منتدى صيادين مصر

منتدى صيادين مصر (https://www.egyhunters.com/index.php)
-   السلاح الحي والخرطوش (https://www.egyhunters.com/forumdisplay.php?f=5)
-   -   التجارب الشخصية للاعضاء ذوى التراخيص (https://www.egyhunters.com/showthread.php?t=1064)

Compact 04-30-2012 09:17 PM

التجارب الشخصية للاعضاء ذوى التراخيص

تم انشاء هذا الموضوع للافادة العامة و تبادل الخبرات عن التجارب الشخصية لاسلحة الاعضاء المرخصة

يعنى كل عضو يقول رأيه فى سلاحه المرخص (طبنجة - بندقية) و فى اداءه و مميزاته و عيوبه من وجهة نظره الشخصية

محمد كمال المحامي 04-30-2012 10:44 PM

رد: التجارب الشخصية للاعضاء ذوى التراخيص

تسلم يا جنرال على موضوعات المفيدة

انا عندي منتدى اسمه تراخيص ينفع اشترك معاكو

Compact 05-01-2012 01:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة admin (المشاركة 5846)
تسلم يا جنرال على موضوعات المفيدة

انا عندي منتدى اسمه تراخيص ينفع اشترك معاكو

تنور و تشرف اى موضوع يا أ\ محمد

ahmed.76 05-01-2012 02:06 AM

احنا منتظرين البدايه من معاليك يا جنرل عشان تكون مرجع لينا

Compact 05-01-2012 04:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed.76 (المشاركة 5853)
احنا منتظرين البدايه من معاليك يا جنرل عشان تكون مرجع لينا

كل واحد طبنجته غير التانى يا سيادة المستشار

ahmed.76 05-01-2012 05:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact (المشاركة 5864)
كل واحد طبنجته غير التانى يا سيادة المستشار

:) عارف طبعا يا معالى الجنرال

bodygard 34 05-01-2012 05:34 PM

ابتدى انا؟؟؟ ماشى ابتدى..بس حاسس ان الكلام حايبقى متكرر..بس الموضوع اكيد حايبقى مفيد..انا طبعا مكانش ليه اى صله بالسلاح لحد ماالثوره قامت وعشنا كلنا كابوس الانفلات الامنى..ونظرالخوفى الشديد على اسرتى ومحلاتى وخوفى من السفر على الطرق فى الظروف دى ..قررت اشيل سلاح ويكون مرخص..لأن اتعرض على ايام الثوره اكتر من مره اسلحه شمال لكنى رفضت..المهم بدأت فى اجراءات الترخيص الممله زى كلامى لحد ما ربنا كرمنى ورخصت..وده كان من حوالى 10 شهور..المهم كان لسه فى فرص فى شراء اسلحه بس الاسعار كانت بتبتدى تسخن..ونصحنى احد اصدقائى وهو خبير سلاح انى اشترى حاجه على قدى عشان انا مش واخد على شيل السلاح.. وكان قدامى مع اول زياره التاجر السلاح حتتين ..التانفوليو 380 واللاما 1911..بس اللاما كانت محتاجه تعديل عشان تضرب 9 طويل ونظرا لكبر حجمها ولشكل التانفوليو اللى دمه خفيف ولنصيحة الجنرال انا خدت التانفوليو ب 5850 جنيه(ياترى تسوى كام دلوقت) ومعاها خزنه زياده وفرشة تنظيف واسبراى زيت واربع طلقات هم اللى كانوا موجودين عند التاجر(بس اصحابى نقطونى بكام طلقه حلاوة السلاح ) وكمان جراب .. وطبعا جريت على صاحبى الظابط وريتها له وشكرلى جدا فى حالتها وضربت بيها عنده فى ميدان الرمايه..وجت لى صدمه من قوة الطبنجه دى..هى اولد فاشون شويه بس مفتريه وتقيله ونيشانها حلو قوى وكمان صوتها مرعب..لأن يوميها كان بيضرب جنبى ظابط بالهكلر عهدته وكان صوت طبنجتى اعلى من الهكلر بوضوح .. معرفش مداها بالظبط لأنى عمرى ماضربت بيها الا فى ميدان مقفول.. تجميعها مش سريع اقوى لكن معقول وعمرها ماسخنت منى .. لازالت سوستة السحب تقيله شويه ..طورتها شويه ..فى الشكل بس ..يعنى كانت سوده والكوبرى بتاعه ستانلس مصدى ..نكلت الكوبرى ولمعتها كلها وعملت لها مقبض من خشب الارو..وبصراحه انا مبسوط بيها قوى

Compact 05-01-2012 05:43 PM

2 مرفق
حتكلم بايجاز عن احد مقتنياتى المرخصة المحببة الى قلبى جدا سميث&ويسون 469

طبنجة جميلة جدا 9مم طويل, خزنتها 12 طلقة , ارتدادها قوى , 8 ششخانات , سينجل اكشن + دبل اكشن , وزنها حلو جدا كيلو الا ربع تقريبا , حجمها متوسط لاكبيرة اوى ولا يتقال عليها صغيرة , نايت سايتس فى الناشينكاه الخلفى و سن نملة الدبانة , كانت تعتمد عليه شرطة الولايات المتحدة فى تسعينات القرن الماضى

ميزتها: قوتها , اعتماديتها , سعة الخزنة , وزنها , حجمها

عيوبها: خامة الدبشك , الارتداد القوى نسبيا

صور للطبنجة من الانترنت

http://www.misrhunting.trakhes.com/a...3&d=1335886812

http://www.misrhunting.trakhes.com/a...4&d=1335886945

Compact 05-01-2012 05:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bodygard 34 (المشاركة 5869)
ابتدى انا؟؟؟ ماشى ابتدى..بس حاسس ان الكلام حايبقى متكرر..بس الموضوع اكيد حايبقى مفيد..انا طبعا مكانش ليه اى صله بالسلاح لحد ماالثوره قامت وعشنا كلنا كابوس الانفلات الامنى..ونظرالخوفى الشديد على اسرتى ومحلاتى وخوفى من السفر على الطرق فى الظروف دى ..قررت اشيل سلاح ويكون مرخص..لأن اتعرض على ايام الثوره اكتر من مره اسلحه شمال لكنى رفضت..المهم بدأت فى اجراءات الترخيص الممله زى كلامى لحد ما ربنا كرمنى ورخصت..وده كان من حوالى 10 شهور..المهم كان لسه فى فرص فى شراء اسلحه بس الاسعار كانت بتبتدى تسخن..ونصحنى احد اصدقائى وهو خبير سلاح انى اشترى حاجه على قدى عشان انا مش واخد على شيل السلاح.. وكان قدامى مع اول زياره التاجر السلاح حتتين ..التانفوليو 380 واللاما 1911..بس اللاما كانت محتاجه تعديل عشان تضرب 9 طويل ونظرا لكبر حجمها ولشكل التانفوليو اللى دمه خفيف ولنصيحة الجنرال انا خدت التانفوليو ب 5850 جنيه(ياترى تسوى كام دلوقت) ومعاها خزنه زياده وفرشة تنظيف واسبراى زيت واربع طلقات هم اللى كانوا موجودين عند التاجر(بس اصحابى نقطونى بكام طلقه حلاوة السلاح ) وكمان جراب .. وطبعا جريت على صاحبى الظابط وريتها له وشكرلى جدا فى حالتها وضربت بيها عنده فى ميدان الرمايه..وجت لى صدمه من قوة الطبنجه دى..هى اولد فاشون شويه بس مفتريه وتقيله ونيشانها حلو قوى وكمان صوتها مرعب..لأن يوميها كان بيضرب جنبى ظابط بالهكلر عهدته وكان صوت طبنجتى اعلى من الهكلر بوضوح .. معرفش مداها بالظبط لأنى عمرى ماضربت بيها الا فى ميدان مقفول.. تجميعها مش سريع اقوى لكن معقول وعمرها ماسخنت منى .. لازالت سوستة السحب تقيله شويه ..طورتها شويه ..فى الشكل بس ..يعنى كانت سوده والكوبرى بتاعه ستانلس مصدى ..نكلت الكوبرى ولمعتها كلها وعملت لها مقبض من خشب الارو..وبصراحه انا مبسوط بيها قوى

فكرتنى بنقاشنا مع بعض ساعتها يا حاج محمد :)

تسوى دلوقتى 5 اضعاف سعر شرائها يا حج محمد

الصوت العالى اوى عندك لسببين :
1- خامة الطبنجة السميكة من الحديد زى كل انتاج تانفوليو لموديلات تانارمى اللى طبنجتك واحده منهم
2- اى طبنجة ذو غرفة مغلقة زى الجلوك و الهكلر صوتها بيبقى اوطى من الستانلس القديم اللى ماسورته مكشوفة من فوق زى طبنجتك و زى الحلوان51 و البرتا كده

ربنا يحفظهالك و يكفيك شرها

bodygard 34 05-01-2012 06:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact (المشاركة 5873)
فكرتنى بنقاشنا مع بعض ساعتها يا حاج محمد :)

تسوى دلوقتى 5 اضعاف سعر شرائها يا حج محمد

الصوت العالى اوى عندك لسببين :
1- خامة الطبنجة السميكة من الحديد زى كل انتاج تانفوليو لموديلات تانارمى اللى طبنجتك واحده منهم
2- اى طبنجة ذو غرفة مغلقة زى الجلوك و الهكلر صوتها بيبقى اوطى من الستانلس القديم اللى ماسورته مكشوفة من فوق زى طبنجتك و زى الحلوان51 و البرتا كده

ربنا يحفظهالك و يكفيك شرها

انا فاكر ياجنرال تماما..ووريتك صورتها وقلتلك سعّرها كمان..ربنا يديم المعروف

الساعة الآن 02:06 PM