المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال لأصحاب الخبرة

بلال حازم
11-22-2012, 08:15 PM
معروض. علي طبنجة ساقية سميث اند ويثون )( مش عارف اسمها كده وللا ويلسون) ساقية نضيفة. جدا جدا. كانت بتاعت لوا شرطة سابق بسعر 25000. إيه رأيكم

أرجو الافادة.

eng.amg
11-22-2012, 08:40 PM
أهلا أ.بلال
إسمه : Smith and Wesson
وأهم حاجة تعرف الآتي:

موديل المسدس
العيار
الساقية كام طلقة

بالشكل دا ممكن حد يساعدك لأن منتجات سميث أند ويسون كتير جداااا
عموما لو 9 مم حيبقى سعر ممتااااز بغض النظر عن بقية المواصفات

لأن معظم منتجات سميث أن ويسون خصوصا الساقية تعتبر مسدسات إقتناء وتحف ومن أهم مقتنيات "إيست وود" "Clint Eastwood":)
بالتوفيق
...

بلال حازم
11-22-2012, 08:46 PM
أهلا أ.بلال
إسمه : smith and wesson
وأهم حاجة تعرف الآتي:

موديل المسدس
العيار
الساقية كام طلقة

بالشكل دا ممكن حد يساعدك لأن منتجات سميث أند ويسون كتير جداااا
عموما لو 9 مم حيبقى سعر ممتااااز بغض النظر عن بقية المواصفات

لأن معظم منتجات سميث أن ويسون خصوصا الساقية تعتبر مسدسات إقتناء وتحف ومن أهم مقتنيات "إيست وود" "clint eastwood":)
بالتوفيق
...

أحمد. بيه. شكرا. على الرد السريع هو فعلا. 9 مللي 6 طلقات و هو شكلو تحفه هو بيبيعو لطروف المرض الله يعافي الجميع أنا أقصد. سعره لقطه لو نضيف أو لا ؟

eng.amg
11-22-2012, 08:53 PM
أحمد. بيه. شكرا. على الرد السريع هو فعلا. 9 مللي 6 طلقات و هو شكلو تحفه هو بيبيعو لطروف المرض الله يعافي الجميع أنا أقصد. سعره لقطه لو نضيف أو لا ؟

طبعا أ.بلال سعره لقطة لأن البديل بالنسبة لعيار 9مم هوا الحلوان المصري وهو 8 طلقات وتصنيع مصري ومشاكله كتير جداااا
لو عملت مقارنة حتلاقي
تصنيع أمريكي.
جودة عالية جدا.
قوة المسدسات الساقية أعلي من قوة الطبنجات المشط (علشان مفهاش رد فعل للأجزاء)
الساقية في حد زاتها تعتبر تحفة للإقتناء - أنا والدي كان عنده واحدة لونها سيلفر كانت تحفة -

بلال حازم
11-22-2012, 08:57 PM
أحمد بيه أنا شاكر سرعة ردك ومساعدتك بس ياباشا أنا كنت عاوز أعرف لو جبته وحبيت أبيعه هل بيعه سهل في حال التغيرر ؟

eng.amg
11-22-2012, 09:01 PM
طبعا المسدسات الساقية في البيع تقيلة شوية.
لكن إلي بيشتريه بيكون عارف قيمته كويس وطبعا النوع سميث من أشهر وأقيم المسدسات.
وبرضو علشان تطمن. ممكن حضرتك تستنى لبكرة الصبح أكيد جنرال المنتدى حيرد عليك بقيمته السوقية الفعلية وفرص إعادة البيع.
لأن الراجل دا موسوعة في السلاح بكافة أنواعه

بلال حازم
11-22-2012, 09:04 PM
شكرا أحمد بيه على المساعدة وفي انتظار رد الجنرال :)

bodygard 34
11-22-2012, 09:52 PM
مش عارف ليه حاسس انه عيار 38 مش 9 مللى.. معظم موديلات السميث الساقيه بتضرب 38 او 45 او 22 ..من فضلك اتأكد وياريت تعرف الموديل بتاعه

eng.amg
11-22-2012, 11:49 PM
مش عارف ليه حاسس انه عيار 38 مش 9 مللى.. معظم موديلات السميث الساقيه بتضرب 38 او 45 او 22 ..من فضلك اتأكد وياريت تعرف الموديل بتاعه

فعلا انا حاسس بكده برضو وحساس انو ممكن يكون 45
عموما المسدس الي كان مع والدي كان 9*19 بس من كلامه كان نادر جدا
اعتقد لو كان 9مم حيكون ثمنه مناسب جدا ان لم يكن لقطة
ارجو التصحيح...
وشكرا

bodygard 34
11-23-2012, 12:11 AM
فعلا انا حاسس بكده برضو وحساس انو ممكن يكون 45
عموما المسدس الي كان مع والدي كان 9*19 بس من كلامه كان نادر جدا
اعتقد لو كان 9مم حيكون ثمنه مناسب جدا ان لم يكن لقطة
ارجو التصحيح...
وشكرا

طبعا لو 9 مللى حايكون لقطه بالسعر ده..ده سميث..وله زبونه اللى غاويه

Compact
11-23-2012, 12:13 AM
مفيش سميث ساقية 9مم غير موديل واحد بس موجود منه بالكتير 5 مسدسات فى مصر كلها و هو موديل معيوب و صنع خصيصا من شركة سميث لاستخدام الشرطة الفلسطينية

المسدس المعروض غالبا عيار38 او 44 ماجنوم او 45 او 357سيج

بلال حازم
11-23-2012, 12:45 PM
مفيش سميث ساقية 9مم غير موديل واحد بس موجود منه بالكتير 5 مسدسات فى مصر كلها و هو موديل معيوب و صنع خصيصا من شركة سميث لاستخدام الشرطة الفلسطينية

الف شكر على المساعدة

بلال حازم
11-23-2012, 04:03 PM
شكرا. لجميع الأخوة المحترمين على المساعدة ولكن واضح بعد البحث أن الأيام دي عشان تعرف تمسك سلاح محترم مش أقل من 40000جنيه وفي مصر مفيش حاجه بترخص يعني هيبقى زي الذهب كل ما يقدم قيمتو فيه ولكن لي رأي أنا شايف أن الحلوان عامل زي الميكروبأس الالترامكو :). مع أني مش خبير في السلاح بس بشتغل في الصناعة وده رأيي

وشكرا مرة أخري وسعيد بانضمامي للمنتدي المحترم وان شاء الله ربنا يوفقني في حاجه أوروبي

Compact
11-23-2012, 06:54 PM
شكرا. لجميع الأخوة المحترمين على المساعدة ولكن واضح بعد البحث أن الأيام دي عشان تعرف تمسك سلاح محترم مش أقل من 40000جنيه وفي مصر مفيش حاجه بترخص يعني هيبقى زي الذهب كل ما يقدم قيمتو فيه ولكن لي رأي أنا شايف أن الحلوان عامل زي الميكروبأس الالترامكو :). مع أني مش خبير في السلاح بس بشتغل في الصناعة وده رأيي

وشكرا مرة أخري وسعيد بانضمامي للمنتدي المحترم وان شاء الله ربنا يوفقني في حاجه أوروبي

اى سلاح مستورد مستعمل بحالة جيدة عيار 9مم قصير او 7.65 حيبقى افضل و اكثر اعتمادية من الحلوان51 و هو جديد من المصنع

Trigger
11-28-2012, 01:03 AM

كلام من الآخر يا جنرال مفيش سميث ساقية 9مم غير موديل واحد نادر اوى و معيوب
و لو انه فى الضرب كان لوز الجوز يا جنرال الطلقة تحسها حتخرم الحيطة مش زى ال9مم الاجزاء (السور الخلفى للنادى)