المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفتاء عام عن افضل مسدس صوت

Compact
03-29-2012, 04:29 AM
تم انشاء هذا الموضوع لتبادل الخبرات عن مسدسات الصوت

يعنى كل عضو فى المنتدى يقول تجربته للافادة العامة

kefafy
03-29-2012, 08:48 AM
عن تجربه عده مسدسات امتلكتهم يبقا ترتيبهم كالتالى
ريك ميامى (شبيه بريتا 92) المانيا الغربيه
بريتا 84
ايكول جكال دويل
ايرما
ريك بيرفيكتا

Compact
03-29-2012, 11:14 PM
بريتا 84
ايكول جكال دويل
ايرما
ريك بيرفيكتا

و ازاى تفرط فى الميامى يا ابو محمود , كان معايا الحى بتاعها زمان

على فكرة المصنع بتاعها انتج منها حى انتاج خاص و محدود و المعلومة دى معرفتهاش غير بعد ما بعت الطبنجة ب20 سنة :)

Compact
03-29-2012, 11:34 PM
افضل طبنجة صوت بالنسبالى هى سميث&ويسون 1911

hunter
03-30-2012, 05:20 AM
الحجات ديه احنا مشفنهاش يجنرال احنا زمنا زمن التركي للاسف ده انا نفسي اقتني اي طبنجه تكون استيل 1911 اي نوع بس تكون جديده ومش عارف اجيب
انا بنسبالي بالترتيب الجاب ثم الروم ار جي 96ثم البريتا 92 ثم الريتاي بارون والايكول فولجا

kefafy
03-30-2012, 03:44 PM
و ازاى تفرط فى الميامى يا ابو محمود , كان معايا الحى بتاعها زمان

على فكرة المصنع بتاعها انتج منها حى انتاج خاص و محدود و المعلومة دى معرفتهاش غير بعد ما بعت الطبنجة ب20 سنة :)
بامانهيا جنرال كانت طبنجة المانى بكل معنى الكلمه
والغريب فيها انها مبتنفكش بالعرض كوبى وشاسيه بس زى باقى المسدسات لا دى بتنفك بالطول كمان
يعنى الشاسيه كله بينفك راسى يمين وشمال ولو عاوز توصل لاى حتى فيها كنت بوصل :)
بس كانت تقيله وعيبها الوحيد انها 8 مللى ولكن خزنتها كلها حديد فى حديد الماسورة قطعه واحدة حديد صلب مش انتمونيا من برة وصلب من جوة زى الالمانى القديم لأ بصراحة كانت تحفة ومرحتش الا لصديق واخ احسن منى .
وطول عمرك يا جنرال زوقك عالى واستاذ يفندم
وتحياتى لحضرتك

Trigger
03-31-2012, 01:14 AM
احسن مسدس صوت بالنسبة ليا هو الهكلر الصوت

محمد حسام
03-31-2012, 06:33 PM
انا بالنسبه ليه الان هو البرونى بى 4 صوته رعد 9 ملى كويس مع الطلقات التركى والالمانى والتشكى
سهل الفك والتركيب والتنظيف المسوره فيها نسبه كبيره من الصلب المسدس فيه نسبه كبيره من الفيبر او البلويمر مما يمن الصداء من الممكن اضافه ليزر او كشاف للمسدس حيث ان المسدس مجهز لذلك بمجرى اسفل المسوره مريح فى الاطلاق انا جربت بيرتا 84 صوت 8 ملى كويس وولتر 8 ملى كويث وبرفكت شبه الهكلر موديل 1977 كلهم 8 ملى انما الى البرونى احسنهم لان النوعيات السابق لاتوجد فى السوق الان

تامر عصام
03-31-2012, 08:41 PM
أنا مقتنع جدا بالريتاى بارون و طبعا دى أذواق بس مشكلته أنه أصبح مع كل الناس

Trigger
04-01-2012, 06:31 AM
أنا مقتنع جدا بالريتاى بارون و طبعا دى أذواق بس مشكلته أنه أصبح مع كل الناس

متحطش فيه اكتر من 8 طلقات فى الخزنة عشان الريتاى بارون كله مشكلته فى سوستة الخزنة و الشاكوش
و ميزته فى خامة الشاسيه و الميكانيكا الداخلية و الماسورة الواسعة
و كل مسدس ليه عيوب و مميزات

hema777h
04-01-2012, 06:57 AM
انا راي الشخصي هو الرووووام ال9 مللي طبنجة رعد بصراحة

اسف جدااا ليا سوال بسيط الموضوعات الي انا مشترك فيها مفيش رسايل بتجيلي بالمشاركات الجديدة الي بتنزل فيها لية ياريت لو اعرف السبب

قناص الظلم
04-01-2012, 01:26 PM
برتا 84 ماسوره متحركه لانى ماتعملتش فى غيره سلس وسهل وقطع غياره رخيصه وخاماته ممتازه متوسط الحجم وخزنته كبيره بالنسبه لحجمه 14 طلقه - وبالنسبه لرئيى الخاص عن الموجود حاليا فقد تشرفت بمقابله الاستاز تريجر وهو شاب راق ومهذب جدا وابن بلد حقيقى وطلبت منه مشاهده الكيمار 75 ولم يتاخر ووجدته مسدس ممتاز وله هيبه فى شكله ومسكته وخاماته قويه جدا وسوستته شديده وحجمه ممتاز تحس انك ماسك مدفع فى ايدك باذن الله قريبا ساشترى واحد من هذه التحفه الرائعه

Trigger
04-01-2012, 01:34 PM
برتا 84 ماسوره متحركه لانى ماتعملتش فى غيره سلس وسهل وقطع غياره رخيصه وخاماته ممتازه متوسط الحجم وخزنته كبيره بالنسبه لحجمه 14 طلقه - وبالنسبه لرئيى الخاص عن الموجود حاليا فقد تشرفت بمقابله الاستاز تريجر وهو شاب راق ومهذب جدا وابن بلد حقيقى وطلبت منه مشاهده الكيمار 75 ولم يتاخر ووجدته مسدس ممتاز وله هيبه فى شكله ومسكته وخاماته قويه جدا وسوستته شديده وحجمه ممتاز تحس انك ماسك مدفع فى ايدك باذن الله قريبا ساشترى واحد من هذه التحفه الرائعه

ده انا زدت شرف بمعرفة راجل محترم و ابن ناس و جدع زيك

قناص الظلم
04-01-2012, 01:45 PM
ده انا زدت شرف بمعرفة راجل محترم و ابن ناس و جدع زيك
العفو يا باشا الشرف ليا انا - شكرا لذوق معاليك

kefafy
04-01-2012, 03:07 PM
ياريتنى كنت معاهم
:)

قناص الظلم
04-01-2012, 03:19 PM
ياريتنى كنت معاهم
:)
انت دائما فى القلب يابو محمود:) بلغت تريجر سلامك وهو بيشكر فيك اوى:)

kefafy
04-01-2012, 04:07 PM
استاذ احمد انسان خلوق وذوق ومحترم و ميتخيرش عنك يا استاذ محمد والله وانا بقولها وهقولها دائما انا بدخل المنتديات علشان خاطر الجنرال و الحاج محمد و محمد بيه لطفى واحمد بيك تريجر واستاذ محمد الادمن والترتيب لايمت بصله لمعزتكم عندى بحكم كلكم والله وفرحان بصحبتكم جدا واتشرفت بيكم وزودتونى وكترتونى .
ويارب نتقابل دائما على خيرويديم المعروف مبيننا يارب

Compact
04-01-2012, 05:48 PM
استاذ احمد انسان خلوق وذوق ومحترم و ميتخيرش عنك يا استاذ محمد والله وانا بقولها وهقولها دائما انا بدخل المنتديات علشان خاطر الجنرال و الحاج محمد و محمد بيه لطفى واحمد بيك تريجر واستاذ محمد الادمن والترتيب لايمت بصله لمعزتكم عندى بحكم كلكم والله وفرحان بصحبتكم جدا واتشرفت بيكم وزودتونى وكترتونى .
ويارب نتقابل دائما على خيرويديم المعروف مبيننا يارب

حبيبى من يومك يا ابو محمود يا متغردق :) :) :)

kefafy
04-03-2012, 02:05 PM
طب حد ياجماعه جرب الساقيه ؟؟؟ فايبر او البراونى
مميزاتهم وعيوبهم اعطالهم كدة يعنى ؟؟؟؟
وتحياتى ليكم جميعاً

Trigger
04-04-2012, 02:58 AM
طب حد ياجماعه جرب الساقيه ؟؟؟ فايبر او البراونى
مميزاتهم وعيوبهم اعطالهم كدة يعنى ؟؟؟؟
وتحياتى ليكم جميعاً

لو حتستخدمهم كصوت يبقى البرونى. مميزات الساقية ان صوتها عالى شوية عن اï»»جزاء

kefafy
04-04-2012, 08:59 AM
لو حتستخدمهم كصوت يبقى البرونى. مميزات الساقية ان صوتها عالى شوية عن اﻻجزاء و لو بلى بتبقى اقوى ﻻن كبس الغاز بيدى اندفاع زيادة للمقذوف بدل ما يديته لرجوع اﻻجزاء فى مسدسات اﻻجزاء
تسلم ياحمد بيه
بس اعتقد كل الصوت يمسدود يا مفتوح بس فتحة الساقيه مرحله عن فتحه الماسورة؟

Compact
04-05-2012, 08:26 PM
تسلم ياحمد بيه
بس اعتقد كل الصوت يمسدود يا مفتوح بس فتحة الساقيه مرحله عن فتحه الماسورة؟

كلامك مضبوط 100% يا ابو محمود

الصح انه يتم توسيع فتحات الساقية شوية بسيطة عند استخدام الطلقات ال 9مم البلى فى الفايبر

البرونى معرفش بصراحة ... و فى انتظار الاجابة من تريجر

kefafy
04-08-2012, 09:40 AM
تسلم لى يا جنرالنا

قناص الظلم
04-09-2012, 11:04 AM
يا مدلعنا انت وتريجر يا جنرال:) رابطه محبى الجنرال وتريجر تحت التائسيس;)

محمد خطاب
04-09-2012, 05:47 PM
السلام عليكم دي اول مشركة ليا و يارب تعجبكم

انا معايا ريتاي بارون زيج زاور بصراحة مسدس ممتاز جدا ولله

و معرفتش اطلع فيه عيب بصراحة ولله بجد مسدس رائع جدا

Trigger
04-09-2012, 05:52 PM
يا مدلعنا انت وتريجر يا جنرال:) رابطه محبى الجنرال وتريجر تحت التائسيس;)

هناك رابطة لمحبى قناص الظلم متأسسة من زمان :-)

Trigger
04-09-2012, 05:53 PM

اهﻻ بيك فى منتدى صيادين مصر

محمد خطاب
04-11-2012, 01:09 PM
اهﻻ بيك فى منتدى صيادين مصر

اهلا بحضرتك

kefafy
04-11-2012, 01:22 PM

هو فيه مشكله مع الوقت بتظهر فى الواصله مبين مجموعه الزيناد و الشاكوش
و اعتقد سوسته الخزنه بتريح مع الوقت
طبعا ربنا يحفظ لك مسدسك يارب متفهمنيش غلط انا بتكلم و الله عن بعض الاصدارات ومعظمها فى الاصدارات الحديثه (الاصدار الثانى)
وشكرا لحضرتك واهلا وسهلا بيك يفندم

القناص الشاطر
05-29-2012, 09:06 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
الاخوة الاعزاء في المنتدي بالنسبة لي أفضل طبنجة صوت جبتها واحب التعامل بيهم ال3 طبنجات دول
1- ريك بي كيه 800 عيار8مم الماني
2-جاكوار 9مم ساقية أيطالي
3- بلوايه 99 عيار 9مم وشكراااااااااااااااااااااا:):):)

القناص الشاطر
05-29-2012, 09:48 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

الاخوة الاعزاء في المنتدي الجميل والمحترم

دول الطبنجتين اللي معايا الاولي ريك بي كيه 8مم الماني مشكلتها في الابرة

بتخدع بتضرب علي الفاضي مع العلم كل مرة كنت استخدمها كانت ردتها تجزع يدي

وبالنسبة للطبنجة رقم 2 وهي بلو ايه 99 تقليد البريتا 85 لسة اول تجربة ليها وشكرااا:):):):):)

القناص الشاطر
05-29-2012, 10:00 PM
الاخ العزيز / بالنسبة للطبنجة الساقية لو الماسورة مقفولة هتفتحها

لأن الطبنجة الجاكوار اللي كانت معاية كانت الماسورة مقفولة ودي فتحها أسهل من الطبنجات الثانية:):)

Compact
05-30-2012, 12:57 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

الاخوة الاعزاء في المنتدي الجميل والمحترم

دول الطبنجتين اللي معايا الاولي ريك بي كيه 8مم الماني مشكلتها في الابرة

بتخدع بتضرب علي الفاضي مع العلم كل مرة كنت استخدمها كانت ردتها تجزع يدي

وبالنسبة للطبنجة رقم 2 وهي بلو ايه 99 تقليد البريتا 85 لسة اول تجربة ليها وشكرااا:):):):):)

ازاى مسدس صوت 8مم يجزع ايدك من ارتداده :)

وديه لورشة زكى عوض او ورشة شريف فى شبرا و هو يصلحلك الابرة

القناص الشاطر
05-30-2012, 04:33 PM
يعني اقصد ردةفعلها عالية وتشكر يا غالي علي عنوان الورشة :):):):););)

اسلام حرفوش
06-28-2012, 11:45 AM
ممكن اعرف بعد اذن حضراتكم الوالتر الالماني الصوت p 99 14 طلقة افضل ام الايكول التركي
16 طلقة الصوت البيضرب عادي والي 16 طلقة

Compact
06-28-2012, 07:25 PM
ممكن اعرف بعد اذن حضراتكم الوالتر الالماني الصوت p 99 14 طلقة افضل ام الايكول التركي
16 طلقة الصوت البيضرب عادي والي 16 طلقة

الوالتر 8مم , و الايكول جاكال دوال 9مم

ال9مم صوته اعلى عموما ايا كان نوع المسدس

الوالتر احسن كمسدس (جودة و خامة)

مجدي محرم
07-23-2012, 04:13 PM
اتشرف اني وجدت المنتدي بعد ان افتقدت فطاحل الاعضاء من المنتدي السابق

لم اجرب سوي الايكول ديوال جاكال السريع والفردي
الي الان ضربت به حوالي 30 طلقة صوت معظم الطلقات كانت تحشر اثناء خروج الفارغ و دي عرفت مؤخرا انها قد تكون من الخزنه
ولكن يقلقني ان المسدس ماسورته مثبته وحاليا يوجد اثار تجريح علي الماسورة نتيجه حركه الاجزاء عليها فهل إذا حدث تلف للماسورة فهل يكون هناك امل فى اصلاح الماسورة او استبدالها بواحده اخري باللحام بالمسدس

Trigger
07-23-2012, 05:01 PM

الي الان ضربت به حوالي 30 طلقة صوت معظم الطلقات كانت تحشر اثناء خروج الفارغ و دي عرفت مؤخرا انها قد تكون من الخزنه
ولكن يقلقني ان المسدس ماسورته مثبته وحاليا يوجد اثار تجريح علي الماسورة نتيجه حركه الاجزاء عليها فهل إذا حدث تلف للماسورة فهل يكون هناك امل فى اصلاح الماسورة او استبدالها بواحده اخري باللحام بالمسدس

يجب تنظيف اﻻجزاء المتحركة من الداخل جيدا حتى ﻻ يوجد رايش يتسبب فى جرح الماسورة من الخارج. الجاكال لو مش متنظف و متزيت كويس عمره ما حيشتغل كويس. ده عيب طلقات و نظافة مش عيب مسدس.
و أهﻻ بك فى منتدى صيادين مصر

مجدي محرم
07-23-2012, 05:31 PM
يجب تنظيف اﻻجزاء المتحركة من الداخل جيدا حتى ﻻ يوجد رايش يتسبب فى جرح الماسورة من الخارج. الجاكال لو مش متنظف و متزيت كويس عمره ما حيشتغل كويس. ده عيب طلقات و نظافة مش عيب مسدس.
و أهﻻ بك فى منتدى صيادين مصر
الحواف الداخليه للأجزاء هي السبب فى التجاريح الحادثة و اتابع التنظيف من فتره الي اخري حتي لو لو استخدمه
لحد الان لم اضرب به الي او اتوماتيك
وهل توجد حلول إذا ما تعرضت الماسورة للتلف هل توجد حلول لإحلال ماسورة اخري حتي لو ثابته
صديق لي كان قد اخذ المسدس فى فرح زميل له قال لي ان هناك من قال له انه يمكن تركيب ماسورة متحركه بدل من الماسورة الحاليه وانا رفضت

Compact
07-28-2012, 10:20 PM
الحواف الداخليه للأجزاء هي السبب فى التجاريح الحادثة و اتابع التنظيف من فتره الي اخري حتي لو لو استخدمه
لحد الان لم اضرب به الي او اتوماتيك
وهل توجد حلول إذا ما تعرضت الماسورة للتلف هل توجد حلول لإحلال ماسورة اخري حتي لو ثابته
صديق لي كان قد اخذ المسدس فى فرح زميل له قال لي ان هناك من قال له انه يمكن تركيب ماسورة متحركه بدل من الماسورة الحاليه وانا رفضت

غلط جدا التعديل ده فى اى مسدس صوت و غلط جدا ان مسدس صوت يضرب اى طلقات غير طلقات الصوت

غلط جدا و خطر جدا

و على فكرة فى طبنجات حى قديمة ماسورتها ثابتة

محمد كمال المحامي
07-28-2012, 10:40 PM

انا معايا جاكال و كان بيحشر بسبب نوع الطلقة

استخدم الطلقات التركي الفضي و عمره ما هيحشر معاك

اكيد حضرتك كنت بتستخدم الطلقات الصفرا

و انا غيرت الطلقات بعد ان اخذت استشارة من الخبير الكبير الجنرال

مجدي محرم
07-29-2012, 10:09 AM
حالياً بستخدم نوع طلق تركي فضي اسمه pax وهو من المقاس pak حسب ما هو مكتوب علي اجزاء المسدس وسؤالي بالنسبة لفرضيه تلف الماسورة هل يمكن اصلاحها او تبديلها باخري شبيهه ولا المسدس لا ينفع
ملحوظة * معروض علي حالياً تغيير الماسورة بواحده اخري من مسدس حي و اللي هيغيرها بيقول هيخليها متحركه * وهذا ما ارفضه حالياً لنظر كون المسدس يعمل صوت فقط ولكن بعد ظهور التجاريح علي جسم الماسورة فإنني اسئل هل مصير المسدس التكهين والرمي عند تلف الماسورة الاصليه ولا يوجد طريقة لتركيب ماسورة اخري مشابهه للاصليه؟

Trigger
08-01-2012, 07:00 AM
حالياً بستخدم نوع طلق تركي فضي اسمه pax وهو من المقاس pak حسب ما هو مكتوب علي اجزاء المسدس وسؤالي بالنسبة لفرضيه تلف الماسورة هل يمكن اصلاحها او تبديلها باخري شبيهه ولا المسدس لا ينفع
ملحوظة * معروض علي حالياً تغيير الماسورة بواحده اخري من مسدس حي و اللي هيغيرها بيقول هيخليها متحركه * وهذا ما ارفضه حالياً لنظر كون المسدس يعمل صوت فقط ولكن بعد ظهور التجاريح علي جسم الماسورة فإنني اسئل هل مصير المسدس التكهين والرمي عند تلف الماسورة الاصليه ولا يوجد طريقة لتركيب ماسورة اخري مشابهه للاصليه؟

و بعد ما تغير الماسورة بماسورة مسدس حى حتضرب طلقات نوعها ايه ؟؟؟

مجدي محرم
08-01-2012, 03:59 PM
مش الهدف اني اغير لحي الهدف ان المسدس مش يبوظ لان الماسورة الاصليه بتاعته المثبته عليه تم تجريحها حتي الان نتيجه حركه الاجزاء علي الماسورة وممكن قدام التجريح ده يبوظها ده لو كان علبه الطلق اللي اشترتها مع المسدس لسه فاضل فيها 15 طلقة والمسدس ماسورته من فوق اتجرحت والاجزاء بتاكل فيها وهيا رايحه وجايه
الهدف اني اطمن واواصل استعمال المسدس الصوت بدل ما اركنه من خوفي ان لما الماسورة تبوظ المسدس كله يترمي
يعني اشيل المسدس واحافظ عليه واستعمله فى حدود ضيقة جدا من خوفي عليه ليبوظ خصوصا واني مش هتشتري تاني الواحد كان مضطر لظروف الايام اللى فاتت وكمان سعرة كان معدي ال 1000 فصعب عليا انه بعد شوية يبوظ ويترمي ومش يتصلح
الموضوع ليس غرضه تحويل ولكن غرضه معرفه هل له فرصه اصلاح ولا اقصر الطريق من دلوقت وهوا شغال ابيعه وخلاص و اشوف واحد بيقبل انه يتغير له ماسورة
ده قصدي والله يعلم

مجدي محرم
08-01-2012, 04:07 PM
و بعد ما تغير الماسورة بماسورة مسدس حى حتضرب طلقات نوعها ايه ؟؟؟
بحسب كلام الراجل انه هيحوله بس مش دي النقطه اللي بسئل فيها لاني عارف تمام اضرار المقلوب علي شخصيا كان ممكن ينفجر وكذلك جنائي
الموضوع زي ما قولت اني مستحرم اني دفعت فى مسدس 1100 جنيه وبعد شوية من الاستعمال يبوظ ومش يقبل التصليح

المهاجر48
01-09-2015, 03:33 AM
بريتا 84
ايكول جكال دويل
ايرما
ريك بيرفيكتا
زوراكي 917و918