق جامعة القاهره سنة 2000 ومعي ماجستير قانون تجارة واستثمارات دوليه للأسف :o

لكن لا اعلم كيف خرج مني هذا اللفظ
واعتذر من حضرتك جدا جدا إن كان قد ضايقك او جرح مشاعرك

واتمنى أن تسامح أخوك _ مش عاوز أقول الصغير عشان مكبركش لاني 36 سنه _ وتنسى لي هذا الفعل

والعفو من شيم الكرام
وتقبل مني كل الحب والتقدير
اخوك هشام

اخي وزميلي الكريم هشام بك
مافيش اعتزار بين الاخوه ومع ان اعتزار حضرتك ينم عن كرم اخلاقك وسمو طباعك فالرجوع للحق فضيله والاعتزار عند الضروره من سمات العظماء فانا لا اري ضروره للاعتزار وتحفظي كان فقط امر ضروري لعدم ايزاء مشاعر الاخرين ليس الا وانا متابع لجميع تعليقات سيادتك وباحترم اراءك وتعليقاتك
تقبل تحياتي واحترامي

سامح حلمى 05-24-2013 11:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد جمال الشافعي (المشاركة 21563)
اخي الفاضل سامح بك
انا سالت عن الجزء الثاني من سؤال حضرتك ومع ان الرد مش عاجبني ومستفز جدا لكنه صادر عن شخصيه قانونيه اجلها واحترمها وكما اخبرني سيادته انه لا يجوز استخدام السلاح في غير الغرض المرخص من اجله وسالته بوضوح يعني انا لو خارج اصطاد او راجع من تدريب الرمايه بالبندقيه وطلع عليا بلطجي المفروض اني اقوله استني لما اجيب سلاح مرخص للدفاع مش للصيد !!!!
وكان الرد ان القانون يتيح ترخيص سلاح بغرض الدفاع وسلاح بغرض الصيد ولو كان من الممكن استخدام نفس السلاح في جميع الاغراض لما نص القانون علي الغرض من الترخيص وفي جميع الاحوال فان الموضوع سلطه تقديريه لاعضاء النيابه والقضاء في مثل هذه الاحوال والعقوبه لن تتساوي مع عقوبه استخدام سلاح بدون ترخيص وهي سلطه تقديريه كما ذكرت
اعتقد فيه حاجات كتير عايزه تتعدل في البلد دي

مع ان الرد ده مش منطقى على الاطلاق زى ما حضرتك بتقول لكنى متأكد من مصداقية الشخصية المحترمة اللى قالتلك الرد ده
أنا برضه سالت و سمعت رأى مختلف شوية و هو انه ممكن تستخدم سلاح مرخص للرماية فى الدفاع عن نفسك و ده مش هيضر بموقفك فى قضية الدفاع الشرعى فى حالة التعرض للخطر الشديد (لأنك مثلا ممكن تستخدم أى حاجة متاحة زى سكينة مطبخ مثلا) و لكنه ممكن يؤدى لسحب الترخيص بسبب استخدام السلاح فى غير ترخيصه و ده برضه متروك لتقدير النيابة و القضاء و ربنا يستر علينا و ما نحتاجش السلاح أبدا الا فى الرماية و الصيد

Compact 05-25-2013 01:25 AM

عن تجربة ...

لا يجوز استخدام السلاح سوى فى الغرض المخصص له (رماية - صيد - دفاع - حراسة)

يوجد سلطة تقديرية للنيابة و القضاء تحكمها ظروف ملابسات الحادثة و الظروف الامنية للمنطقة التى وقعت بها الحادثة ...

الساعة الآن 07:26 AM