المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : رخصت مسدس 9 مم وعاوز اتدرب عليه

م/محمد سويدى
04-10-2013, 08:06 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحمد لله حصلت على ترخيص مسدس حلوان 9 مم والرخصة هستلمها الاسبوع الجاى وعاوز اتدرب عليه وعرفت ان نادى الرماية مفتوح للمدنيين باشتراك شهرى ولقيت موضوع هنا فى المنتدى عامله ا.محمد كمال بيقول نفس الكلام

وهاروح اسال و اشترك اول ما استلم الرخصة ان شاء الله

بس دلوقتى انا عاوز اعرف المفروض ابدا تدريب على المسدس اللى معايا على طول ولا فيه حاجة تانية ابدا بيها لان التدريب على ال 9 مم هيبقى مكلف قوى طبعا انتم عارفين الطلقة بكام دلوقتى وانا عشان اتدرب هاحتاج كمية فيه واحد قاللى ممكن ابدا تدريب على مسدس البلى هل ده صحيح ولا ادخل على الرصاص الحى على طول

كمان عايز اشترى طلقات ممكن حد يفيدنى اجيبها منين وبكام سعرها على الرخصة

والف شكر للجميع

م/محمد

محمد كمال المحامي
04-10-2013, 09:00 AM
نورت المنتدى يا بشمهندس سويدي

ان شاء الأخوة الأفاضل يفيدوك اكثر مني في موضوع السلاح الحي

و من رأيي تخلي التدريب على الطبنجة الجديدة اخر مرحلة

ويفضل تبدأ بمسدس ضغط هواء و لو في تدريب على مسدس بلي يكون افضل وافضل

بسبب التكلفة الرهيبة للطلقات الـ 9 ملي

والف مليون مبروك الترخيص و خلي بالك من الحلوان

قناص الظلم
04-10-2013, 09:42 AM
الف مبروك على الترخيص - ال9 ملى غير مكلف ولا حاجه :) امال اللى معاه مسدس عيار 22 او 6-35 او 7-65 - يعمل ايه دا الطلقه بتوصل ل70 جنيه لو لقيتها :( اتدرب اوليا بالرش او بالغاز البلى وبعدين تدرب ومش مهم ان تمن ال9 ملى اغلى من الرش الاهم فى السلاح انك تعرف تستخدمه بسرعه عند الضروره وتصوب جيدا وتحترف النشان والتصويب به ولازم تدريب كتير عشان تتعود على الضرب بيه - بالتوفيق والحبايب هايدخلو يفيدوك اكتر

bodygard 34
04-10-2013, 12:24 PM
فى رأىى الخاص ابتدى بالرش زى مانا عملت الاول ..وبعدين لو فى امكانيه انك تدرب على عيار 22 اللى هو المورس (يمكن يكون موجود عندهم فى نادى الرمايه وطبعا لو بيأجروه حاتدفع ايجار ه وتمن الطلقات )..بعد كده تضرب على سلاحك ..لازم تتعود على سلاحك .. شيله فى ايدك فى البيت بدون طلقات عشان تتعود على وزنه ..واتعود انك تنضفه وتعمله صيانه بنفسك ..حايحصل بينك وبينه الفه وده شئ جميل ..فى ناس ماتعرقش عن سلاحها اى حاجه وكل مابتحب تعمله صيانه بتوديه لواحد خبير ..وده غلط .. التقارب بينك وبين سلاحك هو اللى بيخللى للسلاح قيمه وفايده وكفاءه

ايهاب رشدى
04-10-2013, 12:46 PM
ما تستناش لحد اما الرخصه تطلع ده ما لوش علاقه بالتدريب روح نادى الرمايه معاك صوره البطاقه و 2 صوره شخصيه وهناك غير متاح سوى الرش للتدريب او انك تاجير ميدان رمايه وتضرب بمسدسك وذخيرتك المرخص طبعا معاك رخصه السلاح وانت رايح تاجر الميدان

اما بالنسبه ان التدريب بمسدسك مكلف احب ان الفت نظر حضرتك لحاجه بسيطه عندى bmw ,ولا استطيع القياده تعتقد ان لها لازمه و معى مسدس ولا اجيد استخدامه ان اشهرت مسدسك يجب ان تطلق وان اطلقت يجب ان تصيب لانك لن تستخدمه الا مع مجرم معتاد الاجرام ان لم تصبه قتلك

أشرف صبرى
04-10-2013, 12:52 PM
أهلاً بيك يا بشمهندس.....
انا ليا رأى مختلف...
إتدرب بمسدسك بس....
الطلقه ف حدود 18 جنيه....
الموضوع مش مكلف....اشترى 50 طلقه ب 820 جنيه تقريباً....هتكفيك كذا رمايه ف كذا شهر.....
المهم مش النشان و الرمايه.....المهم التدريب على العمليات من الراحه......يعنى المسدس يكون ف جنبك ف الوضع المستديم و انتا تطلعه بطريقه مفاجأه و تجهّزه ف وضع الضرب و تضرب كذا طلقه...و الموضوع ده تعمله كل شهر مرّه على الاقل....
البلطجى اللى هايهاجمك هيكون على بعد امتار منك....لذلك الرمايه مش مهمه....المهم انك ف وقت الهجوم تكون سريع ف تجهيز الضرب و تضرب ف ثانيه.....
أنصحك بشراء طلقات فشنك.....عشان تكون ف وقت العمليات شادد الاجزاء و جاهز للضرب ف اى طارىء مفاجىء....
بالنسبه لنادى الرمايه كل فتره الزملاء بيروحوا هناك....فحضرتك تنسق معاهم.....
أنا عملت موضوع خاص لذلك حضرتك ممكن تراجعه :
http://misrhunting.trakhes.com/showthread.php?p=17832#post17832
سعيد بمعرفتك....

م/محمد سويدى
04-10-2013, 08:23 PM
نورت المنتدى يا بشمهندس سويدي

ان شاء الأخوة الأفاضل يفيدوك اكثر مني في موضوع السلاح الحي

و من رأيي تخلي التدريب على الطبنجة الجديدة اخر مرحلة

ويفضل تبدأ بمسدس ضغط هواء و لو في تدريب على مسدس بلي يكون افضل وافضل

بسبب التكلفة الرهيبة للطلقات الـ 9 ملي

والف مليون مبروك الترخيص و خلي بالك من الحلوان

الف شكر لك يا ا.محمد على دعوتك الكريمة بالانضمام لهذا المنتدى الرائع

شكرا للنصائح الغالية

بس ليه اخلى بالى من الحلوان انا قريت كام موضوع عليه هنا فى المنتدى وبصراحة بدات اقلق :D

[/size]

م/محمد سويدى
04-10-2013, 08:27 PM
الف مبروك على الترخيص - ال9 ملى غير مكلف ولا حاجه :) امال اللى معاه مسدس عيار 22 او 6-35 او 7-65 - يعمل ايه دا الطلقه بتوصل ل70 جنيه لو لقيتها :( اتدرب اوليا بالرش او بالغاز البلى وبعدين تدرب ومش مهم ان تمن ال9 ملى اغلى من الرش الاهم فى السلاح انك تعرف تستخدمه بسرعه عند الضروره وتصوب جيدا وتحترف النشان والتصويب به ولازم تدريب كتير عشان تتعود على الضرب بيه - بالتوفيق والحبايب هايدخلو يفيدوك اكتر

الف شكر للاهتمام والرد

معلش والله انا معرفش ان فيه عيار 36 و 65 انا لسه جديد فى المواضيع دى وفعلا كده يبقى ال 9 مم رخيص جدا :) وان شاء الله ممكن ابدا بالبلى لو متاح فى نادى الرماية بالهرم

م/محمد سويدى
04-10-2013, 08:30 PM
فى رأىى الخاص ابتدى بالرش زى مانا عملت الاول ..وبعدين لو فى امكانيه انك تدرب على عيار 22 اللى هو المورس (يمكن يكون موجود عندهم فى نادى الرمايه وطبعا لو بيأجروه حاتدفع ايجار ه وتمن الطلقات )..بعد كده تضرب على سلاحك ..لازم تتعود على سلاحك .. شيله فى ايدك فى البيت بدون طلقات عشان تتعود على وزنه ..واتعود انك تنضفه وتعمله صيانه بنفسك ..حايحصل بينك وبينه الفه وده شئ جميل ..فى ناس ماتعرقش عن سلاحها اى حاجه وكل مابتحب تعمله صيانه بتوديه لواحد خبير ..وده غلط .. التقارب بينك وبين سلاحك هو اللى بيخللى للسلاح قيمه وفايده وكفاءه

الف شكر للمرور الكريم

طبعا نصائح حضرتك فى الاعتبار ان شاء الله افضل شايله لغاية مااتعود عليه وانضفه واعمله صيانة بنفسى

كلام حضرتك مظبوط لازم يبقى فيه الفة بينى وبين السلاح ومتابع مواضيع حضرتك المفيدة فى المنتدى

م/محمد سويدى
04-10-2013, 08:36 PM
ما تستناش لحد اما الرخصه تطلع ده ما لوش علاقه بالتدريب روح نادى الرمايه معاك صوره البطاقه و 2 صوره شخصيه وهناك غير متاح سوى الرش للتدريب او انك تاجير ميدان رمايه وتضرب بمسدسك وذخيرتك المرخص طبعا معاك رخصه السلاح وانت رايح تاجر الميدان

اما بالنسبه ان التدريب بمسدسك مكلف احب ان الفت نظر حضرتك لحاجه بسيطه عندى bmw ,ولا استطيع القياده تعتقد ان لها لازمه و معى مسدس ولا اجيد استخدامه ان اشهرت مسدسك يجب ان تطلق وان اطلقت يجب ان تصيب لانك لن تستخدمه الا مع مجرم معتاد الاجرام ان لم تصبه قتلك

الف شكر يا فندم حضرتك شرفتنى بالرد ومتابع مواضيعك الممتازة والمفيدة

وطبعا وجهة نظرك مظبوطة لازم اعرف استخدم السلاح بغض النظر عن اى تكلفة

م/محمد سويدى
04-10-2013, 08:43 PM
أهلاً بيك يا بشمهندس.....
انا ليا رأى مختلف...
إتدرب بمسدسك بس....
الطلقه ف حدود 18 جنيه....
الموضوع مش مكلف....اشترى 50 طلقه ب 820 جنيه تقريباً....هتكفيك كذا رمايه ف كذا شهر.....
المهم مش النشان و الرمايه.....المهم التدريب على العمليات من الراحه......يعنى المسدس يكون ف جنبك ف الوضع المستديم و انتا تطلعه بطريقه مفاجأه و تجهّزه ف وضع الضرب و تضرب كذا طلقه...و الموضوع ده تعمله كل شهر مرّه على الاقل....
البلطجى اللى هايهاجمك هيكون على بعد امتار منك....لذلك الرمايه مش مهمه....المهم انك ف وقت الهجوم تكون سريع ف تجهيز الضرب و تضرب ف ثانيه.....
أنصحك بشراء طلقات فشنك.....عشان تكون ف وقت العمليات شادد الاجزاء و جاهز للضرب ف اى طارىء مفاجىء....
بالنسبه لنادى الرمايه كل فتره الزملاء بيروحوا هناك....فحضرتك تنسق معاهم.....
أنا عملت موضوع خاص لذلك حضرتك ممكن تراجعه :
http://misrhunting.trakhes.com/showthread.php?p=17832#post17832
سعيد بمعرفتك....

انا شوفت فعلا المواضيع الخاصة بالتدريب فى نادى الرماية ولولا ان السلاح مش معاية الاسبوعين دول كنت بدات فورا

وان شاء الله ممكن ابدا بالتدريب على المسدس مباشرة زى ما حضرتك قلت ولو لقيت الموضوع صعب ارجع للبلى

وفعلا الاهم من الرماية هى السرعة فى الاستخدام

بس معلش مش فاهم (أنصحك بشراء طلقات فشنك.....عشان تكون ف وقت العمليات شادد الاجزاء و جاهز للضرب ف اى طارىء مفاجىء....) يعنى بدل ما امشى برصاص حى استخدم الفشنك ده فى التدريب ولا بعد كده

وانا اسعد بمعرفة حضرتك وباقى الاعضاء المحترمين وان شاء الله لنا لقاء قريب

أشرف صبرى
04-10-2013, 10:17 PM
انا شوفت فعلا المواضيع الخاصة بالتدريب فى نادى الرماية ولولا ان السلاح مش معاية الاسبوعين دول كنت بدات فورا

وان شاء الله ممكن ابدا بالتدريب على المسدس مباشرة زى ما حضرتك قلت ولو لقيت الموضوع صعب ارجع للبلى

وفعلا الاهم من الرماية هى السرعة فى الاستخدام

بس معلش مش فاهم (أنصحك بشراء طلقات فشنك.....عشان تكون ف وقت العمليات شادد الاجزاء و جاهز للضرب ف اى طارىء مفاجىء....) يعنى بدل ما امشى برصاص حى استخدم الفشنك ده فى التدريب ولا بعد كده

وانا اسعد بمعرفة حضرتك وباقى الاعضاء المحترمين وان شاء الله لنا لقاء قريب

لأ يا بشمهندس....
انا قصدت ان الطلقه الاولى فقط تكون فشنك و الباقى حى...........ز
الفائده من ذلك انك تشد الاجزاء علاطول و انتا معاك المسدس و تفك كل الامان و لو لا قدر الله الطلقه طلعت بالغلط هتطلع الطلقه الاولى اللى هيا الفشنك و لو حدثت البلطجه لا قدر الله هتضرب ف الهوا الفشنك ثم التانيه علاطول ف رجل البلطجى و التالته ف جسمه ...كل ده بدون شد أجزاء او فك أمان...
فاهمنى حضرتك؟؟؟

Trigger
04-11-2013, 04:47 AM
لأ يا بشمهندس....
الفائده من ذلك انك تشد الاجزاء علاطول و انتا معاك المسدس و تفك كل الامان و لو لا قدر الله الطلقه طلعت بالغلط هتطلع الطلقه الاولى اللى هيا الفشنك و لو حدثت البلطجه لا قدر الله هتضرب ف الهوا الفشنك ثم التانيه علاطول ف رجل البلطجى و التالته ف جسمه ...كل ده بدون شد أجزاء او فك أمان...
فاهمنى حضرتك؟؟؟
الله ينور يا اشرف باشا يا تكتيكى ;)

Trigger
04-11-2013, 04:53 AM
الف شكر للاهتمام والرد

معلش والله انا معرفش ان فيه عيار 36 و 65 انا لسه جديد فى المواضيع دى وفعلا كده يبقى ال 9 مم رخيص جدا :) وان شاء الله ممكن ابدا بالبلى لو متاح فى نادى الرماية بالهرم

المقصود عيار 6.35 و عيار 7.65
البلى مضروب من مسدس بارود ولا من ضغط هواء او ضغط غاز ؟؟؟

م/محمد سويدى
04-11-2013, 08:11 AM
لأ يا بشمهندس....
فاهمنى حضرتك؟؟؟

ايوه تمام كده فهمت اول طلقة بس اللى فشنك عشان يبقى السلاح جاهز للضرب وانا مطمن ان لو طلقة طلعت غلط ميحصلش اصابات وفى نفس الوقت لو حبيت استخدمه يوفر وقت التجهيز وشد الاجزاء وفك الامان

ربنا يخليك ويجازيك خير على النصيحة المفيدة

م/محمد سويدى
04-11-2013, 08:26 AM
المقصود عيار 6.35 و عيار 7.65
البلى مضروب من مسدس بارود ولا من ضغط هواء او ضغط غاز ؟؟؟

شكرا على التوضيح

ومعرفش بصراحة البلى من مسدس ايه لسه هاسال فى النادى بس هتفرق؟؟؟

أشرف صبرى
04-11-2013, 01:14 PM
الله ينور يا اشرف باشا يا تكتيكى ;)
حبيب قلبى....بنتعلم منك واللهِ

أشرف صبرى
04-11-2013, 01:15 PM
ايوه تمام كده فهمت اول طلقة بس اللى فشنك عشان يبقى السلاح جاهز للضرب وانا مطمن ان لو طلقة طلعت غلط ميحصلش اصابات وفى نفس الوقت لو حبيت استخدمه يوفر وقت التجهيز وشد الاجزاء وفك الامان

ربنا يخليك ويجازيك خير على النصيحة المفيدة

تحت امرك يا بشمهندس.....وسعيد بمعرفتك

ايهاب رشدى
04-11-2013, 06:56 PM
لأ يا بشمهندس....
فاهمنى حضرتك؟؟؟

دايما تجيب فى السواده ادينا فرصه اضرب فى الشكل بتاعى طلقتين يسندونا :mad::mad::mad:

Amr Moussa
04-11-2013, 07:33 PM
دايما تجيب فى السواده ادينا فرصه اضرب فى الشكل بتاعى طلقتين يسندونا :mad::mad::mad:

اعشق التنافس الحر النزيه اقعدوا اتخانقوا مع بعض على اللى يفدنا ههههههههههههههههههههههه انا بستفاد

مشفتش انا احترام اكتر من كده اشرف بيك صبرى -- ايهاب بك رشدى

يا متعلمين يا بتوع السلاح

افيدونا افادكم الله

أشرف صبرى
04-11-2013, 11:14 PM
و اللهِ انا بتعلم منك الذوق و الاحترام.....
ربنا يديم المحبه..........

كابتن احمد
07-17-2013, 11:02 AM
الف مبروك وربنايكفيك شرها

ستورى بورد
07-17-2013, 04:02 PM
مبروك عليك الترخيص
ومبروك المسدس ربنا يكفيك شرة وما تستخدموش غير فى الخير
لما ربنا يكرمك وتجيب الذخيرة اطلع اضرب فى نادى الرمايه او ممكن فى اى مكان بعيد عن الناس فى عزبه او ارض بتاعت اى صديق على اى شاخص وتدرب عليه اهم حاجه مراعاه الامان فى المكان
متصعبش الموضوع على نفسك يعنى بلاش تبعد الشاخص كتير كفايه 10 متر مثلا وتعود ايدك على الضرب
ولاحظ ان المسدس الحلوان لو 51 فرد فعله عالى شويه ومش هيكون ممتع بالنسبه لحضرتك لحد ماتتعود عليه
ومن الاخر لاقدر الله لو اتحطيت فى اى موقف يستلزم استخدام المسدس ممكن اساسا مطلعوش لان المجرمين دلوقت بيكونو 3 افراد او اربعه وواحد فيهم معاه بندقيه اللى فطبعا تقدير الموقف لا يسمح بالتعامل معهم فكر كتير قبل استخدام المسدس او اظهارة لان اول طلقه معناها بدايه معركه ربنا يكفينا واياكم شر استخدام السلاح

المدير العام
07-17-2013, 06:29 PM
الف مبروك وبالتوفيق

هشام الشرقاوى
10-02-2013, 08:29 PM
مبروك ياستاذ محمد
ممكن تساعدنى انا معايا امر الشراء ويقالى 5 شهور بدور على طبنجه حلوان 9 مللى بسعر مناسب
ممكن تقولى اشتريت بكام ومنين ولو قدامك طبنجه 9 مللى حلوان اكون شاكر
للتواصل 01223617110 هشام الشرقاوى

ahmed.76
10-02-2013, 08:41 PM
ألف مبروك وربنا يكفيك شره

Amr Moussa
10-02-2013, 10:14 PM
مبروك ياستاذ محمد
ممكن تساعدنى انا معايا امر الشراء ويقالى 5 شهور بدور على طبنجه حلوان 9 مللى بسعر مناسب
ممكن تقولى اشتريت بكام ومنين ولو قدامك طبنجه 9 مللى حلوان اكون شاكر
للتواصل 01223617110 هشام الشرقاوى
5 شهور كتير اووى انت بتلعب فى الوقت الضايع خد بالك