المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تجربة Gas Ram بدلا من Metal Spring

eng.amg
02-19-2012, 11:01 PM
السادة الأعضاء

أنا بصدد تغيير سوسته لبندقية شنغهاي بي 3 بجاز رام (Gas Spring)
لأنها مجربة في مواقع أجنبية وناجحة جدا
لكل بندقية جاز رام مناسب ليه جدا (ديانا بأنواعها) (جامو بأنواعه) (نوريكا...) (بام...) (كل الصيني) (ويبلي)(كل الموديلات....)

مزايا التعديل:
قوة أكبر بنسبة لا تقل عن 20%
دقة عالية جدا
صوت هادئ جدا
رد فعل غير محسوس

لو حد عنده تجربة سابقة بهذا الصدد ياريت يشارك خبرته معايا

المدير العام
02-19-2012, 11:13 PM
مشاء الله يا بشمهندس موضوع جميل وفكره رائعه للتطوير وياريت لو خطوات التعديل وطرقه لدعم الموضوع وفتح باب النقاش لتعم الفائده .شكرا لمجهودك الرائع

eng.amg
02-19-2012, 11:17 PM
والله يا بشمهندس أنا كاتب الموضوع دا علشان أمنعك ترمي البندقية الرمسيس إلي عندك
:)

المدير العام
02-20-2012, 12:21 AM
خلاص مش هرميها بس منتظر التعديل يمكن يغير من شخصيتها شويه

احمد فتحي
03-03-2012, 05:11 PM
معنديش تجربه عن الجاز رام
بس هي فكرتها جميله وسهله

eng.amg
03-04-2012, 12:16 AM
معنديش تجربه عن الجاز رام
بس هي فكرتها جميله وسهله

مش سهلة زي منتا فاكر
المشكله توصيل الجاز رام بالزناد

إزاي حينضغط ويوصل للزناد...

galal khalifa
03-04-2012, 10:02 AM
صباح الفل يا باش مهندس احمد اتمني من الله ان توفق في هذة التجربة وانا شخصيا ارسلت في طلب تكنولوجيا جديدة من شركة جامة i g t ( السائل المتدفق ) وهو بدلي للسوستة و متميزة جدا في نقل سرعة البندقية الي اعلي سرعة وتم تجربتها في بعض البنادق مثل الشادو واثبتت نجاح ممتاز وبرجاء عند تحويل البندقية الي عندك شرح عملية التعديل لاني عارف ومتأكد انها سوف تكون جميلة ان شاء الله
تمنياتي بالنجاح

Compact
03-20-2012, 08:06 AM
فى انتظار النتيجة على بندقية الشعب ... الرمسيس و المعادى

محمود لطقى
04-02-2013, 05:55 PM
مع جزيل الشكر لصاحب الموضوع واتمنى ان يوفقه الله الى مبتغاه

:o;) لكــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــن:p:confused:

ياريت يا جماعة اللى يعرف اى شئ عن موضوع الجاز رام ده يفيدنا والله انا بقالى مدة كبيرة ماليش شغلانه غير ادور على النت وشفت مواضيع كتير لكن كلها غير مدعومة بالصور وتجارب لكن انا عارف ان الموضوع ده بيستعمل فى اوروبا للبنادق ولقيت المنتج موجود على مواقع اجنبية لكن بسعر 109دولار وشوفو بقى الشحن بكام فكده التكلفه هتكون كتير فياريت لو فيه بديل او سعر ارخص شويه ودى مزايا الجاز رام:
مميزات الجاز رام في نقاط:
1. صالح للاستخدام 45000 رشه تقريبا بدون ضعف فى القوة او الحاجة لصيانة أو تشحيم.
2. يمكن التحكم في قوة البندقية بتغيير حجم الغاز (في حدود تحمل باقي الأجزاء طبعا).
3. الفرق في السرعة بين كل رشه و أخرى 2-3 قدم في الثانية و بالتالي ثبات ممتاز في منحنى المقذوف و تحسين دقة النشان (فى السوستة 5-10 قدم).
4. انخفاض ملحوظ جدا في رد فعل البندقية لعدم وجود احتكاك بين السوستة و أي اجزاء معدنية أخرى.
5. الاستغناء عن عدد لا بأس به من الأجزاء الداخلية لتبسيط التشغيل و تقليل الأعطال.
6. انخفاض كبير في صوت البندقية لغياب صوت صدمة السوستة مع باقي الأجزاء.
7. يمكن الأحتفاظ بالبندقية في وضع التعمير لفترة كبيرة بدون المخاطرة باضعاف السوستة.
لكن هناك بعض الاستفسارت والاسئلة التى يجب ان نجيب عنها اولا
س1 هل الجاز رام لايضر بمجموعة الزناد؟
س2 هل الجاز رام يعبأ مرة أخرى ام يستبدل كلما قل الضغط أو فرغ النيتروجين منه ؟
س3 سرعة ارتداد البلف من الضغط هل تكون سريعة حتى تعطى القوة المطلوبة؟

محمود لطقى
04-02-2013, 06:07 PM
بأختصار شديد دا فيديوا تعديل انك بتحط بدل السوسته بتاعت البندقيه حاجه اسمها جاز رام هيه زيها زي مساعدين الموتسيكلات او العربيات السسبنشن لما تضغط عليه يرد تاني بسبب انضغاط الغاز طبعا رد فعله مش زي رد فعل السوسته بتاعت البندقيه وبيقولوا في الفيديوهات انه بيخلي البندقيه ادائها ممتاز وبيخلي قوتها الضعف
بس دا اكيد يعتمد علي قوه وحده الجاز رام المنضغطه دي وطبعا لازم تلاقي حاجه رفعها علي قد رفع ماسوره البندقيه والسوسته بتاعتها زي الفيديوا ده

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=lFABcE2bwIg

قناص الظلم
04-02-2013, 06:09 PM
فى انتظار رد المهندس احمد مصطفى